Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad koster det at få varmen?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af Optimisten » 20 jan 2016 10:01

Jeg har prøvet at regne lidt på hvad det koster at få varmen om vinteren.

Jeg har regnet på hvad et nyt anlæg koster i drift, vedligeholdelse og afskrivning over en periode på 10 år. Jeg har ikke regnet på hvad du vil spare, hvis du skifter dit nuværende anlæg ud. Hvert enkelt varmeanlæg er individuelt, hvorfor beregningerne skal tages som et estimat af de forventede udgifter.

Jeg har regnet på oliefyr, pillefyr, luft-vand varmepumpe og jordvarme. For at få et overblik har jeg beregnet hvad en kwh koster hvis man bruger el, olie eller piller. Dels er der en teoretisk effekt og dels er der en virkningsgrad som påvirker regnestykket. Elprisen er fratrukket "rabatten" for el som primær varmekilde. Det er forudsat at der er tale om et nyt anlæg af middelkvalitet. Hvis du klikker på tabellerne, bliver de større.
beregning1.jpg
Hvad koster så varmeanlægget? Jeg har taget udgangspunkt i at anlægget, af middelkvalitet, bliver 100% installeret og vedligeholdt af fagfolk, der hver gang skriver en faktura med moms for deres ydelser. Renten er sat til 5%, omkostningerne til etablering af finansiering til kr. 2.000 og løbetiden 10 år. Eftersyn omfatter lovpligtige eftersyn og skorstensfejning hvor det er relevant. Alle beregnede tal er gennemsnitstal pr. år for en periode på 10 år. Det er forudsat at der er en eksisterende vand-båret varmeforsyning før installation.
beregning2.jpg
Hvad det koster at varme huset op afhænger af varmeforbruget.
beregning3.jpg
Det er tankevækkende at jo mindre energibehovet er, jo dyrere bliver de varmepumpe-løsninger, der ofte angives som bedst egnede i nye huse med lavt energiforbrug. At pillefyrene ikke klarer sig bedre en angivet, skyldtes den lave oliepris. Mon ikke pillepriserne kommer under pres?

Jeg kan have regnet forkert, have brugt forkerte forudsætninger eller have misforstået dele af emnet - hele modellen ligger som excel-ark, så det er ingen sag at regne modellen igennem med nye forudsætninger.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.


pendec

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af pendec » 20 jan 2016 10:40

Det som slår mig når jeg læser tallene, er dine vedligeholds omkostninger.

Jeg har brugt penge på reservedele over 8 år , men aldrig fast vedligehold, og slet ikke 2000*8, så rimelig teoretisk.
Så har du afskaffelse, der kan jo være tab på investering der også, som er forskellig.
Virkningsgrad på pillefyr er nu vel 0,9 eller lidt mere, når de er godkendt? så det burde du nok opdatere ;)

Så man skal købe et hus, starte fra ingenting, så er dine tal nok rimelig gode og så tænke på, om man er GDS mand(pillefyr) eller man bruger service folket og betaler prisen herefter.


edit: Ved godt jeg blander eksisterende og nye installationer sammen i vedligehold her.

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af mattiassonne » 20 jan 2016 12:31

Hvilken el-pris har du præcist taget udgangspunkt i?
For er der ikke geografisk forskel på om det er Øst eller Vest for Storebælt? Og ligeledes mindes jeg da også at prisen er forskellig alt efter antal kwh man køber?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af triumph » 20 jan 2016 14:11

Jeg bruger ikke 2000 kr om året på vedligehold, måske 200
Virkningsgraden på den varme der bliver nyttiggjort tror jeg nok snare ligger på 0,7 i stedet for 0,9. Både fordi kedelen oftest er beskidt, måske ikke 100% justeret, og fordi piller måske ikke opfylder specifikationer (måske ikke 100% træ, og for meget vand)

Der er 60 øres fradrag på elafgiften, på den del af elforbruget over 4000 kwh, hvis hovedopvarmningen er en varmepumpe. Så elprisen er vel nærmere 1,6 kr/kwh

pendec

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af pendec » 20 jan 2016 16:14

triumph skrev:Virkningsgraden på den varme der bliver nyttiggjort tror jeg nok snare ligger på 0,7 i stedet for 0,9. Både fordi kedelen oftest er beskidt, måske ikke 100% justeret, og fordi piller måske ikke opfylder specifikationer (måske ikke 100% træ, og for meget vand)
Derfor er det svært at lave tabeller, for der er så mange forskelle, nogen gør rent, andre skider på det. Nogen køber kvalitet andre køber billigst. Og så er der dem med topmodeller og betaler 100K for et pillefyr.

Så vi kan nok holde tallene hvis forudsætningerne er på plads, som trådstarter så skal forklare.


Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af Optimisten » 21 jan 2016 09:33

pendec skrev:Det som slår mig når jeg læser tallene, er dine vedligeholds omkostninger.

Jeg har brugt penge på reservedele over 8 år , men aldrig fast vedligehold, og slet ikke 2000*8, så rimelig teoretisk.
Så har du afskaffelse, der kan jo være tab på investering der også, som er forskellig.
Virkningsgrad på pillefyr er nu vel 0,9 eller lidt mere, når de er godkendt? så det burde du nok opdatere ;)

Så man skal købe et hus, starte fra ingenting, så er dine tal nok rimelig gode og så tænke på, om man er GDS mand(pillefyr) eller man bruger service folket og betaler prisen herefter.


edit: Ved godt jeg blander eksisterende og nye installationer sammen i vedligehold her.
Det skal ses som en gennemsnits pris pr år over 10 år. Vedligeholdelsesomkostningerne vil være lave til at starte med og - og som vi alle har oplevet - stige over årene. Vi hører f.eks. tit i forum om pumper der skal udskiftes allerede efter 2-4 år. I beregningerne er det forudsat at vedligeholdelsen foretages af en VVS'er.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af Optimisten » 21 jan 2016 09:35

mattiassonne skrev:Hvilken el-pris har du præcist taget udgangspunkt i?
For er der ikke geografisk forskel på om det er Øst eller Vest for Storebælt? Og ligeledes mindes jeg da også at prisen er forskellig alt efter antal kwh man køber?
Jeg har taget udgangspunkt i SEAS's elpris fratrukket rabatten som man får hvis man har el som hovedopvarmningskilde på sin BBR.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af Optimisten » 21 jan 2016 09:40

pendec skrev:Derfor er det svært at lave tabeller, for der er så mange forskelle, nogen gør rent, andre skider på det. Nogen køber kvalitet andre køber billigst. Og så er der dem med topmodeller og betaler 100K for et pillefyr.

Så vi kan nok holde tallene hvis forudsætningerne er på plads, som trådstarter så skal forklare.
Jeg har taget udgangspunkt i en middel kvalitets mærkevare. Jeg er tilbøjelig til at tro at når man tager udgangspunkt i middelkvaliteten er grænsenytten (det man reelt får ekstra for hver krone brugt til at hæve kvaliteten over middelkvaliteten) faldende - men indrømmet, man får noget lækkert grej :-)
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af Bigfoot » 21 jan 2016 10:08

hvad er forskellen på vedligehold og service på et pillefyr?????

nu har baxien kostet..... 0 kr igennem 5 år, skal jeg så forvente en 12.000 kr formøbling næste år?

Jeg er ikke enig i særlig mange af de tal der.
Hverken virkningsgraden du omtaler, eller de tal for vedligehold eller "service"
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad koster det at få varmen?

Indlæg af Hjemme teori » 21 jan 2016 20:44

Jaa, joo

Vi er jo så forskellige og måske det giver mening til at angive en retning, men heller ikke mere. Du er jo altid nødt til at blive specifik inden du handler og så kan man jo blive mere præcis i sine udregninger.

Men jeg må da sige at en af tingene jeg godt kan lide ved mit pillefyr, er at jeg ikke har ikke har lovpligtigt årligt service og derfor har valgt at kende mit fyr, så jeg har mulighed for selv at reparere. Så på det lovpligtige eftersyn alene har jeg de sidste 4 år sparet mellem 4 og 6 tusind, plus reservedel og sparet serviceaftale med tilkaldevagt. I alt nok 8-12 tusind

Jeg har så fornyligt haft nye lyde fra min interne snegl, så den er nu skiftet med en ny og den gamle lagt på lager. Købte så samtidigt lige blæser og motor til ekstern snegl, samt endnu et ekstra sæt kondensatorer (2485,- på 3½ år). derudover har jeg købt eltændere og lysfølere for ca. 750,- og fyret var et demo som havde kørt i 1½ år. så jeg kan, selv med lagerbeholdningen heller ikke helt nå target for vedligehold.

Derudover må en meget stor del af Danmark ikke længere opsætte eller genopsætte oliefyr, så her er det jo i hvert fald uinteressant.
Mvh. Sophus


Besvar