Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af Wolgergren » 23 jun 2015 17:03

Hej

For at fastbrændsel skal blive en succes er der 2 betingelser der skal være opfyldt !

1. Du skal være sygeligt fornæret.
2. Du skal have adgang til gratis brænde.

Kan du svarer ja til begge spørgsmål ? Og i dit tilfælde tale vi om 15-20 ton træ om året !
Den der med alternative ting der kan brænde.... ahh det kan hurtigt skabe en masse bøvl.

Med det varmeforbrug du har kommer du ikke uden om og skulle fyrer hver dag i vinterhalvåret, selv med 6000 liters akkumulering, og når det er koldt 2-3 gange om dagen.

Og som triumpf skriver, fastbrændsel koster altså tid og penge, så hvis du skal ud og købe installation og brændsel skal du nok ikke regne med en timeløn ret meget højere end en underbetalt østeuropæer.

Der går altså rigtig meget tid med og fyrer med brænde, har du det ?
Du skriver jo også lige om et par store byggeprojekter....

Og som mejeristen skriver, det nytter ikke noget at huset er varmt, hvis konen er kold !

Så.... pillefyr vil nok være vejen...


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af danni-nielsen » 23 jun 2015 19:02

CPI12 kan godt klare 350 m2 det er da det jeg varmer op i et gammel hus fra 1932 som kan gå en hver energikonsulent til og trække håret af sig selv i arrigskab over hvor ringe boligen er isoleret samt den gode gamle naturlige ventilation.

Kan nu ikke forstå der er så mange der er forskrækket over de alternative brændsler.
Træpille prisen har kun en vej og det er op, hvorfor låse sig fast på dem din varme udgift bliver kun lidt højer hver år.
Angående det der med pausefyring så kan jeg nu ikke mærke nogen forskel i forbruget det er så lidt at det nok bliver svært og regne på, vil tro mit tomgangstab ligger på 100 kg om året eller ca. 120 kr om året.
Bevares afrens og korn kan da drille lidt men ikke noget vildt, flis fylder lidt men er faktisk ret billigt og fyre med heller ikke det vilde arbejde her.
Pillesmuld (som jeg fyre med) køre lige så godt som træpiller køre faktisk i træpille programmet på fyret. Aske og brændværdi er den samme sim træpiller, faktisk har jeg en smugle mindre aske nu end da jeg brændte træpiller.
Hvis en cpi12 ikke er stor nok så ville jeg vælge en MCS der kan da gå et helt år før der skal fyldes på igen.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af triumph » 23 jun 2015 19:29

@danni-nielsen Det er ikke fordi jeg er forskrækket over alternative brændsler, slet ikke når der potentielt er et så stort forbrug som der her er tale om. Det er netop der alternative brændsler kommer til sin ret. Men sagen er bare den, at for det første er det ikke lovligt at fyre med alternative brændsler. (Det er ikke forbudt at fyre med f,eks korn. Der er bare ingen fyr der er godkendt til at gøre det) Jeg ved ikke hvad konsekvensen er, hvis skorstensfejeren ser at der er korn i magasinet på Twinheaten. Men det bør ihvertfald overvejes inden man investere i f.eks en twinheat. For det andet er det enormt dyrt at etablere, ikke alene koster fyret det 3 dobbelte , men der kræves også muligheder for at opbevare og håndtere et helt års brændsel. Man kan få en scotte for 20.000, en Pellux for 25.000. En twinheat koster vel 65.000 ?. Og så skal man have silo, snegle/kornblæser mm. En sådan installation koster vel 3 gange så meget som et rent pillefyr. Og hvis man ikke har nogen pejling på hvad forbruget er, eller hvad det bliver. Så er det 100% umuligt at dimensionere et så det kommer til at virke ordenligt. Her er der ingen der ved om det skal være 16, eller 30 KW. Der er rigtig mange der bøvler med en Baxi 2,5 der brænder tilbage, fordi den brænder tilbage pga pausefyring. Der er et pillefyr der kan starte og stoppe, langt mere taknemmeligt.

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af danni-nielsen » 23 jun 2015 20:12

At den brænder tilbage må være forkert indstilling eller et magasin der ikke er 100% tæt ved låge eller hvor snegl er monteret.

Mit ejet fyr kan jeg slukke ved fuld ydelse uden det brænder tilbage, men linder jeg bare en lille smugle på låget kun så et stykke papir ikke går stramt i pakningen ja så vil den brænde tilbage.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)


Besvar