Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 19:32

mht l/V så er der jo en udedel der skal ikke lever evigt, samt billig er den ikke!


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 19:41

Hjemme teori skrev:
17 mar 2019 19:03
Hvad angår længden på jordvarmen har jeg en teori, som nok ikke sælges men burde virke.
Grunden til de meget lange slanger er at de aldrig må fryse jorden, da man så med tiden risikerer at de aldrig tøer op igen og så er COP'en rigtig dårlig.

Men jeg tænker at man kun skal lægge 1/2 - 2/3 af det anbefalede og så udvide solvarmen med det man sparer. Herved bliver den overdimensioneret som kan bruges til 2 ting. Længere periode hvor man kan "nøjes" med solvarme, måske 1-2 uger i hver ende. I højsommeren hvor man har alt for meget solvarme, sendes overskuddet i jordslangerne. Skulle den være frosset, bliver den tøet op, skulle den være under jordmiddel temperatur, bliver den også hævet til de 4 -5,5 som man forventer sidst på sommeren.

@troldmand
Jeg tror ikke de regner med 0 grader i brinen, men 4- 5,5 først på sæsonen. Og Jordvarmens Cop (som sikkert også er overvurderet) er ikke helt så elastisk som på luft pumpen, da brine temperaturen er mere velkendt - Så Cop'en er god selvom der fryser 15 grader. Den kan dog falde hvis centralvarmen forlanger højere fremløbs temperatur, men det er stadig bedre end luft pumpen i det scenarie.
Det er rigtigt at jordvarme brinen altid ca. har samme temperatur. Og derfor er cop mere stabil.
Problemet er bare. Hvis man kan kalde det et problem, er at brinen altid er kold.
Som i denne vinter, hvor luften næsten konstant har været langt over frysepunktet, har l/v pumpen virkelig nyt godt af.
Der hvor jeg har set min vp give højest cop, er ved opstart hvor alt er koldt. På et tidspunkt var den oppe på cop 8 men det falder hurtigt i takt med vandet får temperatur.

I linket kan der ses, hvad min vp i døgnet bruger i kwh

https://www.dropbox.com/s/3agcco3sal1js ... 9.jpg?dl=0

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 19:47

KimCOlsen skrev:
17 mar 2019 19:32
mht l/V så er der jo en udedel der skal ikke lever evigt, samt billig er den ikke!
En l/v pumpe koster ikke mere end et godt pillefyr gør.
Min har jeg selv sat op. Med alt står den mig i under 50000,- Kan man få enrgitilskud ved skrotning af gammelt fyr, ryger man i nogle tilfælde under 40000,-

pendec

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af pendec » 17 mar 2019 19:51

Troldmand. skrev:
17 mar 2019 19:47
En l/v pumpe koster ikke mere end et godt pillefyr gør.
Min har jeg selv sat op. Med alt står den mig i under 50000,- Kan man få enrgitilskud ved skrotning af gammelt fyr, ryger man i nogle tilfælde under 40000,-
Manden river hus ned, og bygger nyt, det læste du ikke? Så energitilskud er udelukket, udover hvis det firma vil snyde nogen der.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 19:59

pendec skrev:
17 mar 2019 19:51
Manden river hus ned, og bygger nyt, det læste du ikke? Så energitilskud er udelukket, udover hvis det firma vil snyde nogen der.
Hvis jeg river mit gamle hus ned, for at bygge nyt. Og i den sammenhæng ønsker at genbruge mit gamle fyr - står jeg vel til at kunne få energitilskud mod ikke at opstille det gamle fyr igen?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Hjemme teori » 17 mar 2019 20:20

KimCOlsen skrev:
17 mar 2019 19:30
Har læst at man kan bruge solvarme med sin jordvarme. Dvs, at retur fra jordvarmen går igennem solvarmen for at varme jorden op. Så skulle jordvarmen kunne levere fast 12-18 grader.
Er det noget du har link til?

Det lyder mærkeligt i mine øre, så kunne være sjovt at læse om, hvis det er afprøvet.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Hjemme teori » 17 mar 2019 20:24

Troldmand. skrev:
17 mar 2019 19:59
Hvis jeg river mit gamle hus ned, for at bygge nyt. Og i den sammenhæng ønsker at genbruge mit gamle fyr - står jeg vel til at kunne få energitilskud mod ikke at opstille det gamle fyr igen?
Den er stadig noget speget, for hvad (er/var) forbruget.

Så er hele huset vel også en energirenovering - der må da også være noget at hente. Og den må også kunne bruges på andre opvarmningsformer end VP.

Nej tror ikke det var noget jeg ville forsøge mig med, man står til øretæver, lige meget hvad.
Mvh. Sophus

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 20:28

Hjemme teori skrev:
17 mar 2019 20:20
Er det noget du har link til?

Det lyder mærkeligt i mine øre, så kunne være sjovt at læse om, hvis det er afprøvet.
Nej, det var taget ud fra lige hvad jeg tænkte.
Man må jo gerne opstille gammelt fyr, bare det er på samme adresse. Om man skelner mellem, om det er i det gamle hus, eller i et nyt hus med samme adresse man opstiller fyret, aner jeg ikke.
Men hvorfor ikke. De vil jo gerne af med gamle utidssvarende fyr.

pendec

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af pendec » 17 mar 2019 20:32

Troldmand. skrev:
17 mar 2019 19:59
Hvis jeg river mit gamle hus ned, for at bygge nyt. Og i den sammenhæng ønsker at genbruge mit gamle fyr - står jeg vel til at kunne få energitilskud mod ikke at opstille det gamle fyr igen?
Så skal det gamle i hvert fald have været godkendt, og stadig kunne godkendes på en klasse 5 idag.
Hvis et eksisterende fyringsanlæg afinstalleres og opbevares (uden det gennemgår reparation mv.) og på et senere tidspunkt ønskes genopstillet, så skal det opfylde bekendtgørelsens krav.
Følgende fyringsanlæg er undtaget fra emissionsreglerne:
4. Eksisterende fyringsanlæg, der nedtages med henblik på reparation eller restaurering og herefter genopstilles i samme bygning, medmindre reparationen eller restaureringen er så omfattende, at størstedelen af fyringsanlægget udskiftes
Fik det herfra, tror ikke bekendtgørelsen er blevet lempet siden 2016, nok mere begrænset yderligere.
https://braendefyringsportalen.dk/media ... aj2016.pdf

Hvis det ikke er samme bygning, så er det vel allerede udelukket at kræve energitilskud på, hvis det ikke er samme hus eller bygning mere, når det ikke kan opstilles først, før man ønsker tilskud altså.

KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 20:46

Nu var det ikke meningen at selve mit projekt skulle med i denne tråd, men jeg kan da lige give et overblik. Groft sagt er det 3 bygninger som er forbundet (en gård) hvor vi har renoveret ca 100 m2 (hvor fyret står). Bygning 2 har ca 145 (fra 1847) stort set ikke isoleret (brugte 1.000 l olie på 1½ måned lige da vi flyttede ind). Efter vi fik lavet de første 100 m2 stod det klart at det eneste rigtige var at fjerne bygningen helt og bygge nyt. Det er så det vi er igang med med bygning 3 (250 m2). Da vi ikke ønsker at opvarme den nye bygning 3 med olie, samt bygning 1 og den nærmest åbne bygning 2 så vil vi skifte nu. Det så er 99% sikkert at om nogle år vilbygning 2 få samme tur. Vi har ikke boet i bygning 3 før så der kan man ikke søge noget tilskud, men bygning 2 alene må springe skalaen for hvad man kan få. Vi har dog svært ved at dokumentere vores forbrug da vi har brugt rigtig meget brænde og briketter som tilskud til olien.


Besvar