Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Siksak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 okt 2015 19:23
Mit fyr: Blackstar+ 10 kw
Areal: 288
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 5

Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af Siksak » 05 okt 2015 10:10

Hej
Har med stor interesse læst (OG LÆRT en masse) i dette forum i lang tid og nu er tiden kommet til et spørgsmål.
Ved udskiftning af et gammelt stokerfyr som pausefyrer, med et moderne pillefyr som selv kan tænde og slukke, og som også kører om sommeren, hvad kan jeg regne med at spare i piller ?
Har selv sjusset mig frem til ca. 20% mindre pilleforbrug (selv med pilleforbrug om sommeren til varmt vand) samt 0 kr til strøm om sommeren til varmtvand :P .
Dvs samlet besparelse er ca 4000 kr om året (2000 kr (strøm til varmt vand) + 1 palle træpiller 1800 kr.)

Er dette ved siden af ? eller er jeg en pessimist/optimist ?

Basis data
Passat c1 (fra 1999) opgraderet med iltstyring og ny styring for nogle år siden. Det kører ok pt.
Stort hus 288 m2.
Gammel metro varmtvandbeholder 300L (skal skiftes)
Overtog hus 1/7 2015 og har derfor ikke prøvet en vinter selv. :shock:
Energi rapport fra 2009 siger :
ca. 1000 Kwh til el varmevand sommer
7400 kg træpiller til opvarming
Bruger i øjeblikket ca. 20 kg piller i døgnet til en hustand med 3 personer.

Har en Bioovn med gris tilkoblet systemet, så jeg kan også fylde lidt varme på i ekstra kolde perioder.

mvh
Peter :great:


nemocharley

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af nemocharley » 05 okt 2015 11:22

20% er ikke urealistisk ud fra det jeg kan læse om andres erfaringer. Rumfølere og/eller timerstyring i overgangssæsonerne giver store besparelser i sig selv. I højsommeren er der flere herinde der kan prale af at bruge mindre end 3kg træpiller om dagen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af triumph » 05 okt 2015 13:27

Nu er der jo stor forskel på huse, og isoleringsgrad.
Men hvis vi taler et ældre bondehus, med middelmådigt isolering. Så tror jeg ikke at du skal regne med både og komme ned på 6400 kg, og lave vv om sommeren. 7400 kg træpiller/år til at opvarme 288 m2. Det lyder ikke til at være helt ved siden af.
Hvis passaten brænder rigtigt (= ingen pausefyring), så er der marginal forskel (måske 5%) i virkningsgraden.
Der er ikke nogen tvivl om at en pausefyernde stoker er u økonomisk. Men du har jo allerede en bioovn, du kan bruge i overgangsperioder, Så slukker du vel bare passaten, og så er der er vel ikke den store forskel der ?
Hvis du skifter fyret, tror jeg nok snare at du kan lave vv om sommeren, få en bedre komfort i overgangsperioder, hvor fyret kan køre ved hjælp af rumtermostater. Og så lave vv med samme forbrug
(Min far fik fyr med rumtermostat, men vil ikke bruge det, selvom han spare 1 sæk piller om dagen. Fordi han vil have varme i badeværelsesgulvet)

Der er mange måder at se på en udskiftning af fyret på. Men hvis man siger at en ny installation koster 50.000, og holder 15 år. Så er det 3333 kr/år i afskrivning. Hvilket vel i bedste fald er det man kan spare.
Hvis du så også skal låne pengene over 10 år, så skal man vel betale 30.000 i renter Over 5 år vel 15.000 kr. (alt efter lånetype)
Det vil sige du så har betalt mellem 65.000 og 80.000 for installationen = mellem 4333 kr/år og 5333 kr/år

Med mindre at du er træt af Passaten, så tror jeg der er andet jeg ville gøre først. Jeg ville i hvertfald vente med at gøre noget, til jeg havde boet der en vinter. Det er heller ikke sikkert at opgivelser fra energimærkningen er retvisende

Siksak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 okt 2015 19:23
Mit fyr: Blackstar+ 10 kw
Areal: 288
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 5

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af Siksak » 07 okt 2015 06:51

Hej
Tak for input. Huset er ok isoleret (sat til D) i energirapporten. Økonomi i udskiftning bliver jo også bedre af at der er håndværkerfradrag i år og vi er 2 i hustanden. Samtidig ville jeg skifte varmtvandsbeholder fra 300 l. Til 180 og skifte begge pumper til mere energibesparende modeller.
Til dette skal tilføjes at det er et lille fyrrum, og passat c1 compact ikke har nogen særlig stor pillebeholder.i øjeblikket ksn jeg køre 3 dage og til vinter 1 dag mellem påfyldning ( (.så der er også noget komfort at overveje.

Peter

xkfc

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af xkfc » 07 okt 2015 12:36

Nu er det jo ikke sikkert at tallene fra energirapporten holder stik, det bedste var om man kendte det tidligere forbrug, men disse tal kan også være svære at bruge til sammenligning da der er stor forskel på folks varmebehov og forbrugsmønster, og vi ved jo heller ikke hvor meget brændeovnen er brugt.
Hvis vi tager udgangspunkt i rent pille opvarmning tvivler jeg på at Passaten kan holde sig på estimatet på 7400kg, vores gamle stoker brugte gennemsnitlig 9000 kg (11års gennemsnit) på at opvarme 200m² rimelig isoleret bolig med termoruder, 2 voksne og to børn, og så brugte vi elpatron om sommeren, forbruget er ikke kendt men minimum 1500kw/t er et godt gæt ud fra el regningerne.
Så fik vi Scotten, nu indkøbes 8000kg årligt, men det bruges ikke helt, og da der kom nye piller i år, var der omkring 2500kg på lager. En af årsagerne til at besparelsen ikke er helt så stort er nok at værkstedet (45m² har fået radiatorer og holder minimum 8° men ofte omkring 15°
De 1500 kW/t giver en besparelse på omkring 3000kr og træpillerne 1500-1600kr, det er omkring 4500kr vi sparer om året og med de 8år vi har haft pillebrænderen løber det jo op i 36000kr. Scotten kostede 25000 incl masser af ekstra udstyr og reservedele. Monteringen kostede 5400kr så samlet set har fyret nu betalt sig selv.
Selvfølgelig spillede økonomien ind da jeg valgte at skifte, men hovedårsagen til skiftet var interface og automatisk opstart.

Hilsen Kenneth


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af triumph » 07 okt 2015 14:36

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, men jeg prøver at summe op;
Du bruger nu 8000 kg piller, i stedet for 9000 kg piller (1600 krs besparelse) samtidigt med at du spare 1500 KWh på el = 3000 kr
Totalt 4600 kr/år ?
Fyr inkl montage 30.600 => tilbagebetalingstid på 6,6 år

xkfc

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af xkfc » 07 okt 2015 16:25

triumph skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, men jeg prøver at summe op;
Du bruger nu 8000 kg piller, i stedet for 9000 kg piller (1600 krs besparelse) samtidigt med at du spare 1500 KWh på el = 3000 kr
Totalt 4600 kr/år ?
Fyr inkl montage 30.600 => tilbagebetalingstid på 6,6 år
Korrekt forstået, men nu er mit fyr ikke så dyrt som dit estimat, og jeg skulle heller ikke ud og låne pengene så ingen renter, stempel og stiftelsesgebyr.
For mig har det været en god forretning at udskifte stokeren, men igen, økonomien kom i 2. række, gevinsten ved at kunne følge fyret på nettet har kæmpe fordel for mig.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af triumph » 07 okt 2015 18:01

Det var sådan set også min pointe, eller næsten.....
Hvis man giver 30000 for et fyr der holder 15 år, så er afskrivningen 2000 kr/år (hvis man ikke skal låne pengene), hvis installationen koster 45.000, så koster det 3.000 i afskrivning/år
Hvis man spare 4000 kr/år. Kan det være dyre penge at spare, for hvis man kun bor der 7½ år, så har afskrivningen været mellem 4 og 6000 kr/år.
Dermed ikke sagt at det er en dårlig ide.
Som du selv siger, så er komforten noget værd (men der kommer hele tiden smartere og billigere fyr)
Og hvis man har pengene, og ved man vil blive boende. Så kan det være fint

pendec

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af pendec » 07 okt 2015 18:38

@triumph
Vi har set de beregninger før her, folk regner besparelser ud i træpiller og komfort, ikke i investeringer og eksisterede værdier som afskrives med eventuelle tab.

@xkfc
Blev den gamle stoker købt fra ny? Solgte du denne for 8 år siden, hvis købt fra ny matchede den så afskrivnings værdi som var tilbage?
Gevinst/tab mangler i dit overskud på det gamle køb og afskrivning, hvis overgang til nyt skal være korrekt.

Det kan dog være svært hvis man har købt hus med stoker, så er man vel på 0 fra start?

xkfc

Re: Skift fra ældre Passat C1 til nyt pillefyr Økonomi

Indlæg af xkfc » 07 okt 2015 19:16

Den gamle Twinheat var i huset da vi købte det, tidligere ejer installerede det i 1985, indkøbt som nyt, jeg har faktisk de originale papirer og varmeberegninger, sjovt ikke :)
Vi købte huset i 1994 så stokeren var ved at være kørt til, og så kørte den frem til udskiftningen i 2009, den blev så 24år.
Prislisten fra 15 januar 1985 viser at fyret kostede 30370kr + moms altså 37051,40kr. Desværre er der kun varmeberegning på huset, der er ingen regninger på installationen.
Afskrivning på fyret må jo så være 37051,40kr/24år= 1543,80kr pr år. TwinHeaten kunne fint have kørt videre, den fejlede intet da den blev bøvlet ud på hjørnet af grunden, jeg gad ikke bøvle mere med den så en produkthandel kom forbi og hentede den, jeg fik ikke noget for den, men det kostede heller ikke noget icon_cheesygrin.gif
Det med afskrivningen er svært, der er jo 1000vis af måder at beregne det på, jeg har mine, @trumph har sine. :great: Bare man selv er tilfreds.

Fra 1998 og til 2009 har jeg købt piller for 109960kr, hvis jeg havde købt fyringsolie samme datoer (samme mængde energi) havde jeg skulle betale 252954kr. det er ligegodt en besparelse på 142994kr funnyanimation28.gif havde jeg fyret gratis med pap i stedet var det jo en udgift på 109960kr eller 252954kr alt efter hvordan man ser på det :cry:


Besvar