Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af gammelt oliefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
jsprhssng
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 maj 2016 17:19

Udskiftning af gammelt oliefyr.

Indlæg af jsprhssng » 04 maj 2016 17:27

Hej,

Er ny herinde :-)

Vi er lige flyttet ud i et gammelt hus fra 1977 på landet på 270 Kvm. Hvor der ikke er mulighed for fjernvarme osv.

Der er pt. et gammelt Vølund Q800 Oliefyr fra 1976. Vi ved ikke lige hvad olieforbruget helt præcist er på et år, den gamle ejer (en mand på 80+) oplyste 1500 liter om året. Men han boede kun i stuen og køkkenet (sov på stuegulvet.) Så alt andet i huset var ikke varmet op.

Vi har nu boet her i 2½ måned, og prøvet at spare på det varme vand, varmen mm. ved at fyre i vores brændeovn hver eneste dag også. Men stadig er der brugt omkring 650-700 liter olie på 2½ måned. Og det er endda uden vi har de 86kvm på overetagen opvarmet.

Jeg har forhørt mig hos min svoger der er smed/vvs og han anbefaler vi anskaffer os et pillefyr på 15-20 Kw.

Er dette det rigtige valg? og hvilket mærke bør vi gå efter (Går ud fra det næsten er religion ;-) )

Hvad kan man regne med at få i tilskud for sådan et skift?. De fleste steder kan jeg kun se man får 3500. Men det undrer mig bare meget, medmindre noget er ændret i tilskudsordningen. Da jeg har en kollega der skiftede fra oliefyr til pillefyr for 1½~ år siden og fik over 10.000 i tilskud - endda med mindre forbrug end vi tror vores bruger.


Mange hilser fra Jesper :-)


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Udskiftning af gammelt oliefyr.

Indlæg af PellX21 » 04 maj 2016 17:55

Min gamle far fik et tilskud på 23700dkr da han endelig besluttede sig for at skrotte hans gamle tasso her for nylig. Så du kan med fordel søge om det ved firmaer der gør i den slags, det er bare vigtigt at I gør det inden der handles/skiftes fyr.

Jeg ved ikke så meget om de mange forskellige pillefyrstyper - herinde kan jeg se at NBE produkterne er populære (scotte/woody og rtb). Jeg synes selv RTB ser ret gennemført ud, og prisen er ikke fuldstændig ekstrem, som man ser ved nogle udenlandske fuldautomatiske pillefyr.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Udskiftning af gammelt oliefyr.

Indlæg af HR LUCCA » 04 maj 2016 19:06

jsprhssng skrev:Hej,

Er ny herinde :-)

Vi er lige flyttet ud i et gammelt hus fra 1977 på landet på 270 Kvm. Hvor der ikke er mulighed for fjernvarme osv.

Der er pt. et gammelt Vølund Q800 Oliefyr fra 1976. Vi ved ikke lige hvad olieforbruget helt præcist er på et år, den gamle ejer (en mand på 80+) oplyste 1500 liter om året. Men han boede kun i stuen og køkkenet (sov på stuegulvet.) Så alt andet i huset var ikke varmet op.

Vi har nu boet her i 2½ måned, og prøvet at spare på det varme vand, varmen mm. ved at fyre i vores brændeovn hver eneste dag også. Men stadig er der brugt omkring 650-700 liter olie på 2½ måned. Og det er endda uden vi har de 86kvm på overetagen opvarmet.

Jeg har forhørt mig hos min svoger der er smed/vvs og han anbefaler vi anskaffer os et pillefyr på 15-20 Kw.

Er dette det rigtige valg? og hvilket mærke bør vi gå efter (Går ud fra det næsten er religion ;-) )

Hvad kan man regne med at få i tilskud for sådan et skift?. De fleste steder kan jeg kun se man får 3500. Men det undrer mig bare meget, medmindre noget er ændret i tilskudsordningen. Da jeg har en kollega der skiftede fra oliefyr til pillefyr for 1½~ år siden og fik over 10.000 i tilskud - endda med mindre forbrug end vi tror vores bruger.


Mange hilser fra Jesper :-)
Hej Jesper , velkommen til forum :wink:
Ja Du har ret i at pillefyr mærker er lidt en religion her på forum , men sådan er det også med biler icon_cheesygrin.gif
Nu skriver du ikke hvor i landet du bor , for så skal der nok være nogle der kan hjælpe med nogle forslag til nogle forhandlere hvor du kan indhente nogle gode tilbud på fyr og tilskud , du skal også have fat i fejeren og høre hvad du skal lave ved rummet hvor fyret skal stå .


Besvar