Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Bakkegaarden

Nyt fyr

Indlæg af Bakkegaarden » 07 okt 2019 17:26

Hej StokerPro
Og tak for hjælpen på de mange frustrerende vinteraftener  :great:

4 dage inde i den nye fyringssæson har vi nu besluttet os for at vores Baxi 2,5 skal pensioneres.

Egentlig havde vi håbet at der ville gå nogle år endnu, men med gentagne problemer, i sær i ydreperioderne af fyringssæsonen, gider vi simpelthen ikke bruge mere tid på fyret nu hvor de første dage allerede har budt på div. nedbrud og alarmer.
Jeg har ofret utallige timer i fyrrummet de sidste to vintre efter vi købte huset med et 20 år gammelt Baxi, og selvom jeg er blevet meget klogere (takket være StokerPro) så er det som om at hver gang jeg får løst ét problem med fyret, så kommer der et nyt.
Jeg er nået frem til at den ustabile drift nok egentlig hænger sammen med at fyret er overdimensioneret (og efterhånden noget gammelt l*rt).
Og min tålmodighed og higen efter at lære noget nyt er også ved at være tyndslidt.

SÅ, vores plan om luft til vand om 6-8 år bliver nu afløst af et nyt træpillefyr så hurtigt som muligt.
Jeg har set på flere interessante modeller i prisklassen 20-25.000 kr. og håbede at kunne høre om erfaringer og gode tips her fra jer.
Jeg har også planer om at besøge et showroom i Ringsted for at kigge lidt, hvis de har nogle at de modeller jeg ender med at gå efter.

Jeg tænker at 10-14KW burde være nok. Vores hus er stort (ca. 400-450 kvm), men det er langt fra alle kvm der er opvarmet. Man har højst sandsynligt dimensioneret fyret efter det samlede areal som indeholder både et tidligere erhvervslokale og værksted på knap 200 kvm.
Men selve beboelsen som vi opvarmer er på 250 kvm, hvoraf ca. 60 kvm ikke bliver opvarmet særlig ofte (som i aldrig). Så ca. 200 kvm er nok det reelle behov (og vi har rent faktisk en pejs der bruges til at opvarme en del af det.
Vi kører ikke om sommeren, da vi har elvandvarmer.

Udover det er kravene ikke mange. Men en stor silo/beholder vil være rart, og vi har pladsen til det.
Og det er et ultimativt krav at der skal være mulighed for fjernovervågning/-betjening.
Jeg har selv kigget på Woody BlackStar m. 360 l silo til ca. 23.000 kr. eller et Atmos 14 kw med 500 l silo til ca. 26.000 kr. Det undrer mig så hvorfor der under beskrivelsen til Atmos med 14 kw står "op til 170 kvm", mens der ved Woody står op til 200 kvm med kun 10 kw.

Har i øvrigt også kigget på BlackStar+ som dog røg op i tæt på 30.000 kr.

Beklager det lange indlæg, men der er bare en million tanker i de her dage hvor familien er ved at fryse røven af (huset er dårligt isoleret), og jeg desperat forsøger at finde den rigtige løsning.

På forhånd tak, og hav en fantastisk aften :great:


pendec

Re: Nyt fyr

Indlæg af pendec » 07 okt 2019 17:36

Bakkegaarden skrev:
07 okt 2019 17:26
Beklager det lange indlæg, men der er bare en million tanker i de her dage hvor familien er ved at fryse røven af (huset er dårligt isoleret), og jeg desperat forsøger at finde den rigtige løsning.
I den sætning tror jeg måske , at dit spørgsmål til størrelse afsløres. Du nævner 10-14kW men her nævner du dårlig isolering, så kan det være at du skal skalere forbrug efter isolerings grad, og ikke efter m2 forbrug, for et utæt hus vil klart tage meget af dit varme forbrug, hvis vinduer og vægge ikke er særligt nye.

Resten lyder fint, når du ikke vil bruge meget, og jeg aner ikke hvorfor der er forskel på deres estimat af m2 som kan opvarmes, det er nok gætteri i den sidste ende.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Dunas » 07 okt 2019 18:50

Som Pendec skriver, er det isolerings grad der i den grad gør det gældende, hvilken størrelse brænder man skal vælge.
Jeg har selv en Woody og 16 kw brænder til 153 kvm middel isoleret hus, har aldrig fortrudt dette valgt.
Der er flere eksempler her på dette forum, at man købe en for lille brænder 10 kw, og ønsker at bytte til 16 kw brænder,
når man finder ud af, at den er for lille. Der er selvfølgelig også dem som kan klare sig med 10 kw brænder.

Du skal tænke på, når det først er rigtig rigtig koldt, kan 10 kw brænder max spise omkring 2,2 til 2,4 kg træpiller pr./time.
Hvor 16 kw kan spise op til 3,4 kg træpiller pr./time.
Fordelen ved 16 kw er at den kan indstilles til 20 kw (pga. herden), så kan den spise ca. 4,25 kg træpiller pr/time.
10 kw brænder kan ikke justeres til højere kw pga. lille herd.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Nyt fyr

Indlæg af thy » 07 okt 2019 20:42

Dunas skrev:
07 okt 2019 18:50
Som Pendec skriver, er det isolerings grad der i den grad gør det gældende, hvilken størrelse brænder man skal vælge.
Jeg har selv en Woody og 16 kw brænder til 153 kvm middel isoleret hus, har aldrig fortrudt dette valgt.
Der er flere eksempler her på dette forum, at man købe en for lille brænder 10 kw, og ønsker at bytte til 16 kw brænder,
når man finder ud af, at den er for lille. Der er selvfølgelig også dem som kan klare sig med 10 kw brænder.

Du skal tænke på, når det først er rigtig rigtig koldt, kan 10 kw brænder max spise omkring 2,2 til 2,4 kg træpiller pr./time.
Hvor 16 kw kan spise op til 3,4 kg træpiller pr./time.
Fordelen ved 16 kw er at den kan indstilles til 20 kw (pga. herden), så kan den spise ca. 4,25 kg træpiller pr/time.
10 kw brænder kan ikke justeres til højere kw pga. lille herd.
mener faktisk den kan stilles til 12kw...men da prisen vel er nogen lunde ens ku den 16kw nok være det bedstevalg,den slukker jo bare og tænder når behovet kommer igen..der vinder den over baxien
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af triumph » 07 okt 2019 23:01

Jeg ville ikke gå under 16 kW til sådan et stort hus, alene rørtabet må være stort. Men du ved måske hvad Max forbruget var om vinteren?
(kg træpiller pr time. 1 kg træpiller ca. 4 kW varme => 3 kg piller pr time = 16 kW fyr)
Kig evt også på mgm


Bakkegaarden

Re: Nyt fyr

Indlæg af Bakkegaarden » 08 okt 2019 09:03

triumph skrev:
07 okt 2019 23:01
Jeg ville ikke gå under 16 kW til sådan et stort hus, alene rørtabet må være stort. Men du ved måske hvad Max forbruget var om vinteren?
(kg træpiller pr time. 1 kg træpiller ca. 4 kW varme => 3 kg piller pr time = 16 kW fyr)
Kig evt også på mgm
Tak for svarene :great:

Mht. forbrug så mener jeg at vi har kørt på max. 2 kg. pr. time. Jeg tror 16 bør være det rigtige.
Vores nuværende er svært fald for stort og med ekstra varmekilde i pejseindsatsen så tænker jeg at 16 kw bør kunne opvarme de resterende 130-150 kvm.
Jeg er efterhånden rimelig besluttet omkring at det skal være et Scotte 16 KW.
Hvad er forskellen på en 7 og 13 styring?

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Fiffer » 08 okt 2019 12:18

10 kw er stort nok, jeg fyrer en semiutæt hus på 138 kvm fra 1942 med 10 kw, og selv med en hård vinter er den sjældent over 6-7 kw... og hvis du er nervøs for at mangle varme, så kan den tunes til 12-13 kw..... fordelen er det brænder renere det meste af året.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Besvar