ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
eliasr
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr »

Hjemme teori skrev: 17 sep 2019 19:06 Som jeg læser det, estimere du strømforbrug til andet end varme til 20kWh/døgn?
Så her kunne måske også spares 2000-3000 kWh på årsbasis
Ja det har også undret mig.
Jeg havde i Feb/2018- Feb/2019 et forbrug på 6919 kwh. (Jan-Jan er estimeret til 6000. Men jeg flyttede ind til februar, Vp i garage Nov og 23.Jan(2019) VP aktiv i hus - før var det gasfyr)
Det "burde" ligge på 3-4000 kwh. Men der er så en bio i kælderen fra tidligere ejer, amerikaner køleskab, halogen lys og i et givet omfang hvidevare der ikke nødvendigvis er i A+ klassen (eller fra år 2000); Grundvands pumpe (den kører nok rigeligt), dykpumpe til pumpebrønd (anvendt 1 gang om året), VP i garagen fra november 2018, der kun anvendes når ude temperaturen er under 8 grader.
I år har jeg været efter en del med en billige forbrugsmåler "bare" for at tage toppen af det, men jeg har eks. ikke identificeret mit bund forbrug på 300Watt/h om natten - det er forlydende at nogle af de forbrugsmålere er upålidelige og dermed kan vise for lidt.
Jeg har ikke identificeret min fjernaflæst måler som værende en af dem der måske kunne måle for meget.

Se el forbrug 2018: https://drive.google.com/file/d/1YwKFin ... sp=sharing
Troldmand. skrev: 17 sep 2019 19:46 Kunne godt tænke mig at vide. Hvad er dit strømforbrug i disse dage?
Forbrug i år til i dag er 7919 kwh.
Jeg har 200m2 opvarmet bolig og 50m2 vinter opvarmet garage(til 8 grader).
Vi er 2 og opvarmet til 24 grader ~ (afhænger af lokaler og gulv eller radiator) Mit fremløb er 30 grader så længe det kan være det. Her til sommer brugte vi aktivt køling i en lille uge, til noget der ligner 10kr om dagen.

Se elforbrug 2019: https://drive.google.com/file/d/1h6xgsS ... sp=sharing

Se elforbrug og analyse for de 100 dage jeg sammenlignede VP og gasfyr: https://drive.google.com/file/d/1YwKFin ... sp=sharing
pendec skrev: 17 sep 2019 20:55 Hvordan kan du få det til 1,6733
Fra min elregning: https://drive.google.com/file/d/1JAsAM4 ... sp=sharing
det kan godt være det ikke er den specifikt, men den ligger tæt på og er uden reduceret elafgift.

Her er min seneste el regning: https://drive.google.com/file/d/1GGhZ-C ... sp=sharing

Jeg køber el gennem en 6 mdr rabat aftale fra elforbundet. Det har været vindstød der har været leverandør de sidste 4 gange. Dertil har jeg en anden mulighed for rabat ved vindstød gennem min fagforening for rabat, men den er ikke lige så god som elforbundet.

pendec

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af pendec »

eliasr skrev: 18 sep 2019 17:28 det kan godt være det ikke er den specifikt, men den ligger tæt på og er uden reduceret elafgift.
Jeg har også haft vindstød og du lagde de forkerte tal op, dette er kun aconto beløb, ikke de reelle betalinger på sidste side i PDF som vindstød sender dig. Kan se du har ca. 10 øre mindre på aconto, og med din rabat ift. til min, så er det da en fin lille rabat der. Jeg betalte 0,255+moms for el sidste gang hos dem.

Så hvis du ligger på 1,82kr ved denne aconto vist i 2018, så gætter jeg på din sidste side i PDF(aflæsning) nok er lidt højere , så hvis vi bare siger rundt 2kr per kwh pris, så lyder det mere rigtigt hvis du er i Jylland som generelt er 10-15 øre billigere end Øst for fyn.

Ser du på din fakturerings periode, 1/1/2019 til 31/03/2019 som aconto var ca 2600 og du fik regning på ca. 5000kr, så har de gættet meget lavt, og givet dig en del større regning for den periode, de gættede strøm i :( Alene det var samme problem hos mig, så jeg skiftede væk fra dem. Da deres regnskabsafdeling ikke har gået i skole. Gættet hænger måske sammen med installation af VP? Det kunne det tyde på men ændrer dog ikke på kWh prisen, hvis du ikke nåede at få rabat der.

På din sidste side i PDF (aflæsning) tager du antal kWh aflæst øverst på siden, og så tager du prisen (aflæsning ex.moms) og ganger 1,25 og så sidst, dividerer dine kWh i forbrug øverst på samme side, så kender du den rigtige snitpris per kWh.
Også selvom det er 3 måneder, så er din kWh elpris den samme for de 3 måneder.
eliasr
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr »

@pendec Dit oprindelige spørgsmål fik mig til at se på den nye aconto for oktober til slutningen af året, og der var faktisk forkert kwh pris. Så jeg har allerede taget kontakt til dem for at sikre mig at deres aflæsning af 3.kvartal beregnes korrekt.
Og ja i mit tilfælde er aconto beregnet for lavt, men så længe den aktuelle forbrug er korrekt beregnet genere det mig ikke. Sidste år var det rimelig ok. I år har jeg "bare" budgettere med 5.000 kvartalet for ikke at få nogle overraskelser, når året er omme går jeg gennem min måledata og estimerer et nyt budget ud fra det. Jeg lagde aconto billedet op, da jeg ikke ville bruge mere tid på at finde den specifikke aflæsning/beregning, enhedsprisen ligger rimelig tæt da enhedsprisen og abonnementet er fast.

Idet mindste har jeg ikke betalt omkring 50.000 kr i aconto til naturgas uden at anvende noget. Min far har lige konverteret fra gas til stoker, men anvender gas om sommeren til varmt vand.

Når jeg ser på elpriser interessere jeg mig egenlig kun for købs prisen og udgifter til netselskab. Jeg er tilsluttet det billigste netselskab i området, som jeg kunne vælge og på nuværende tidspunkt har jeg ikke fundet nogle bedre priser end 15 øre kwh (eks moms).
Det mest irriterende ved 6 mdr ordningerne, er når aconto for en kommende periode er beregnet før jeg har tilmeldt mig tilbuddet, og hvis jeg fik tilmeldt mig for sent. Det giver lige en træls faktura hvor der anvendes 2 priser og skrives om 2 forskellige abonnementer - men jeg har ikke stødt på at få en uberettiget regning eller manglende kundeservice endnu.

Hvis du har set et godt alternativ til elforbundet, så er forslag velkommen.
pendec

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af pendec »

Hvis du ikke har fundet deres tlf.nr, så er det her, Vindstød.dk Telefon 50 55 99 14 , det er rigtig svært at finde og er ikke på deres side, sidst jeg kiggede og de giver det primært til nye kunder som ikke er tilmeldt har jeg læst.

Besvar