Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 24 mar 2019 22:57

Du nævner selv varmepumpe højre op i indlægget , og det gør du stort set hver gang der er en der spørger til et nyt fyr , så jeg kunne ikke dy mig :wink:


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af H.S » 24 mar 2019 23:14

Ta et kik på Link slettet
evt en BioWIN2 lite top kvalitet uden det koster ;-)

MVH
Henrik Schack
Projekt teknikker
Windhager Nordic
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af thermik » 24 mar 2019 23:15

Troldmand. skrev:
24 mar 2019 22:47
Ifølge trådstarter, ønsker han ikke VP diskussion i denne tråd. Ønsker man at give mig en, så hatten passer, så gør det venligst i min VP tråd.
Eller bedre, fyr den af over privat beskeder.
NÆ!

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Lintz » 25 mar 2019 05:58

- Skal vi lade den ligge her.

De berørte ved nok hvad jeg hentyder til og skal vi så se om vi herefter kan prøve at komme lidt videre med trådstarters emne:

Hvis I skulle købe nyt pillefyr i dag, hvad ville i så vælge ?

- Af hjertet tak.
Lintz / Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Pawgs » 25 mar 2019 11:16

Jeg er ret glad for min Ksm da det passer godt til mine muligheder for at få alternative brændsler gratis samt træ. Men hvis jeg skulle have et nyt har jeg ikke regnet på om det kunne betale sig at købe sådan et eller en billigere model udelukkende til piller.
Ksm'en fulgte med huset.

Men jeg ville helt sikkert vælge en med ilt styring igen.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Torpet » 25 mar 2019 12:29

Hi Pawgs
Hvad får dig til at ville vælge et fyr med ilt styring? Jeg spørger kun, fordi jeg gerne vil vide mere om netop den part. Min opfattelse indtil nu har været, at ilt styring blot udfører, hvad vi hele tiden har klaret ved at indstille blæseren korrekt og ved at holde fyret rent og velfungerende. Jeg har vurderet iltstyring som en part, der så kan give problemer og vist kræver V13 system med en tablet (man kan ikke bruge sit mac udstyr der, siges der). Hvis tabletten skulle gå itu eller bare ikke være opladet, så kan man vel regulere gennem Stokercloud, men her skal så huskes, at hvis man har internet per mobilt bredbånd, så er der muligvis andre problemer der. BS+ kan vist ikke styres ved selve fyret, uden en fungerende tablet, som f.eks. V7 systemboxen kan klare det. Jeg har fibernet i mit hus lige nu, men i den anden ejendom, hvor jeg skal bruge det nye fyr, har jeg kun mobilt bredbånd. Altså har jeg tidligere vurderet, at både ilt styring og det nye V13 system bør fravælges. Jeg er naturligvis påvirket af, at min erfaring lige nu er, at V7 systemet og en personlig indstilling af flammerne virker upåklageligt for mig. Det hele drejer sig jo om stabilitet og økonomi.

Dine tanker ville jeg værdsætte, da jeg som sagt står for at skulle indkøbe et nyt træpillefyr. Mvh Jens

pendec

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af pendec » 25 mar 2019 13:59

Torpet skrev:
25 mar 2019 12:29
kan vist ikke styres ved selve fyret, uden en fungerende tablet.
Nu har jeg hjulpet en ven med sin RTB som kører v13, og jo, der er en tablet.

Den kører så bare Android, og app'n hentes på Play store, og har man en anden tablet, så kan denne forbindes ved fyret, så sker skaden så kan man altså komme på ved fyret også med en tablet fra Elgiganten eller en gammel tablet som ikke behøver være fra 2019.
Men selvf. den smarte indbyggede fod i tablet og store powerknap bagpå har en modernet tablet ikke, som næsten er for ældre :)
Så du kan nok styre det, selvom tablet går i stykker, jeg tror sågar en android mobil vil kunne bruges ved pillefyre og forbinde til pillefyrs wifi, og starte den app der :) Så mange alternativer hvis tablet ikke virker.

Det var så lidt OT her :)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Torpet » 25 mar 2019 14:38

Tak pendec. Jeg mener at kunne huske, at Pillebruger engang har bemærket at V13 ikke kan klare en mac tablet (som jeg ellers altid har opladet). Vi (Stokerpro) har også tidligere snakket lidt om evt problemer med at kunne/eller ikke kunne bruge mobilt bredbånd til Stokercloud og så altså også fyret, uanset om det så er V7 eller V13.

Hvordan fandt du så, at det V13 system virkede? Kan man stadigvæk se alle de samme ting, som på en V7? Her tænker jeg på blæser hastighed måling, lux helt ned i de små tal osv. Internet kan selvsagt skaffes på flere andre måder. Der tales om et tilbud for Fibernet, da det er i gang i selve Errindlev, men min ejendom ligger lidt over 1km uden for selve byen. Ellers kan man jo også se lidt på at få den gamle telefontilslutning åbnet igen og så få et modem den vej, så ethernet kan fungere både til fyret og Internet generelt. RTB har vist også ilt styring? Fik du rodet lidt med den part og hvad syntes du så evt om det? Det er ikke priserne på selve fyret jeg spekulerer så meget på, det er mere det funktionelle og hverdags forbruget. Jeg monterer selv, så uanset hvad jeg så vælger er det ikke en herregård. Jeg kan også bedst lide selv at kunne optimere det og reparere evt udfordringer der måtte opstå.

Imponerede RTB dig? Jeg har ikke oplevet det selv. (Jeg tror nok vi snakker i trådens ånd her, ikke? Jeg har ikke glemt emnet).
Scotte 16kW.jpeg
Et helt almindeligt solidt Scotte 16kW fyr, som jeg betegner som Scotte Plus (ikke Scotte+), men hedder måske mere BS S nu. Jeg ser det som en fordel, at man nemt kan komme til alt og altså følge hvad der foregår, skulle noget virke underligt.

pendec

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af pendec » 25 mar 2019 14:51

Jeg har ikke fortrudt min mgm-easy, hvis det er hvad du mener. Da jeg så hans RTB + 320l silo, så var det mega. så meget plads havde jeg ikke troet skulle bruges. Så igår så jeg fronten på silo komme af, og så den slanke gammeldaws silo gemme sig bag den pæne facade :)
Jeg har aldrig set en V7 styring og vi har aftalt af vi ikke roder, før vvs'r har afsluttet og sendt regning, så eneste jeg egentlig har præsenteret ham, var nulstilling af silo indhold :) Resten er u-afprøvet. Vi skal afveje om nær tid, så prøver jeg lige det. O2 sonde skal måske kalibreres, måske ikke.
Han er glad for den, dog ikke for sækkene, da de skal ned i en kælder, men det har jo intet ed RTB at gøre, og den har da kørt fint for ham, som er en ældre uvidende mand om elektronik og pillefyr :) (Han havde olie før)

Skal jeg sige det, så forklarede han tabletten var alt for meget. Han ville hellere have sådan en lille skærm som min mgm har, og et kamera han kunne se på mobilen, og ikke alt det tekniske, som han ikke er meget til. Så han har købt fordi RTB havde et godt ry, og vvs'r også talte godt om det.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Torpet » 25 mar 2019 15:37

Bare lige for en ordens skyld, så er her et billede af en V7 styrings box. Den er yderst forbrugervenlig og nem at bruge samt indeholder en masse fine info om fyrets tilstand, når først man har leget lidt med den. Det meste er der også tilgang til over Stokercloud.
Boks V7.jpg
Boks V7.jpg (17.73 KiB) Vist 3333 gange
Men jeg skal nu lige studere de andre muligheder lidt mere. Hvis der er nye forbedringer 'jeg ikke vidste jeg burde have', så skal jeg selvsagt holde mig up-to-date. Det er jo lige nu, hvor jeg skal vælge et fyr, man kan prøve noget nyt.


Besvar