Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr - Biowin 2 touch

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dannidines

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af dannidines » 16 nov 2019 09:22

pendec skrev:
16 nov 2019 08:33
Må jeg spørge hvordan du kan klare 300m2+ hus med 3.2T træpiller med en 10kW kedel og brændeovn?

Synes ikke jeg kan huske det er forklaret men det lyder da vildt, eller er dit hus energi A/B model?
Undskyld trådstarter, men svarer lige på spørgsmålet :)

Ret beset er det 240m2 opvarmet (står der vist også) m2 er fordelt på 130m2 stueplan med 22-23 grader i stuen, gang/bad/kontor/børneværelse ca 21 grader, vores soveværelse helst - 10 grader pga mig 😂

Kælderen på 110m2, og er opvarmet mellem 18-20/21 grader i bad/gang/brygfers - pejsestuen dog varmere, mellem 21-22/23 grader.

Alle vinduer i stueetagen er 48mm 3-lags superæav energi med varm kant, der er mellem 300-450mm uld på loftet, i kælderen er der 24mm lav energi vinduer..

Vi har solfanger som tager alt varmt vand en stor del af året og fyret kører efter udetemperstur (noget med Max ydelse) og føler på indetemperaturen (set 22 grader i stueetagen og 19 i kælder) i "start/slut", når temperaturen så falder tilpas meget/afkølingen er til det, kører fyret konstant med modulerende drift.

Laveste år var 2,7t (uden kælder opvarmet) og forventer i år lander mellem 3,3-3,6t vurderet ud fra vores vaneændringer med åbne døre/vinduer

Tror ikke det er unikt :)

P. S. huset har, energirapport på energiklasse C, da jeg ikke kunne opnå B ifm. det ikke var en varmepumpe det opvarmede (kombineret med kælderens ydervægge konstruktion), dog med VP var det blevet B


pendec

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af pendec » 16 nov 2019 10:12

dannidines skrev:
16 nov 2019 09:22
Tror ikke det er unikt :)
Ser du på andres forbrug herinde, så er det lidt unikt :)

Jeg har da også 400mm på loft, dog kun 2lags vindue og hulmurssisolering og gulvvarme, og alligvel 5-5.5T forbrug. Så jo, unikt synes jeg. Du bruger allerede mindre i kroner end troll'n med sine mindre m2 og højere elforbrug i kroner end dig :)
Hov, med den energiklasse, så må huset være lidt nyere end 1800 :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af MichaelK » 16 nov 2019 18:12

Man skal passe på med at sammenligne huse på varmeforbruget. Forbrugsmønsteret spiller
også ind, så det er svært at gøre det helt præcist.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af pendec » 16 nov 2019 18:46

MichaelK skrev:
16 nov 2019 18:12
Man skal passe på med at sammenligne huse på varmeforbruget. Forbrugsmønsteret spiller
også ind, så det er svært at gøre det helt præcist.
Ikke hvis man går fra en varme ordning til en anden. Hvis det skal være forbrugsmønster, så ville energikonsulenter have det svært hvis de ikke må se på ens seneste års forbrug, som sagt, nogle har en kone som gerne vil have 25 grader, andre bor i istap.
Og så er der husets alder, isoleringsgrad og kedel vedligehold og indstillinger. Så forbrugsmønster alene er en svær en, man skal nok se meget mere, hvis forbrug ikke er et udgangspunkt at måle på.

Jeg forstår godt hvad du mener, for herinde skriver folk måske ikke om deres luft/luft varmepumpe, eller hvordan hus har gulvvarme overalt, at brændeovnen kører ofte eller andet som supplerer varmen, så ja, det kan være svært men derfor spørger jeg også til det og som udgangspunkt kalder det unikt.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2019 19:38

pendec skrev:
16 nov 2019 18:46
Ikke hvis man går fra en varme ordning til en anden. Hvis det skal være forbrugsmønster, så ville energikonsulenter have det svært hvis de ikke må se på ens seneste års forbrug, som sagt, nogle har en kone som gerne vil have 25 grader, andre bor i istap.
Og så er der husets alder, isoleringsgrad og kedel vedligehold og indstillinger. Så forbrugsmønster alene er en svær en, man skal nok se meget mere, hvis forbrug ikke er et udgangspunkt at måle på.

Jeg forstår godt hvad du mener, for herinde skriver folk måske ikke om deres luft/luft varmepumpe, eller hvordan hus har gulvvarme overalt, at brændeovnen kører ofte eller andet som supplerer varmen, så ja, det kan være svært men derfor spørger jeg også til det og som udgangspunkt kalder det unikt.
Du må gerne se min supplerende opvarmning ;-)
Hvad folk har af supplerende varme tilskud er da fløjtende liggegyldigt. Man anskaffer sig da ikke en brændeovn sammen med køb af sin vp for at spare strøm. Nu har jeg været med til køb / opstilling af flere vper efterhånden. Alle nye med vp, har skrottet alt, hvad der har med ild at gøre.
https://www.dropbox.com/s/9zyqjz788ectw ... g.jpg?dl=0


dannidines

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af dannidines » 16 nov 2019 19:44

MichaelK skrev:
16 nov 2019 18:12
Man skal passe på med at sammenligne huse på varmeforbruget. Forbrugsmønsteret spiller
også ind, så det er svært at gøre det helt præcist.
Tråden er ved at have skiftet spor efterhånden 😬

Men både Michael, pendec og Troldmand har, i min optik, fat i noget - hus stand/alder, brændeovne og solfangere, forbrugsmønstre/klimastyringer a la følere/rumtermostater osv osv gør det næsten umuligt at sammenlign... dog vil, igen i min optik, en energirapport sige noget om HVORDAN vil ens eget forbrug med ens vaner/setup osv komme til at se ud, alt efter om det er et ABCDEFG hus..

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2019 20:01

dannidines skrev:
16 nov 2019 19:44
Tråden er ved at have skiftet spor efterhånden 😬

Men både Michael, pendec og Troldmand har, i min optik, fat i noget - hus stand/alder, brændeovne og solfangere, forbrugsmønstre/klimastyringer a la følere/rumtermostater osv osv gør det næsten umuligt at sammenlign... dog vil, igen i min optik, en energirapport sige noget om HVORDAN vil ens eget forbrug med ens vaner/setup osv komme til at se ud, alt efter om det er et ABCDEFG hus..
Fra start af min aller første vp tråd. Lavede jeg sammenligning mellem mit gamle pillefyr, der kørte fremløb aldrig over 50 grader, og vores nye vp, uden nogen form for ændring på hus eller andet. Jeg fik høvl for alle pengene for den sammenligning.
Hvad blev fakta. Jeg fik ret.
Vi indhentede 3 til bud på vp. Alle 3 var identisk på nær 500kr. Lavest beregnet forbrug lå på 7000kr højest på 7500kr. Vi ramte ca. 7000kr i forbrug. Vinteren var mild men også lang.
Varmepumpe forhandlere har i dag så fine formler, at beregne sit hus varmeforbrug på, at de rammer meget præsis.

Hvor man får sådan en beregning. Spørg over privatbesked.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af MichaelK » 16 nov 2019 20:04

Jeg synes bare at visse energirapporter ikke helt harmonere med virkeligheden, fordi energikonsulenten
basere noget af energirapporten på formodninger, Formodninger om, hvordan en konstruktion er lavet,
eller hvor stort energitabet i given konstruktion er?

Mit hus ville få en meget lav vurdering, men jeg bruger alligevel kun 5,5 tons træpiller. Derfor er disse
energirapporter lidt som tilstandsrapporter, kun vejledende.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af pendec » 16 nov 2019 20:06

Troldmand. skrev:
16 nov 2019 20:01
Fra start af min aller første vp tråd. Lavede jeg sammenligning mellem mit gamle pillefyr, der kørte fremløb aldrig over 50 grader, og vores nye vp, uden nogen form for ændring på hus eller andet. Jeg fik høvl for alle pengene for den sammenligning.
Der havde du også luft/luft varmepumpe som supplement, vel pga. solcellerne? Det står der i andre tråde, så som alle her beskriver igennem tiden, så er brændeovn, vp eller anden hjælp jo en pointe i at man sparer. Der er eller har været personer som skuede ned i 14 dage fordi de ikke var hjemme.

Alle kan spare , det er korrekt, man har man omsat 3T på et år, så er man da allerede nede i et flot forbrug selvom det så kun er 240m2 og halvdel af det, en kælder.

Det beskrev du her:
Troldmand. skrev:
26 jan 2008 23:12
Billig fyringsæson.
Jeg mangler ca. 200kg. i at have brændt to ton piller af indtil nu.
Vi opvarmer hele hytten ca 200m2 + 50 m2 værksted.
Varmepumpen har kun brugt ca 450 KW.

Blæsten har vi ikke mærket noget til, da vi bor i skoven.
Så... vi klager ikke over forbruget.
Senest rettet af pendec 16 nov 2019 20:15, rettet i alt 1 gang.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2019 20:11

MichaelK skrev:
16 nov 2019 20:04
Jeg synes bare at visse energirapporter ikke helt harmonere med virkeligheden, fordi energikonsulenten
basere noget af energirapporten på formodninger, Formodninger om, hvordan en konstruktion er lavet,
eller hvor stort energitabet i given konstruktion er?

Mit hus ville få en meget lav vurdering, men jeg bruger alligevel kun 5,5 tons træpiller. Derfor er disse
energirapporter lidt som tilstandsrapporter, kun vejledende.
De vil altid være vejledende.
At få besøg af en energikonsulent, vil aldrig kunne svare sig. Ved skift fra pillefyr til vp vil man "altid" kun få mindste energitilskud. Som jeg lige husker ca. 5000kr.
Du skulle prøve at bestille en beregning fra et af de firmaer, der laver disse beregninger. Du vil sikkert blive overrasket over hvor præcis de rammer. Tilmed er det gratis.


Besvar