Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvilket fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
mati0921
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 jun 2017 15:37
Mit fyr: blackstar 16kw
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Modtaget likes: 2 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af mati0921 » 25 apr 2019 21:20

Har kigget lidt.
Atmos ser egentlig spændende ud. hvor tit skal det renses? :)

Der er godt nok mange ting man kan pille ved på scotte, og syntes der er mange dimser der kan bevæge sig. hvor tit skal det renses i bund? (min vvs'er sagde 1 gang om året)

Hvad findes der ellers? Vil helst ikke have noget med snegl i bunden. min onkel har et klimosz til at stå, og det er ikke sin vægt værd i gammelt jern...


thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af thermik » 26 apr 2019 16:10

Troldmand. skrev:
24 apr 2019 21:44
Vil blot gentage. Er du interesseret i sidste nye Vp, så kom og kig. Tør ikke ytre mig i ikke vp relateret tråd på Sp.
Hvorfor gør du det så ?

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Dunas » 27 apr 2019 09:23

mati0921 skrev:
25 apr 2019 21:20
Har kigget lidt.
Atmos ser egentlig spændende ud. hvor tit skal det renses? :)

Der er godt nok mange ting man kan pille ved på scotte, og syntes der er mange dimser der kan bevæge sig. hvor tit skal det renses i bund? (min vvs'er sagde 1 gang om året)

Hvad findes der ellers? Vil helst ikke have noget med snegl i bunden. min onkel har et klimosz til at stå, og det er ikke sin vægt værd i gammelt jern...
Kedel skal nok renset for hver 700 kg - 1000 kg piller, ligesom en alm. Scotte Blackstar kedel. Jeg mener Atmos er med iwabo villa s2 brænder.
Ugelvig har sådan et Atmos anlæg, så vidt jeg ved er han tilfreds, en lidt ældre tråd viewtopic.php?t=23298
https://www.youtube.com/watch?v=etJF94BFSyU
Der er ikke dimser der kan bevæge sig på en Scotte. Selve styring er meget smart, og man har mange muligheder for div. indstilling.
Ikke et must og bruge, Scotte kan også være enkelt og bruge.
Det er jo helt op til dig selv, hvis du vil have et Atmos, så bliver det vel det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Lintz » 27 apr 2019 10:46

Dunas skrev:
27 apr 2019 09:23

Der er ikke dimser der kan bevæge sig på en Scotte.
Scotte kan også være enkelt og bruge.
Har de pillet retraderen eller røggaskøleren ud igen ? Ved da at der var flere der var irriteret over den. Min nabo har den i sin og jeg var nu ikke synderlig imponeret over den - men ellers som du skriver så er Scotten enkelt at bruge. Dog kan jeg ikke se fordelen ved ver. 13 (vist nok) hvor man skal have tablet for at styre den men så kan man selvfølgelig bare få den med ver. 7 eller 10.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Dunas » 27 apr 2019 18:37

Lintz skrev:
27 apr 2019 10:46
Har de pillet retraderen eller røggaskøleren ud igen ? Ved da at der var flere der var irriteret over den. Min nabo har den i sin og jeg var nu ikke synderlig imponeret over den - men ellers som du skriver så er Scotten enkelt at bruge. Dog kan jeg ikke se fordelen ved ver. 13 (vist nok) hvor man skal have tablet for at styre den men så kan man selvfølgelig bare få den med ver. 7 eller 10.
Må indrømme kender ikke til Version 13 styring, jeg har selv version 6 styring koblet på pc og stokercloud, har aldrig fejlet.
Ved faktisk ikke om der sidder retraderen på Black star kedel der købes i dag. Min Black star er den gammel uden.
En scotte med version 7 styring, og black star hvor man fjerner retraderen, må være sagen icon_cheesygrin.gif


pendec

Re: hvilket fyr

Indlæg af pendec » 27 apr 2019 19:32

Lintz skrev:
27 apr 2019 10:46
Dog kan jeg ikke se fordelen ved ver. 13 (vist nok) hvor man skal have tablet for at styre den men så kan man selvfølgelig bare få den med ver. 7 eller 10.
Ver.13 synes jeg godt kan retfærdiggøres. Når man ikke lige står ved fyr, og man har en mobil med lille skærm, så er det smart at tablet kan tages med i huset, hvis bare wifi extender er brugt, så går det ok. Så kan man sidde mageligt i sin lænestol og kigge på fyret, lave ændringer og så stille den på plads, når man er færdig.

Det er nok mere, når man vil se tal, som stats og forbrug og silo info osv, det kommer til sin ret.

selvf. så kan man vel præcis det samme med v10/v7, dog så skal man have tablet/mobil med større skærm eller huske at dreje telefon, og så er spørgsmålet om man synes skærmen er stor nok på ens mobil. Så de kan det samme , fordelen er nok at tablet følger med v13.

Udover det, så ved jeg ikke hvad v13 kan , som v10 ikke kan.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Lintz » 27 apr 2019 20:03

pendec skrev:
27 apr 2019 19:32
Ver.13 synes jeg godt kan retfærdiggøres. Når man ikke lige står ved fyr, og man har en mobil med lille skærm, så er det smart at tablet kan tages med i huset, hvis bare wifi extender er brugt, så går det ok. Så kan man sidde mageligt i sin lænestol og kigge på fyret, lave ændringer og så stille den på plads, når man er færdig.

Det er nok mere, når man vil se tal, som stats og forbrug og silo info osv, det kommer til sin ret.

selvf. så kan man vel præcis det samme med v10/v7, dog så skal man have tablet/mobil med større skærm eller huske at dreje telefon, og så er spørgsmålet om man synes skærmen er stor nok på ens mobil. Så de kan det samme , fordelen er nok at tablet følger med v13.

Udover det, så ved jeg ikke hvad v13 kan , som v10 ikke kan.
Pendec - Du skal bare også tænke på at der er mange som gerne vil have et pillefyr men som kun er interesseret i at det bliver tændt - indstillet og derefter kører og er total ligeglad med dette "nørderi" som andre så elsker at sidde og rode med.
Og her tror jeg så at der er nogle der kan føle sig skræmt af at fyret skal kobles op på nettet og at man skal have wifi - og at man skal have en tablet.
Samtidig - Hvis Scotten stadig er så knokkel-stabil som mit fra 2011 er skal der ikke justeres hvert år og jeg ved selv at jeg skal have manualen frem hvis der skal justeres lidt ud over det sædvanlige - Jeg kan simpelthen ikke huske hvor det er i menu-systemet. Har man så en tablet så skal den lige findes efter den er blevet flyttet rundt med i halvanden år og når den endelig er fundet mangler den garanteret strøm - Ja. ved det. sådan er det nok ikke altid men det kan det sagtens være for mange.

For bare de har varme i radiatoren samt at der kommer varmt vand ud af hanen er de tilfredse.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: hvilket fyr

Indlæg af pendec » 27 apr 2019 20:15

Lintz skrev:
27 apr 2019 20:03
Pendec - Du skal bare også tænke på at der er mange som gerne vil have et pillefyr men som kun er interesseret i at det bliver tændt - indstillet og derefter kører og er total ligeglad med dette "nørderi" som andre så elsker at sidde og rode med.
Og her tror jeg så at der er nogle der kan føle sig skræmt af at fyret skal kobles op på nettet og at man skal have wifi - og at man skal have en tablet.
Samtidig - Hvis Scotten stadig er så knokkel-stabil som mit fra 2011 er skal der ikke justeres hvert år og jeg ved selv at jeg skal have manualen frem hvis der skal justeres lidt ud over det sædvanlige - Jeg kan simpelthen ikke huske hvor det er i menu-systemet. Har man så en tablet så skal den lige findes efter den er blevet flyttet rundt med i halvanden år og når den endelig er fundet mangler den garanteret strøm - Ja. ved det. sådan er det nok ikke altid men det kan det sagtens være for mange.

For bare de har varme i radiatoren samt at der kommer varmt vand ud af hanen er de tilfredse.
Helt forkert.

Manden som har fået v13, har ingen interesse i tablet, og det var hans første. Og mobil telefon er en Nokia2110 (næsten). Så han er din rollemodel. (Der er dog en iPhone som datteren ville have han skulle prøve, og vvs'r har vist ham hvordan rtb ser ud på den, ikke en han går rundt med dog)

Han synes stadig at den tablet som kan tages med i stuen, istedet for at stå i kælderen, er smart og en enkel måde at tilgå den, måske pga. af en masse grunde men nørderi er det sidste, for han gider ikke sådan noget.
(Skal nok lige sige at glæden er ikke større end han ikke føler sig særlig stærk i at bruge den og det rtb interface)

Og den kan altså køre fint på sit eget netværk, UDEN man har internet i huset. Sådan startede han, da vvs'r ikke fik sat nettet op med extender først. Så det er ikke en begrænsning.

Som den blev stillet op, står tablet ovenpå pillefyr, og den bliver nok ikke gemt væk i en skuffe eller papkasse, da han så ikke kan se status når han er i kælder og fylder piller på.

Selvom det bare skal køre, vil han da sikkert gerne se det kører, præcis som en v10/v7 vil vise ejeren.

Så han er præcis den person du taler om, og bare vil have varme i sin radiator og varmt vand på vvb, og så har han altså fundet lidt glæde over tabletten, selvom de tidligere afviste sådan en da konen prøvede en samsung tablet :)
Nu er målet så ikke internet men bare at se status, internet er kommet på, fordi vvs'r satte det op.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Rakjaer » 01 maj 2019 21:10

Et nyt gasfyr har sikkert også nogle montørmenuer eller mere advancerede indstillinger som kan tilgås hvis man vil. Præcis på samme måde som et RTB/scotte - hvis du vil, kan du tilgå de advancerede indstillinger, og hvis ikke så kan du lade være. Din egen computer kan sikkert også meget mere end hvad du normalt bruger - men derfor har du den jo alligevel.

Jeg har kørt med et sprit nyt RTB fyr i 2-3 uger nu, og bare med standard indstillinger så kørte det bedre dag 1 end hvad jeg har kunne få mit Baxi TPK24 til de sidste 2-3år.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: hvilket fyr

Indlæg af lamborg » 05 maj 2019 15:54

fordelen ved at have sin styring på en tablet er helt klart at hvis dit fyr står i kælderen eller i værksted eller lade osv altså langt fra hvor du opholder dig så kan du se når du har glemt at fylde piller på . Det er rart når man har det ligesom bonden der endelig havde fået vænnet hesten af med at spise men så døde den :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar