Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af LHedevang » 08 jan 2019 17:43

Hej.
Jeg har tidligere på året købt en landejendom på hhv. 191 kvm stuehus i 2 etager, der er 90 mm hulmur og 300 mm på loftet ny anlagt, lidt ældre vinduer, så isoleringgraden er nok ikke voldsom høj.
Der er radiatorer og ca 30 kvm med gulvvarme i køkken, bad og entre.

Derudover er der 100 kvm udbygning fra 2004 med god isoleringsgrad med gulvvarme i hele rummet.

Der har pt været fyret med koks i et fastbrændsel fyr med 1000 L akkumulerings tank, da dette er blevet ulovligt pr 1. janauar har vi fyret med træ, hvilket har vist sig at være en større udfordring, da brændkammeret er lille og vi skal fyrer ca 1 1/2 time for bare at holde fyret over 40 grader. :roll: og kan pt næsten ikke få det op på 60 grader. Noget af træet er nok heller ikke helt tørt og derfor bruger det nok mange joule på at syde i stedet for at brænde :)
Der har udover dette været 2 VVs'er ude som har fortalt det er for under dimensioneret til både at trække huset og udbygningen og pt er akkumulerings tanken helt lukket af.

Men vi står for gerne at vil have et pillefyr, som skal være let og automatisk, da jeg ikke gider bruger flere timer dagligt på rengøring og opfyldning.
Jeg har intet forstand på dette og intet behov for at skulle nørde voldsomt i det :) Det skal bare virke.

Det vil sige det gerne må skulle køre lidt ala et oliefyr, så vi undgår akkumulerings tank osv.

Hvad vil i foreslå og hvor stort vil i mene? Det skal formentlig trække en kombivandvarmer også i den kolde sæson.

på forhånd tak :)


calle

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af calle » 08 jan 2019 18:04

Hvad er dit budget ? Det skal vel ikke koste en formue, siden du har fyret med koks i en gammel kedel ? Hvor i landet bor du ?

Mvh Calle

LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af LHedevang » 08 jan 2019 19:01

Jeg har ikke fyret med koks ;) det gjorde tidligere ejer, jeg har kun lige gjort det 14 dage da vi overtog her 1. oktober. Det kunne jeg selvfølgelig godt have skrevet mere tydeligt :D

Jamen jeg skal ikke selv installere og vil hellere betale 5000 kr mere for at det er mere automatiseret end at jeg skal gå og pille ved det, så mellem 45-55.000 hvis det er realistisk at få noget i det prisleje samt installation? Det skal siges der formentlig også skal laves ny skorsten eller fores den eksisterende, lød det på den ene vvs'er

jeg bor i Egtved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 08 jan 2019 19:21

LHedevang skrev:
08 jan 2019 19:01
Jeg har ikke fyret med koks ;) det gjorde tidligere ejer, jeg har kun lige gjort det 14 dage da vi overtog her 1. oktober. Det kunne jeg selvfølgelig godt have skrevet mere tydeligt :D

Jamen jeg skal ikke selv installere og vil hellere betale 5000 kr mere for at det er mere automatiseret end at jeg skal gå og pille ved det, så mellem 45-55.000 hvis det er realistisk at få noget i det prisleje samt installation? Det skal siges der formentlig også skal laves ny skorsten eller fores den eksisterende, lød det på den ene vvs'er

jeg bor i Egtved.
Når jeg læser, hvad du ønsker af komfort.
Nyt fyr, ny skorsten og sikkert mere. Dit budget ligger meget tæt op af at få installeret en varmepumpe.
Med en varmepumpe skal du kun gøre èn ting... Tænde for den.

De sidste nye varmepumper er så effektive, at de tager pusten af et pillefyr.

I dine overvejelser kunne du jo prøve, at tage beregninger hjem, fra dem der sælger pumper.

LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af LHedevang » 08 jan 2019 19:27

Jeg har haft luft til vand pumpe i tankerne, men er blevet fortalt de har besvær med at varme op til mere end 30-40 grader hvorefter El patron klarer resten og det skulle blive rasende dyrt? (jeg har ikke undersøgt nærmere)

vil man teoretisk kunne etablere varmepumpen så inderdelen sidder hvor det nuværende fyr sidder og "blot" sætte den til fremløb og retur. Så udedelen ikke skal sidde ved stuehuset, så det kan gemmes lidt af vejen (hvilket også har været lidt et issue, den er ikke ligefremt pæn udenfor et stuehus) :)


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 08 jan 2019 19:41

LHedevang skrev:
08 jan 2019 19:27
Jeg har haft luft til vand pumpe i tankerne, men er blevet fortalt de har besvær med at varme op til mere end 30-40 grader hvorefter El patron klarer resten og det skulle blive rasende dyrt? (jeg har ikke undersøgt nærmere)

vil man teoretisk kunne etablere varmepumpen så inderdelen sidder hvor det nuværende fyr sidder og "blot" sætte den til fremløb og retur. Så udedelen ikke skal sidde ved stuehuset, så det kan gemmes lidt af vejen (hvilket også har været lidt et issue, den er ikke ligefremt pæn udenfor et stuehus) :)
Jeg har èn af de nyeste. Den kan varmer vand op til 55 grader ned til minus 15 grader udendørs.
Min er en Panasonic H. T-cap - Den har alt indbygget. To rør på og strøm. Og den kører. Den du nævner, er en split version. Og ja, den kan du koble på som et fyr, inde hvor fyret står nu. Mellem indedel og udedel skal der trækkes kobberrør.

Min er den i youtube videoen. Under videoen uploader jeg jævnligt af hvad pumpen laver (dropbox link) . I går for eks. brugte den for 29kr. til et hus på 150m2 hvor stort set alt er opvarmet.

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs

pendec

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af pendec » 08 jan 2019 21:41

Husk,
Dine radiatorer skal måske skiftes, da de skal have større flade for at dække samme varme behov som dit nuværende som nok ikke kun er 60 grader til radiator, så de skal ud, og nogle, nok dobbelt op, skal ind og sættes op.

Så kan du, så prøv at skrue fremtemp ned til 55 for et par dage og se om du kan leve med de i de rum, som du har radiator på, og lad alle radiatorer være på max. Så lærer du om dit hus kan køre med så lav eller lavere fremløbs temp.

Og så kommer du hurtigt videre og måske tænker pillefyr igen :)

LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af LHedevang » 08 jan 2019 21:55

Vores radiatorer er i forvejen en smule underdimensioneret og vil gerne køre på 60-70 grader for virkelig at afgive nok varme til rummene, så jeg er enig i at pillefyr er vejen frem for os. Jeg har god adgangsforhold til paller og der er god plads til at kunne lave en silo.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 08 jan 2019 22:17

pendec skrev:
08 jan 2019 21:41
Husk,
Dine radiatorer skal måske skiftes, da de skal have større flade for at dække samme varme behov som dit nuværende som nok ikke kun er 60 grader til radiator, så de skal ud, og nogle, nok dobbelt op, skal ind og sættes op.

Så kan du, så prøv at skrue fremtemp ned til 55 for et par dage og se om du kan leve med de i de rum, som du har radiator på, og lad alle radiatorer være på max. Så lærer du om dit hus kan køre med så lav eller lavere fremløbs temp.

Og så kommer du hurtigt videre og måske tænker pillefyr igen :)
Pendec.
Det der gamle had, om man absolut skal have pillefyr, frem for varmepumpe. Skal vi ikke lægge det bag os?

Fakta er, at de nye varmepumper stormer frem som opvarmning. Pillefyr såvel som fast brændselsfyr bliver i øjeblikket skrottet / udskiftet i rå mængde til fordel for varmepumpe. Kig på den blå, og gul og gratis. Udvalget af skrottet fyr er enormt.

Lad os samles om fremtiden. Alt er uvist, om hvad der er mest økonomisk i fremtiden. Aldrig vil vi få svar på, hvad vil være mest økonomisk i årene frem over. Et er sikkert. I fremtiden vil vi blive blive belønnet for at være så grønne som muligt.

pendec

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af pendec » 08 jan 2019 22:24

Troldmand. skrev:
08 jan 2019 22:17
Pendec.
Det der gamle had, om man absolut skal have pillefyr, frem for varmepumpe. Skal vi ikke lægge det bag os?
Der er intet had, kun gamle huse, som ingen eller dårlig isolering har, eller bare er fra 1800 tallet osv, så når de ikke tænker over det, så er det godt der er andre som kan forklare dem dette.

Du gjorde det åbenlyst ikke


Besvar