Pillefyr til landbrugsejendom

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
michael_hansen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 apr 2015 22:09

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af michael_hansen »

Hej derude

Jeg sidder med et Reka HKRST-FSK 30kW stokerfyr, og overvejer lidt hvad mine muligheder er p.t. i forhold til udskifting. Mit Reka fyr fulgte med ved købet af ejendommen, og jeg har ingen kendskab til systemet. Jeg ved i hvert fald, at det er meget dyrt på både piller og elregningen (det larmer også). Jeg er derfor meget interesseret i at købe et pillefyr til min ejendom.

Ejendommen består af hovedhus og 3 længer som senere skal ind under det nye pillefyrssystem. Hovedhuster er på ca. 200m2 hvoraf ca. 170m2 har gulvvarme. I længerne skal 1200m2 varmes op om et par år, når det er blevet ombygget. Og nu kommer det endelige spørgsmål. Skal jeg sælge det store Reka stokerfyr og købe et nyt fyr specifikt til træpiller, eller hvad? Hvis det er sagen, hvilket pillefyr ville i foreslå til ovenstående bygninger? Driftsikkerhed og minimum vedligeholdelse er prioriteret.

Mange venlige hilsner herfra.

nemocharley

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af nemocharley »

1400m2 på sigt?

Frostfrit eller mere i de 1200m2?

Jeg ville vælge et fuldautomatisk pillefyr med stort fjernlager og automatisk transport af pillerne - RTB eller MGM - jeg ved ikke om der er kommet nogle nye modeller i handlen af passende kw-størrelse (for det kan nemlig godt blive et issue til 1400m2)
michael_hansen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 apr 2015 22:09

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af michael_hansen »

Beboelse og kontorer med hovedhuset på ca. 800m2. Resten (de resterende 600m2) skal bare være frostfrit.
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af DBS »

michael_hansen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 apr 2015 22:09

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af michael_hansen »

Jeg hørte om fyret Hapeno HP04 (35kW) som efter sigende skulle være ret godt. Ville der være fordele ved andre fyr? Og vilke? Kaskade er bestemt en løsning ja, og kilder siger, at der skulle 2 af ovenstående Hapeno fyr til hovedhus samt længer.

nemocharley

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af nemocharley »

ja en kaskadeløsning med Rekaen og en rtb kunne være en fin løsning - Brandsen herinde har sådan løsning med Baxi og Scotte - det er smart.

Både baxien og Reka kan jo så tage sig af det lidt mere alternative brændsel - det kan jo være ret billigt.
Senest rettet af nemocharley 07 apr 2015 22:45, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af nemocharley »

Hapero har ihvertfald et godt ry - men altså det kan gøres billigere og måske ligeså godt med MGM og RTB
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af DBS »

Man kan lege lidt med tanker om kaskade, enten som nemo skriver forskellige fyr / brændselstyper, eller evt, 2 størrelser på fyr, et lille som kan klare sommer drift, og et større som kan træde til ved vinterdrift, således kan man vel undgå for stort tab ?
michael_hansen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 apr 2015 22:09

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af michael_hansen »

Installationen af mit Reka fyr er ikke lavet på bedste vis. Derfor tror jeg nok den bedste løsning for mig ville være at skille det ad lige meget hvad. Derfor ville det nok være en god ide bare at sælge det, da de vidst nok godt kan sælges for gode penge og så bare købe helt nyt system. Jeg er en nybegynder til fyr, men hørte noget om, at Scotte/woody fyr skulle være godt?
nemocharley

Pillefyr til landbrugsejendom

Indlæg af nemocharley »

Jeg ved ikke om Rekaen må genopsættes - jf. de nyeste regler på området.

Scotten er billigere, og kræver lidt mere opsyn end RTB og MGM - men den meget populær, der er mange scotte-ejere på forummet her.

Besvar