Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Hjemme teori » 17 mar 2019 09:46

Jeg tror ikke solvarmen er rentabel, men det er jo lidt det samme med din vindmølle.
Fordelen med solvarmen kontra vindmøllen er at der nok er mindre vedligehold.

Hvis du skulle gå med pillefyr ville jeg bygge en buffertank på, med det lave forbrug og skal du det er en 1/3 af solvarmen jo betalt, så måske det bliver rentabelt alligevel.

Så uden at have kigget priser, ville jeg tro du lå på 35k for fyret og 25k for solvarmen + montering.
og med 10000kW ville det være 2000kg piller pr år teoretisk, men måske også i praksis med tilskuddet fra solvarmen.
Så har du rensning og aske tømning årligt.

Ved så ikke om jeg ville anbefale det, men tallene ser tilforladelig ud. Jeg tror så ikke energirammen ville holde i et nybygget hus, så tænker på om det ændrer energimærket, hvis du en dag skal have lave sådan et.
Mvh. Sophus


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 12:53

KimCOlsen skrev:
17 mar 2019 09:31
Jeg har nu fået nogle tilbud på jordvarme og luft->vand. De ligger på 17kw pumple med et forbrug på omking 10.000 kw. Det er jo noget mere end kw jeg selv er kommet frem til. Ifølge energiberegneren bruger huset ca. 30w pr. m2.

Hvis man skulle se bort fra prisen ville jeg vælge dette anlæg:

Jordvarme med en solfanger og så en vindmølle til at drive den. Men men men, prisen er jo helt vild.

Hvad ville det bedste/billigste anlæg være med et forbrug på ca 10.000 kw. Et pillefyr med solvarme? (hvis man også tænker på vedligeholdelse og udskiftning).
Med det forbrug. En luft vand varmepumpe.
Vi fik varmepumpe sidste år. Den bedste investering længe. Varmepumpen kører 100% ubemærket. Og tilmed med en økonomi, der overrasker langt over det forventet.
i alle foregående år, er der årligt blevet købt 6 paller piller hjem. Varmepumpen gør det samme for ca. halvdelen i pris. Og næsten bedst af alt. Den passer sig selv uden indblanding.
Kan man selv skruet et par rør på varmepumpen, kan udgiften til varmepumpe holdes nede i nærheden af, hvad et pillefyr i den gode ende koster.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Kruse » 17 mar 2019 13:23

Som det ser ud til at luft-vand pumpe klare sig, kan jeg ikke se det giver mening at grave rør ned til jordvarme.
Om solvarme kan svare sig, kommer jo an på hvad den varme du ellers laver koster? Så er der også det at der kommer mest varme når der er mindst brug for den.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Jan-DK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 jun 2018 19:06
Mit fyr: Black Star
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Årligt forbrug: 5
Modtaget likes: 8 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Jan-DK » 17 mar 2019 16:00

Mht solvarme så fandt jeg et anlæg på 7,5 kvm med 300 liter beholder og pumper " ja i flertal " selvom jeg kun bruger den ene.
Det koste mig 10500 kr. og 4500 kr i stumper så køre det sammen med mit pillefyr.

Det spare da at pillefyret ikke køre i ca. 4 md i sommer tiden.
Og jeg mangler ikke varmt vand og jeg har stadigvæk varme på gulvvarmen.
Men det er så også kun ca. 15 kvm.
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.
Jeg er ikke doven. Jer er energi bevidst. icon_cheesygrin.gif

KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 16:51

;) ja, man kan altid drømme

Tror jeg fik lagt op til en misforståelse. Beklager, de 10.000 kw, er hvad jordvarmen skulle bruge, det vil sige at de mente at huset skulle bruge 55.000 kw, dvs jordvarmen har faktor 5,5. Træpiller skulle have en faktor på omkring 4, så dvs 13-14 tons.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Hjemme teori » 17 mar 2019 16:59

KimCOlsen skrev:
17 mar 2019 16:51
;) ja, man kan altid drømme

Tror jeg fik lagt op til en misforståelse. Beklager, de 10.000 kw, er hvad jordvarmen skulle bruge, det vil sige at de mente at huset skulle bruge 55.000 kw, dvs jordvarmen har faktor 5,5. Træpiller skulle have en faktor på omkring 4, så dvs 13-14 tons.
Det lyder forkert

Jeg har 634kvm gård fra 1900, renoveret i 1988-1994 og mange ydervægge.
Det er den mængde jeg bruger.

Hvis du bygger br2015 eller 2020 skulle du bruge mellem en 1/3 og 1/4 del.
Mvh. Sophus

KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 17:18

Ja, jeg tænker det samme selv. Min energiberegning siger 32w pr m2 = 16.000 kw. Hvordan de så kommer frem til 55.000 har jeg ikke fået et 100% klart svar på. En forklaring jeg har fået, er at det er bedre at være sikker på at jordvarmen kan varme huset, så man undgår de mange oplevelser, hvor der er bliver under 20 grader i huset på en kold vinterdag. Det peger mere på at cop tallet ikke er 5.5.

Jordvarmen koster 120k og jeg skal selv grave 950 meter ned. Så et pillefyr med mulighed for at tilslutte andre kilder på, ville måske være den bedste løsning. Alt efter hvad mit forbrug lander på.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Troldmand. » 17 mar 2019 18:30

KimCOlsen skrev:
17 mar 2019 17:18
Ja, jeg tænker det samme selv. Min energiberegning siger 32w pr m2 = 16.000 kw. Hvordan de så kommer frem til 55.000 har jeg ikke fået et 100% klart svar på. En forklaring jeg har fået, er at det er bedre at være sikker på at jordvarmen kan varme huset, så man undgår de mange oplevelser, hvor der er bliver under 20 grader i huset på en kold vinterdag. Det peger mere på at cop tallet ikke er 5.5.

Jordvarmen koster 120k og jeg skal selv grave 950 meter ned. Så et pillefyr med mulighed for at tilslutte andre kilder på, ville måske være den bedste løsning. Alt efter hvad mit forbrug lander på.
Glem alt om de cop tal I ser opgivet. De opgivne cop tal, eksister ikke i den virkelige verden.
Ligesom med biler. En bil er opgivet til at køre 20km på èn liter. Når den kommer ud på vejen, kører den måske kun 15km på en liter.
Min vp som er top tunet kører aldrig over cop 3. Trods den er opgivet til ca. cop 5.

Yderlig er den cop man kan aflæse et øjebliksbillede. Cop kan derfor både være højere / lavere, end det man kan aflæse.

Jordvarme / luft vand varmepumpe. I en vinter som den vi lige har været igennem, kan jordvarmen slet ikke være med.
Jordvarmeslangerne ude i brinen ligger ned i ca. 0 grader varme, hvor l/v pumpen trækker varmen ud af høje plus grader luft.
Forskellen i hvor meget anlægget skal arbejde, for at give fornøden varme, er i økonomi stærkt afhængig af den temperatur brinen / luften har.

Jordvarme har kun berettigelse, hvor man ikke kan finde plads til en l/v pumpe. Desværre gøres der alt forlidt ud af, hvordan man kan skjule sin varmepumpe, så den ikke skæmmer / er synlig.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af Hjemme teori » 17 mar 2019 19:03

Hvad angår længden på jordvarmen har jeg en teori, som nok ikke sælges men burde virke.
Grunden til de meget lange slanger er at de aldrig må fryse jorden, da man så med tiden risikerer at de aldrig tøer op igen og så er COP'en rigtig dårlig.

Men jeg tænker at man kun skal lægge 1/2 - 2/3 af det anbefalede og så udvide solvarmen med det man sparer. Herved bliver den overdimensioneret som kan bruges til 2 ting. Længere periode hvor man kan "nøjes" med solvarme, måske 1-2 uger i hver ende. I højsommeren hvor man har alt for meget solvarme, sendes overskuddet i jordslangerne. Skulle den være frosset, bliver den tøet op, skulle den være under jordmiddel temperatur, bliver den også hævet til de 4 -5,5 som man forventer sidst på sommeren.

@troldmand
Jeg tror ikke de regner med 0 grader i brinen, men 4- 5,5 først på sæsonen. Og Jordvarmens Cop (som sikkert også er overvurderet) er ikke helt så elastisk som på luft pumpen, da brine temperaturen er mere velkendt - Så Cop'en er god selvom der fryser 15 grader. Den kan dog falde hvis centralvarmen forlanger højere fremløbs temperatur, men det er stadig bedre end luft pumpen i det scenarie.
Mvh. Sophus

KimCOlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22 jun 2016 20:36

Re: Søger information og viden til varmekilde til et stort hus (500m2)

Indlæg af KimCOlsen » 17 mar 2019 19:30

Har læst at man kan bruge solvarme med sin jordvarme. Dvs, at retur fra jordvarmen går igennem solvarmen for at varme jorden op. Så skulle jordvarmen kunne levere fast 12-18 grader.


Besvar