hvilket fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
mati0921
Stoker II
Stoker II
6
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 jun 2017 15:37
Mit fyr: blackstar 16kw
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Blevet takket: 2 gange

hvilket fyr

Indlæg af mati0921 »

Købte et gammelt brugt passat c2 for 2 år siden, som nu er blevet utæt. :(
Var egentlig rigtig glad for det, da det bare kørte uden problemer. Det virker dog til at være en smule stort til forbruget.
Huset er på 180 m2med nye vinduer, men ellers dårligt isoleret. har desuden ca. 80 m2 værksted uden isolering varmet op til ca. 13 grader om vinteren.

Krav: (i prioriteret rækkefølge)
Der skal være varme HVER dag.
Ikke for mange indstillinger man kan rode rundt i.
kan starte op og slukke selv.
mulighed for at holde øje med ydelsen/forbruget


Jeg kan lave varmt vand på el, så det behøves ikke at køre om sommeren.
Budget er pt. ukendt. (skal lige have snakket med banken)
Hvad er godt? Vil hellere give lidt mere nu, og her det også fint med at hælde en palle piller mere igennem for at få noget der virker. :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Rigtige mænd har en Atmos icon_cheesygrin.gif

Få start/stop med en lille akku tilkoblet, ingen lummerfyring, ingen dikedarer ud over det abselut mest nødvendige
Simpel opbygning
https://www.hedestoker.dk/files/Produkt ... 20D45P.pdf
https://www.hedestoker.dk/4686-atmos-tr ... -silo.html



Der er mange andre fine pillefyr på markedet, måske du skal ud og se nogen i drift og høre ejerens erfaringer
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Dunas »

Godt du fandt fejlen :great:
Du må ud og sparke til nogle pillefyr i praksis, altså ud og se dem i funktion.
Som de fleste andre herinde på dette forum, er jeg til scotte pillefyr.
https://www.hedestoker.dk/5671-komplet- ... yring.html
Jo der er mange indstillings muligheder. Når først det er stillet ind, køre det også derudad......
og der skal ikke stilles meget på det.
Så er der også masse af hjælp og hente her på dette forum, da de fleste har dette pillefyr.
Og jo, der findes også andre gode pillefyr..... inden jeg bliver overfaldet af andre forum medlemmer.
calle

Re: hvilket fyr

Indlæg af calle »

Hvad med en varmepumpe :shock: - Jeg kom først icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Troldmand. »

calle skrev: 24 apr 2019 20:38 Hvad med en varmepumpe :shock: - Jeg kom først icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
At du tør. Jeg har fået fed forums advarsel for samme forslag i anden tråd ;-)

mati0921
Stoker II
Stoker II
6
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 jun 2017 15:37
Mit fyr: blackstar 16kw
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Blevet takket: 2 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af mati0921 »

Det er jo også lidt nogen andre priser end den vvs'eren kom med. installationen er jo lavet, så der skal jo "bare" skrues et andet fyr på rørene. han sagde 40.000 installeret og justeret ind, men kan selvfølgelig ikke lige huske hvad det var for et fyr han snakkede om. :)

Er der nogen i mellem brovst og aalborg området der har noget de vil vise frem? :)

Varmepumpe er ikke en mulighed. Mine forældre fik lavet jordvarme i forbindelse med at huset blev renoveret med gulvvarme og isolering. det kører egentlig fint, men da overetagen ikke er lavet endnu kan det ikke rigtig varmes op... Det er også en lidt stor investering at bygge om. :)

En svejseklat eller en brugt passat igen er også en mulighed, så kan jeg holde varmen lidt igen, men det er jo ikke en holdbar løsning... :)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af John Skov Jensen »

mati0921 skrev: 24 apr 2019 21:08 Det er jo også lidt nogen andre priser end den vvs'eren kom med. installationen er jo lavet, så der skal jo "bare" skrues et andet fyr på rørene. han sagde 40.000 installeret og justeret ind, men kan selvfølgelig ikke lige huske hvad det var for et fyr han snakkede om. :)

Er der nogen i mellem brovst og aalborg området der har noget de vil vise frem? :)

Varmepumpe er ikke en mulighed. Mine forældre fik lavet jordvarme i forbindelse med at huset blev renoveret med gulvvarme og isolering. det kører egentlig fint, men da overetagen ikke er lavet endnu kan det ikke rigtig varmes op... Det er også en lidt stor investering at bygge om. :)

En svejseklat eller en brugt passat igen er også en mulighed, så kan jeg holde varmen lidt igen, men det er jo ikke en holdbar løsning... :)
Problemet for dig er at du ikke lovligt kan sætte en gammel pillekedel ind og få det godkendt.
En C2 magen til den du har er der nok ikke nogen der opdager. Ellers er der bare 2 muligheder, rep af den gamle eller en ny godkendt men relativ dyr pillespiser

Med mindre du er i familie med din fejer eller lign for så håndhæves reglerne nok ikke
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Troldmand. »

mati0921 skrev: 24 apr 2019 21:08 Det er jo også lidt nogen andre priser end den vvs'eren kom med. installationen er jo lavet, så der skal jo "bare" skrues et andet fyr på rørene. han sagde 40.000 installeret og justeret ind, men kan selvfølgelig ikke lige huske hvad det var for et fyr han snakkede om. :)

Er der nogen i mellem brovst og aalborg området der har noget de vil vise frem? :)

Varmepumpe er ikke en mulighed. Mine forældre fik lavet jordvarme i forbindelse med at huset blev renoveret med gulvvarme og isolering. det kører egentlig fint, men da overetagen ikke er lavet endnu kan det ikke rigtig varmes op... Det er også en lidt stor investering at bygge om. :)

En svejseklat eller en brugt passat igen er også en mulighed, så kan jeg holde varmen lidt igen, men det er jo ikke en holdbar løsning... :)
Bor du i Aalborg området, så giv mig et besøg. (ca 10km nord for Aalborg)
Sidste nye i vp - og jeg garanter, du vil gå herfra med en oplevelse.
Laver vi en aftale? icon_cheesygrin.gif

Og nej. Jeg har ingen firma - interesse. jeg skal pleje.
mati0921
Stoker II
Stoker II
6
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 jun 2017 15:37
Mit fyr: blackstar 16kw
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Blevet takket: 2 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af mati0921 »

Hvis der er rigtig kold og blæser kan jeg kun lige holde varmen med alle radiatorer på fuld blæs, så hvis du kan garantere at den kan følge med til det uden at elregningen stikker af så er det sikkert fint. kan bare se at mine forældres jordvarme ikke ville have en chance for at komme i nærheden. :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: hvilket fyr

Indlæg af Troldmand. »

mati0921 skrev: 24 apr 2019 21:31 Hvis der er rigtig kold og blæser kan jeg kun lige holde varmen med alle radiatorer på fuld blæs, så hvis du kan garantere at den kan følge med til det uden at elregningen stikker af så er det sikkert fint. kan bare se at mine forældres jordvarme ikke ville have en chance for at komme i nærheden. :)
Vil blot gentage. Er du interesseret i sidste nye Vp, så kom og kig. Tør ikke ytre mig i ikke vp relateret tråd på Sp.

Besvar