Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pendec

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af pendec » 17 mar 2019 20:52

Så du har fjernet bygning hvor fyr stod, og sat ny bygning op? Blev lidt forvirret af bygning 1 .. 3 der :)


KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 20:53

Hjemme teori skrev:
17 mar 2019 20:20
Er det noget du har link til?

Det lyder mærkeligt i mine øre, så kunne være sjovt at læse om, hvis det er afprøvet.
Det var ikke lige dette link jeg havde læst, men det ser ud til at der er flere der gør det.

https://ing.dk/artikel/sol-jordvarme-ga ... end-157304
Last edited by 1 on KimCOlsen; edited 17 times in total

pendec

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af pendec » 17 mar 2019 20:57

jordvarme til dit behov? Og fordi en l/v pumpe udedel slides over 10-20 år? Fornuften er vel at en l/v pumpe er den afgjort bedste løsning men du lød som du ville pillefyrs vejen og spare lidt? Det er da en ordentlig sum penge at smide under jorden, og så tro på at eldelen virkelig også holdes billig. Indedelen på jordvarme fylder da mindst det samme som på l/v pumpen :) Så det kan ikke være problemet, og er det lave temp, som gulvvarme overalt, så må ny pumper da være pefekt, selvom de koster 100%+ mere end et pillefyr?

Selvom solvarme kan assistere i den årlige økonomi, så skrev du 120.000 i start investering?

KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 21:00

pendec skrev:
17 mar 2019 20:52
Så du har fjernet bygning hvor fyr stod, og sat ny bygning op? Blev lidt forvirret af bygning 1 .. 3 der :)
Nej ;) bygning 1 med vores gamle oliefyr er renoveret for ca 5 år siden. Sammen med den har vi en brændeown med gris i, så den bruger vi mest og så slå oliefyret på nå den ovnen bliver kold. (en meget uholdbar løsning)

pendec

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af pendec » 17 mar 2019 21:01

Oki, så er der sikkert tilskud at søge :)


KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 21:11

pendec skrev:
17 mar 2019 20:57
jordvarme til dit behov? Og fordi en l/v pumpe udedel slides over 10-20 år? Fornuften er vel at en l/v pumpe er den afgjort bedste løsning men du lød som du ville pillefyrs vejen og spare lidt? Det er da en ordentlig sum penge at smide under jorden, og så tro på at eldelen virkelig også holdes billig. Indedelen på jordvarme fylder da mindst det samme som på l/v pumpen :) Så det kan ikke være problemet, og er det lave temp, som gulvvarme overalt, så må ny pumper da være pefekt, selvom de koster 100%+ mere end et pillefyr?

Selvom solvarme kan assistere i den årlige økonomi, så skrev du 120.000 i start investering?
Jeg har ikke lagt mig fast på nogen type endnu og gruden til denne tråd er at komme hele vejen rundt. Jordvarmen koster ca 120k, hvis jeg selv graver de 950m. l/v koster omkring 90k men kan måske gøres lidt billigere da jeg selv kan gøre det meste, men har set at en 16kw udedel koster alene om mod 50-60k. J/v sælgeren peger på udedelen som det svage led, dels pga at den har en "kort" leveted og at det ikke går så godt ved -10 grader osv.

Pillefyr er en billig start på omkring 60k (med silo og ny skorsten), og ville måske kunne bruges i kombination med en anden kilde, som ville gøre den "grøn" og billig.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 21:18

KimCOlsen skrev:
17 mar 2019 21:11
Jeg har ikke lagt mig fast på nogen type endnu og gruden til denne tråd er at komme hele vejen rundt. Jordvarmen koster ca 120k, hvis jeg selv graver de 950m. l/v koster omkring 90k men kan måske gøres lidt billigere da jeg selv kan gøre det meste, men har set at en 16kw udedel koster alene om mod 50-60k. J/v sælgeren peger på udedelen som det svage led, dels pga at den har en "kort" leveted og at det ikke går så godt ved -10 grader osv.

Pillefyr er en billig start på omkring 60k (med silo og ny skorsten), og ville måske kunne bruges i kombination med en anden kilde, som ville gøre den "grøn" og billig.
Skynd dig at finde en anden vp sælger. Du er blevet informeret, som der høre oldtiden til.

KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 21:26

Troldmand. skrev:
17 mar 2019 21:18
Skynd dig at finde en anden vp sælger. Du er blevet informeret, som der høre oldtiden til.
Grunden kan være at j/v og l/v er 2 forskellige sælgere.


Besvar