Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Yannick

Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af Yannick » 01 apr 2019 09:43

Hej folkens

Jeg har lige overtaget et hus med en salamander kedel til brænde - Den er så ombygget til at køre med olie.

Jeg var ved at dåne da jeg så forbruget!

På mærkepladen på fyret står 4,8 kg fastbrændsel i timen - Hvad omregnes det til i effekt på et pillefyr?
Der står intet om olieforbruget.

Jeg har 160 kvm (50 kvm kælder) fra 1950 hvor de fleste af vinduerne er fra efter 2000. Hulmursisolering findes ikke, og loftet skal også efterisoleres (er blevet gjort engang for længe siden).

Jeg har kig på en RTB kedel, men er i tvivl om det er 10 eller 16 kw jeg skal gå efter?

Det er tostrengs radiator anlæg, og fyret varmer også brugsvand.

Hvad skal jeg evt. tage højde for i den omstilling, andet end en skorstensforing? Og er der nogen der kan lure ud af ovenstående hvilken effekt jeg skal regne med i kedlen?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af pille bruger » 01 apr 2019 10:10

Yannick skrev:
01 apr 2019 09:43
Hej folkens

Jeg har lige overtaget et hus med en salamander kedel til brænde - Den er så ombygget til at køre med olie.

Jeg var ved at dåne da jeg så forbruget!

På mærkepladen på fyret står 4,8 kg fastbrændsel i timen - Hvad omregnes det til i effekt på et pillefyr?
Der står intet om olieforbruget.

Jeg har 160 kvm (50 kvm kælder) fra 1950 hvor de fleste af vinduerne er fra efter 2000. Hulmursisolering findes ikke, og loftet skal også efterisoleres (er blevet gjort engang for længe siden).

Jeg har kig på en RTB kedel, men er i tvivl om det er 10 eller 16 kw jeg skal gå efter?

Det er tostrengs radiator anlæg, og fyret varmer også brugsvand.

Hvad skal jeg evt. tage højde for i den omstilling, andet end en skorstensforing? Og er der nogen der kan lure ud af ovenstående hvilken effekt jeg skal regne med i kedlen?
En 10 kW burde kunne klare opvarmningen, især efter du har fået isoleret noget mere,
men tag en snak med en god forhandler der kan regne det ud :great:
https://www.nbe.dk/forhandlere/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Yannick

Re: Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af Yannick » 01 apr 2019 10:44

pille bruger skrev:
01 apr 2019 10:10
En 10 kW burde kunne klare opvarmningen, især efter du har fået isoleret noget mere,
men tag en snak med en god forhandler der kan regne det ud :great:
https://www.nbe.dk/forhandlere/
Det er nemlig det med isoleringen. Der er ingen tvivl om at det kan betale sig at efterisolere - Tingene skal dog gøres i den rigtige rækkefølge.

Når jeg ser et forbrug på 20 liter om dagen tænker jeg straks at det smarteste må da være pillefyr inden den oliekedel slår hul i vores budget (Vi havde budgetteret med 19000 pga. fremlagt forbrug. Det viser sig så at sælger ikke har boet der længe, så han har kun holdt 16 grader).

Samtidig ved jeg også at et forbrug på 20 liter ikke direkte kan omregnes til en ny og effektiv pillekedel.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af Lintz » 01 apr 2019 12:21

Din beskrivelse af huset passer meget godt til mit - Dog har jeg 160 m2 i et plan. Ingen hulmursisolering, vist heller ikke noget af betydning i gulv. På loftet ligger der ca 100 til 150 mm.
Jeg har et 16 kw Scotte som snildt kan følge med - Bliver der rigtigt koldt med megen blæst er det ikke fyret men mere antal af radiatorer der er problemet.
Vores forbrug ligger på omkring 8 tons men vi er faktisk ikke særlig gode til at passe på varmen - Terassedør og vinduer står tit åbne uden at der bliver skruet ned så mon ikke du kan ligge på omkring 6 tons piller - Max.

Er det valget at det skal være pillefyr - Tænker her på hvor det skal stå (I kælder måske ) Hvor og hvor mange paller kan du have stående. Tilkørselsforhold med pillerne og hvor langt skal de bæres ind til fyret - Alt sammen noget som man lige skal tænkes på inden.

At have pillefyr er ikke det store problem - Efterhånden er der ikke meget pasning/rengøring ved dem selv om nogle påstår andet. Der vil nok også være nogle som mener at det skal være noget helt andet - Varmepumpe f.eks så derfor vil det være fint at du melder ud om at du er åben for alle ideer eller at det kun skal være pillefyr der skal erstatte dit oliefyr.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Yannick

Re: Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af Yannick » 01 apr 2019 12:27

Lintz skrev:
01 apr 2019 12:21
Din beskrivelse af huset passer meget godt til mit - Dog har jeg 160 m2 i et plan. Ingen hulmursisolering, vist heller ikke noget af betydning i gulv. På loftet ligger der ca 100 til 150 mm.
Jeg har et 16 kw Scotte som snildt kan følge med - Bliver der rigtigt koldt med megen blæst er det ikke fyret men mere antal af radiatorer der er problemet.
Vores forbrug ligger på omkring 8 tons men vi er faktisk ikke særlig gode til at passe på varmen - Terassedør og vinduer står tit åbne uden at der bliver skruet ned så mon ikke du kan ligge på omkring 6 tons piller - Max.

Er det valget at det skal være pillefyr - Tænker her på hvor det skal stå (I kælder måske ) Hvor og hvor mange paller kan du have stående. Tilkørselsforhold med pillerne og hvor langt skal de bæres ind til fyret - Alt sammen noget som man lige skal tænkes på inden.

At have pillefyr er ikke det store problem - Efterhånden er der ikke meget pasning/rengøring ved dem selv om nogle påstår andet. Der vil nok også være nogle som mener at det skal være noget helt andet - Varmepumpe f.eks så derfor vil det være fint at du melder ud om at du er åben for alle ideer eller at det kun skal være pillefyr der skal erstatte dit oliefyr.
2 folk uafhængigt af hinanden er blevet enige om at varmepumpe ikke kan trække det pt - eller det kan det godt, men så koster det så jorden ryster. Den ene er vvser og den anden er kølemontør

Jeg har haft pillefyr I mit gamle hus og været rigtigt glad for det - det var dog også så let så pillerne blev blæst direkte i siloen.

I mit nye hus vil fyret skulle stå i kælderen, og manden og jeg har talt om at læsse dem ind igennem et kældervindue til opbevaring i kælderen. Det der lokker mest er besparelsen i brændsel samt investeringen. Har fået en løs pris hos en rtb forhandler på 70.000, mens et luft/vand anlæg koster på den anden side af 100,og kan først rigtigt følge med når vi har fået efterisoleret... Og vi skal låne til skidtet i forvejen, så jo færre penge jo bedre..


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af Lintz » 01 apr 2019 12:36

Yannick skrev:
01 apr 2019 12:27
2 folk uafhængigt af hinanden er blevet enige om at varmepumpe ikke kan trække det pt - eller det kan det godt, men så koster det så jorden ryster. Den ene er vvser og den anden er kølemontør

Jeg har haft pillefyr I mit gamle hus og været rigtigt glad for det - det var dog også så let så pillerne blev blæst direkte i siloen.

I mit nye hus vil fyret skulle stå i kælderen, og manden og jeg har talt om at læsse dem ind igennem et kældervindue til opbevaring i kælderen. Det der lokker mest er besparelsen i brændsel samt investeringen. Har fået en løs pris hos en rtb forhandler på 70.000, mens et luft/vand anlæg koster på den anden side af 100,og kan først rigtigt følge med når vi har fået efterisoleret... Og vi skal låne til skidtet i forvejen, så jo færre penge jo bedre..
Ok - Det lyder til at I har rimelig styr på det - Går ud fra at de 70 K er "All-inklusiv"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Yannick

Re: Ny varmekilde - Hvilken størrelse?

Indlæg af Yannick » 01 apr 2019 12:43

Lintz skrev:
01 apr 2019 12:36
Ok - Det lyder til at I har rimelig styr på det - Går ud fra at de 70 K er "All-inklusiv"
Jeg har gjort hvad jeg kunne for at undersøge, i hvert fald. Det er første gang jeg har oliefyr, og hold nu kæft det er lidt for tørstigt.

Jeg fik en sludder for en sladder om arbejdstider (de kører med prisliste) samt montering.

De 70K dækker, som jeg forstod:
- Nyt fyr
- Fittings
- Foring af skorsten
- Udskiftning fra eksisterende fyr til nyt fyr
- Sløjfning af olietank

Det lyder ikke helt vanvittigt, taget i betragtning af at jeg kunne få fyret og silo alene igennem firmaet til 32000 inkl moms.

Men det var også et standard tal for hvor vi var henne af budgetmæssigt. Det kommer selvfølgelig an på de faktiske forhold i huset.

Han anslog at det ville være 4-5 paller om året, altså lige under 5 tons, svarende til ca. 10000. Det er også ok, når jeg tænker på vi lige nu bruger 200 kr om dagen i olie.


Besvar