Passende fyr til 6-700 m2?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Christian_1
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 aug 2015 19:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 6-700
Fremviser gerne i postnummer: 3230

Passende fyr til 6-700 m2?

Indlæg af Christian_1 »

Hej
Jeg er på udkig efter et par rigtig gode råd mht. valg pillefyr. Vi står og skal have skiftet et gammelt oliefyr ud, der er godt udtjent og vi ville holde os fra jordvarme og lignende. Spørgsmålet er så hvilket pillefyr (evt. stoker) der er bedst egnet til opgaven og hvor man får mest for pengene.
Arealet der skal opvarmes er på ca. 6-700 m2 (to etagers hovedhus samt værksted). Huset har forsatsvinduer samt termoruder. Det er ikke særlig kraftigt isoleret. Noget der ligner 200 mm Rockwool i taget og 50 – 100 mm i væggene. Det bliver opvarmet med radiator i alle rum samt gulvvarme i ca. 50 % af af stueetagen.
Anlægget skal helst være meget selvkørende og drift sikkert i det det er min mor der bor på gården og hun ikke skal bøvle for meget med det og samtidig er hun jo vant til oliefyret der bare passede sig selv.
Det er en gård hvor der er plads til at lave div. ting mht. eksterne siloer osv. , allerede nu er der en gammel kornsilo der måske kunne bruges til formålet.
Jeg har hørt RTB omtalt som værende godt men dyrt og Scotte som billigt men ikke særligt selvkørende, men ville gerne høre lidt mere kvalificerede bud på tværs af mærker og model her fra forum.

På forhånd mange tak for hjælpen!

nemocharley

Re: Passende fyr til 6-700 m2?

Indlæg af nemocharley »

Hej og velkommen til.

Du skal ramme de rette kw på fyret, ved du hvor stort forbruget er nu? Et løst bud på 25-35kw kan du jo ikke bruge til så meget.

Scotte og RTB - ja oplagt. Men RTB er for pricy, skriver du? MGM er måske et lille bitte nøk lavere end RTB, men det er jo de samlede installationsomkostninger, som skal tælle. Jo mere i kan selv, desto billigere bliver det self.

Husk at søg energitilskud ved skrotning af det gamle fyr. Få fejer med på råd mht fyrrum, da det er ham som har final say. Skorstenen skal også være egnet. I går efter silo/fjernlager - det koster lidt, men giver en stor komfort - især ved et større forbrug.

Mærker - de helt dyre østrigere er så udelukket rent prismæssigt.
Pellux kommer i en 30kw udgave - dugørdetdetdelvisselvrenser - lidt ligesom scotten
Min Pelmax kommer i en 22-25kw udgave - dugørdetselvrenser
Atmos i en 21 og 40kw? (kan ikke lige huske om de har en i midten) - dugørdetselvrenser
Måske en Bioheat 25kw eller 45kw? - jeg ved ikke om de er for dyre - nogenlunde fuldautomatiske, men nok ikke helt på niveau med RTB

godkendte anlæg - dem som DTI har (andre kan være testet i udlandet) - http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412
nemocharley

Re: Passende fyr til 6-700 m2?

Indlæg af nemocharley »

Men - lige en eftertanke. Hvis din mor skal stå alene med det, så skal det altså understreges at alle pillefyr er noget man skal sætte sig lidt ind i. Også de næsten 100% selvkørende.

Fyrspark ved private anbefales - når I har udvalgt jer en lille relevant håndfuld.

Det kan være en idé at give bare en cirka pejling på hvor henne i landet vi er, udfyld gerne profilen lidt mere - det er set før, at engagerede brugere kommer på besøg, eller der er det relevante fyr lige ved siden af. Eller måske i er nabo til en forhandler, som folk kender og har tillid til herinde.

Hvis I nu ender ud med at et pillefyr alligevel ikke er en god idé i jeres tilfælde, så vil jeg tillade mig at anbefale to ting.

1) Efterisolering og tætning hvis det er et issue. Træls arbejde, men hurtigt tjent ind.
2) Et stort solvarme anlæg og en intelligent styring (som også styrer varmefordelingen/produktionen fra oliefyret) - det er dyrt (de større anlæg jeg lige har i tankerne står til cirka 60-80k - medmindre man kan lave noget af det selv, fangerne f.eks og kan man selv sætte det op er der også en del sparet) men kan du spare 800-1000 liter olie på den konto, så kan det måske godt forsvares?
nemocharley

Re: Passende fyr til 6-700 m2?

Indlæg af nemocharley »

Oliefyret er godt udtjent skriver du - hvilken type er det og hvor gammelt?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Passende fyr til 6-700 m2?

Indlæg af lamborg »

Du skal op på mindst 40-50 kw til de kvm .
Mit 30 kw er til tider lige i underkanten til mine 550 kvm
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar