Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Lintz » 24 mar 2019 12:51

Troldmand. skrev:
24 mar 2019 12:40
Pillefyr er både fint og godt. Men er man bare det mindste ude i overvejelser, orker man pillefyr mere. Herunder den daglige pleje / tilsyn af fyret - fylde piller på, rense fyr. Listen er lang, hvis alt skal med. Er man ude i sådanne overvejelser, så er VPen vejen man skal gå.
Kan man selv montere `to rør på VPen og sætte en ledning på, så koster en Vp ikke mere, end et godt pillefyr gør.
Tilmed tager VPen føringen, når det kommer til den daglige økonomi. I vores tilfælde blev varmeudgiften næsten halveret.
I en lun vinter, har vi aldrig brugt under 5,5 palle piller. Strømforbruget til VPen bliver ca 6500kr.
Jamen - Det er rigtigt - rigtigt fint. Troldmand. Det er bare ikke det som tråden handler om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 24 mar 2019 13:09

Lintz skrev:
24 mar 2019 12:51
Jamen - Det er rigtigt - rigtigt fint. Troldmand. Det er bare ikke det som tråden handler om.
Hej. jo det gør han faktisk. Jeg ser også Michaelk greb den.
Trådstarter spørger direkte om.
Citat. "Er der noget i det setup i har i dag i ville lave om på "

Hertil må Vpen høre til som en mulighed. :great:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Lintz » 24 mar 2019 13:10

Troldmand. skrev:
24 mar 2019 13:09
Hej. jo det gør han faktisk. Jeg ser også Michaelk greb den.
Trådstarter spørger direkte om.
Citat. "Er der noget i det setup i har i dag i ville lave om på "

Hertil må Vpen høre til som en mulighed. :great:
Ah - Troldmand. Den går vist ind under "Kreativ bogføring".
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af thermik » 24 mar 2019 14:45

Troldmand. skrev:
24 mar 2019 12:40
Pillefyr er både fint og godt. Men er man bare det mindste ude i overvejelser, orker man pillefyr mere. Herunder den daglige pleje / tilsyn af fyret - fylde piller på, rense fyr. Listen er lang, hvis alt skal med. Er man ude i sådanne overvejelser, så er VPen vejen man skal gå.
Kan man selv montere `to rør på VPen og sætte en ledning på, så koster en Vp ikke mere, end et godt pillefyr gør.
Tilmed tager VPen føringen, når det kommer til den daglige økonomi. I vores tilfælde blev varmeudgiften næsten halveret.
I en lun vinter, har vi aldrig brugt under 5,5 palle piller. Strømforbruget til VPen bliver ca 6500kr.
Drop varmepumpe snak i den her tråd TAK! det er ikke det jeg spørger ind til

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Torpet » 24 mar 2019 14:49

Som Troldmand så fint skriver, så er der ting og personer man bare ikke orker mere. Dette er et forum for pillefyr, men OK, det fatter han ikke, lad os da så snakke om hans firmas vermepumper.
1. Det kræver gulvvarme for at virke effektivt
2. Det kræver et godt isoleret hus
3. Det betyder nye huse og ikke ejendomme fra 1895
4. Det kræver at ens private el-forbrug allerede er på 4000kW for at få den billigere strøm, altså er strømprisen for de fleste 2.50 kr kWh. Så dit forbrug på 6500 kr for varmepumper er så steget til vel 20.000 kr. Og selvsagt meget mere, måske dobbelt, hvis man kun har radiatorer og et ældre hus.

Jeg ved godt jeg snakker til døve ører, mange fanatiske religiøse mennesker har lidt af samme problem. Man skal bare ryste lidt på hovedet af den slags skyklap opførsel og så komme videre med mere positive sager.

Venligst delete dit indlæg og læg det så ind som et link på jeres varmepumpe forum. Fat det dog, Troldmand, dette er en snak om effektiviten af pillefyr, dine gentagne fanatiske kommentarer er ikke ønsket her af mange.

Om du læser dette eller finder på at skrive mere om dit firmas varmepumper her i den tråd, som drejer sig om gode træpillefyr, er mig underordnet, jeg hverken gider eller orker mere vrøvl fra dig. Du fatter vist ikke helt hvad vi snakker om. Må jeg på pæneste måde foreslå at du melder dig ind i en religiøs sekt, hvilken som helst, jeg er sikker på, at de vil modtage dig med kysarme. Jo, det er skam alvorligt ment, de vil værssætte dig, er jeg ret så sikker på.


pendec

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af pendec » 24 mar 2019 16:10

Jeg har jo, som bekendt, skiftet til et fint lille simpelt pillefyr, ikke meget silo men nok, ikke meget teknik men nok, der er sgu ikke meget at rode med men når det nu skal være så virker det, og har kørt i 5 måneder hvor problemer som har kommet har været mere overkommelige end de nogensinde var med mine tidligere stoker/pillefyr.

Fordi jeg ikke har særligt stort fyrrum har plads for mig været en faktor, og når jeg nu har set RTB i levende live, kan jeg godt se det aldrig kom ind i mit fyrrum, det er alt for stort, selvom jeg ville savne alt det man kan skrue på, så er det måske fedest bare at det kører og man ikke skal skrue for meget, selvom jeg nok kunne spare kilo på det, hvis min easy havde lamba sonde og flere sensorer.

For at gøre en lang historie kort, så kunne jeg nok havde valgt stue-modellen og fjernet brændeovnen, for det kan fås som pilleovn til stue og meget pænere, og så kunne effektiviteten holdes og udstrålings varme give lidt ekstra , og fyrrum kunne bruges til noget andet. Nå, det virker, det kører, det kunne havde været en BioWin og jeg ville måske ikke mærke forskel, udover lomme smerter bagefter :) (Tror jeg)

Jeg har vist opnået hvad jeg ville lave om på. renere oplevelse, enklere rengøring, stabilitet synes at være opnået.
Noget negativt? Ja, manglende internet og statistikker, for jeg er nørdet. men jeg har levet uden i 14 år, så tager jeg lige nogle år mere, det går nok.

Til dem som ikke vil nørde for meget, så er det en anbefaling herfra, hvis man IKKE har noget imod at slæbe en sæk eller 2. Og så kan man altså stille en større silo op og en snegl som smider ned i easy's egen lille boks, hvis man absolut vil have 15 sække fyldt op. Jeg er begyndt at synes om det ekstra plads og at jeg har fået ekstra tørre rum nu til tøj.

Og næste gang, så kører vi på energi celler, så er opfyldningen så lille, at jeg nok kan have et årsforbrug i en hånd :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af triumph » 24 mar 2019 18:35

pille bruger skrev:
24 mar 2019 11:58
Nu er der ikke kondensator på de nye blæsere, så det problem er er der ikke icon_cheesygrin.gif
Dårlige piller med meget smuld, så tilpasser man kompressor rense intervallet, så forbrændingen er god hele tiden.
Det er nu ikke så svært, det er bare en anden måde man indstiller på icon_cheesygrin.gif
Man skal ikke se og bedømme en flamme, man skal aflæse et tal.
Når der er smuld i siloen, så fødder sneglen jo ikke flere piller til optændingen, fordi man tilpasser kompessorrens.
Kompressorrens kan holde hærd ren, men så skal man jo købe en kompressor, og så er det jo udover konceptet "Keep it Simple"

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af pille bruger » 24 mar 2019 18:43

triumph skrev:
24 mar 2019 18:35
Når der er smuld i siloen, så fødder sneglen jo ikke flere piller til optændingen, fordi man tilpasser kompessorrens.
Kompressorrens kan holde hærd ren, men så skal man jo købe en kompressor, og så er det jo udover konceptet "Keep it Simple"
De nye fyr kræver kompressor så den er der. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 24 mar 2019 22:33

Troldmand. skrev:
24 mar 2019 12:40
Pillefyr er både fint og godt. Men er man bare det mindste ude i overvejelser, orker man pillefyr mere. Herunder den daglige pleje / tilsyn af fyret - fylde piller på, rense fyr. Listen er lang, hvis alt skal med. Er man ude i sådanne overvejelser, så er VPen vejen man skal gå.
Kan man selv montere `to rør på VPen og sætte en ledning på, så koster en Vp ikke mere, end et godt pillefyr gør.
Tilmed tager VPen føringen, når det kommer til den daglige økonomi. I vores tilfælde blev varmeudgiften næsten halveret.
I en lun vinter, har vi aldrig brugt under 5,5 palle piller. Strømforbruget til VPen bliver ca 6500kr.
Jeg er sikker på du bruge mere tid på varmepumpen ind jeg bruger på mit pillefyr , her tænker jeg på den tid du bruger på kontrol , indstiller, forbrug og indlæg her på forum icon_cheesygrin.gif

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvilket pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 24 mar 2019 22:47

Ifølge trådstarter, ønsker han ikke VP diskussion i denne tråd. Ønsker man at give mig en, så hatten passer, så gør det venligst i min VP tråd.
Eller bedre, fyr den af over privat beskeder.


Besvar