Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dyremose
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 okt 2016 20:09
Mit fyr: TB-Mini på DFJ kedel
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 13 anslået
Geografisk sted: Nyborg, fyn

Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af dyremose »

Hej mine nye bedste venner.. icon_cheesygrin.gif

Jeg er helt ny i dette forum OG i pille verdenen...

Lit info om mig selv:
37 somre gammel, udlært elektriker og i bund og grund vel det man kalder en rigtig "gør det selv mand" :wink:
har 3 totalrenoverede huse med i bagagen, alt udført af mig og mine venner.... men har kun erfaringer med fjernvarme og gasfyr...

Huset:
her pr. 01.07.2016 overtog vi vores "nye hus" en 4 længet gård fra 1850...stuehuset er på 250kvm stue/1.sal, energimærke F, isoleret med 100mm forsatsvæge i stueetagen og ca.100mm i skunk/taget på 1.sal.
Fyret er installeret i en af de andre længer, ca. 5m imellem bygningerne...

Varmeinstallationen:
fremløb og retur (fyrrummet) er udført i 1½" rør, i stuehuset kan jeg ikke finde disse rør, de må være gemt bag forsatsvæggene, der er ½" rør til og fra alle radiatorer.
Fyret er en gammel fastbrændselskedel, evt. brugt til koks, hvor der er på monteret en TB-Mini... da vi flytter ind er fyret eneste mulighed for varmt vand.
Som tilskud er der også en brændeovn i stuen i stueetagen..

Vores erfaringer:
Da fyret er eneste varmekilde, køre det hele året for at sikre varmtvand og gulvvarmen på badeværelset... MEN med det resultat at gulvet i badeværelset her i sommers var pænt varmt og selv om TB'en var sat på indstilling (1) men et pænt stort pille forbrug til følge... Derfor er der nu blevet invisteret i et solfanger anlæg fra biovarme.dk, hvor vi har tilkøbt et ekstra panel samt væksler for at kunne bruge dette som tilskud til gulvvarmen også, og derved kunne slukke helt for fyret i sommer månederne... PT er solfangerne ikke installeret!

Det tænker jeg jo alt i alt er meget godt... icon_cheesygrin.gif

Nu har jeg prøvet at følge vores pille forbrug lidt de sidste 4-6 uger og selv om vejret har været til den lune side, så bruger vi faktisk 12-14 poser og ugen.. (RW8mm 16kg) kedel temperatur er sat til 65grader. Er det ikke er ret højt forbrug? jeg gruer lidt for når nu vinteren rigtigt kommer skal vi så forvente et forbrug på det dobbelte eller?

Så derfor spørgsmålet, er det ved at være tiden at skifte fyret, og ikke mindst til hvilket...? :shock:
Jeg var i vvs-eksperten i dag for at hente en flammeindikator, jeg spurgte lidt til råds da jeg var der alligevel, her ville man klart anbefale en bio-heat? 15KW (kan forstå det er deres eget mærke), jeg spurgte ind til Woody/scotte, her var svaret at disse solgte de en del reservedele til...


Lidt billeder:

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af J-B »

Hej og velkommen til.
Det er nok en gammel salamander, Tasso eller D.F.J rundfunks kedel du har?
Du har været forbi VVS-Eksperten og det er nok Biomax eller Ecoheat de har anbefalet.
Jeg vil anbefale at du kommer ud og 'sparke' til fyr hos nogle i nabolaget, for at se dem i drift og deres erfaring.
Af pillefyr jeg vil anbefale, skal du kigge på, Scotte/Woody, RTB, MGM og Pellux.
Du kan prøve at kontakte Hedestoker, Q-Pro, DVCenter og mgm-pillefyr, for at få priser på dit nye fyr.
Husk på at der er en god skilling for at skrotte den gamle fyr, der kan de komme med en god tilbud, du kan også selv søge det hjem ved energiselskaber, men er nok lidt bøvlet?, uanset hvad, så skal det være på plads inden du køber dit nye fyr.
Alt efter hvad kedel du har nu, så kan besparelsen være op mod 50% i forbrug, du skal dog ikke forvente så meget.
Hvis du indtaster hvor du bor i landet i din profil og spørger til fyrspark, så skal du nok komme ud og se diverse anlæg i drift og plusser og minusser ved dem.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Velkommen til.

En gammel fastbrændselskeddel, som f.eks en Salemander eller lignende, har i bedste
fald en virkningsgrad på 50% - 60%, hvor nyere pillefyr og stokere er over 85%, så med
det forbrug på 12-14 poser om ugen, allerede på denne årstid, så kan du sikkert nemt
udregne hvor hurtigt du kan spare et nyt pillefyr hjem. F.eks gav jeg 25.000 for en Scotte.

Omvent, er tilbagebetalingstiden typisk kortere på isolering, 100mm er klart for lidt i dagens
Danmark, så det kan formentlig bedst betale sig at starte med mere isolering.

Husk du både ved nyt fyr og ved isolering kan hente energitilskud, bare husk at få det
inden du køber ind, for man kan ikke søge tilskud på bagkant.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
dyremose
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 okt 2016 20:09
Mit fyr: TB-Mini på DFJ kedel
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 13 anslået
Geografisk sted: Nyborg, fyn

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af dyremose »

Hej begge,

Tak for hurtige svar..

Der står D F J på lågen, så det er nok sådan et... ;)

Det var biomax.. :great:
dyremose
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 okt 2016 20:09
Mit fyr: TB-Mini på DFJ kedel
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 13 anslået
Geografisk sted: Nyborg, fyn

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af dyremose »

Tillægs info...

Vi går med tanker om at lave en lejlighed på ca. 100km2 i længe. På tværs af gårdspladsen ca.25m imellem bygningerne...
kan det anbefales at investere i et fyr der vil kunne klare begge installationer eller skal vi gå efter 2 selvstændige installationer?

På forhånd tak
Dyremose

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
8
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 22 gange

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af PellX21 »

tror jeg ville nøjedes med et fyr, har du som udlejer alligevel ikke ansvaret for fyret? - og 20kw kan vel godt dække 350m2? - men nok ikke 100km2
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af J-B »

Den D.F.J kedel du har, er røgrøret i toppen af kedel eller er kedel muret op på en sokkel og røgafgang er i soklen?
Om det er billigst at købe en lidt større fyr og trække en Løgstørrør mellem bygningerne, vil jeg tro det er.
Prisen på fyr plus skorsten er nok højere en 30 meter Løgstørrør og det lidt varmetab der vil være, er mindre en det det koster for at få renset en ekstra skorsten.
Prøv at tage kontakt til forhandlere for at få en bud på hvad de vil anbefale, de er eksperter i det og efter du har været ude og sparke fyr, så er du godt på vej.
dyremose
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 okt 2016 20:09
Mit fyr: TB-Mini på DFJ kedel
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 13 anslået
Geografisk sted: Nyborg, fyn

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af dyremose »

J-B skrev:Den D.F.J kedel du har, er røgrøret i toppen af kedel eller er kedel muret op på en sokkel og røgafgang er i soklen?
Om det er billigst at købe en lidt større fyr og trække en Løgstørrør mellem bygningerne, vil jeg tro det er.
Prisen på fyr plus skorsten er nok højere en 30 meter Løgstørrør og det lidt varmetab der vil være, er mindre en det det koster for at få renset en ekstra skorsten.
Prøv at tage kontakt til forhandlere for at få en bud på hvad de vil anbefale, de er eksperter i det og efter du har været ude og sparke fyr, så er du godt på vej.
Fyret står på en sokkel der er muret sammen med skorstenen.... med røgargang i bunden

PS: der er link til billeder i bunden af første indlæg :)
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af Kruse »

Ved du om det er 1- eller 2- strengsanlæg?
Rør i 1 1/2" og alder på hus kunne det nemt være 1 streng og så kan forbruget nok godt passe med at holde rørene varme.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
dyremose
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 okt 2016 20:09
Mit fyr: TB-Mini på DFJ kedel
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 13 anslået
Geografisk sted: Nyborg, fyn

Re: Er det tid at udskifte TB-Mini'en..?

Indlæg af dyremose »

Kruse skrev:Ved du om det er 1- eller 2- strengsanlæg?
Rør i 1 1/2" og alder på hus kunne det nemt være 1 streng og så kan forbruget nok godt passe med at holde rørene varme.
Nej ved jeg ikke, hvordan kan jeg se det?

Besvar