Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Michael Lind Hansen » 12 jan 2008 16:36

Jeg er meget i vildrede.
Jeg har nu været omkring mange opvarmnings former. Varmepumper, stoker, nyt oliefyr, fastbrændsel, solvarme mm.
Men jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvad der skal vælges når der skal vælges.
Vi har købt en ældre landejendom der skal total istand sættes over tid, så vi kan ikke bare rykke alt ud og nyt ind og det har vi jo heller ikke råd til :cry:

Men planen med huset er at alt skal efterisoleres hulmursisolering plus 100mm rockwool på indersiden af ydervæggen når vi laver gipsvægge. Nye støbte gulv med 300mm isolering eller hvad der nu lige kræves.
Loftet isoleres med 250mm rockwool og i loftgulvet 100mm.
Huset er på 110kvm i grund plan og jo så i to plan. Så i alt ca 190-200kvm.
Vi har snakket om gulvvarme i entre, bad og køkken ialt ca 50kvm.
Jeg er glad for brændeovne så jeg regner med at vi fortsat skal have sådan en midt i stuen/huset og måske en lille en på 1. sal.

Jeg kender ikke vores nuværende olie forbrug. Men noget i retning af 2000-2500liter
Men det skal lige siges at vi fyrer meget med træ i vores brændeovn der står i stuen. den opvarmer det meste af underetagen.

Jeg spørger nu jer hvilke meninger i har.
Og ikke mindst hvor stort et anlæg jeg skal regne med rent Kw mæssigt at skulle have da huset jo bliver ganke godt isoleret.

Jeg skal lige huske at nævne at jeg har en stålhal i umiddelbar nærhed af huset der vil kunne bruges til fyrrum hvis jeg går igang med at bygge et sådan!

Jeg håber jeg har fået det meste med hvis I mangler noget så kom med det!

Nå jo det skal helst være noget der ikke skal bruges timer på at passe. Jeg vil gerne kunne tage hjemmefra i en uge eller halvanden uden at tænke på kolde rum når vi kommer hjem. Så noget rimelig selvkørende!


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Klaus » 12 jan 2008 16:51

En lille pillebrænder op til 15kw eller en varmepumpe vil jeg da kikke på hvis jeg var dig. Oliefyret har jeg ikke taget med pga miljøet :wink:
Syntes da du skal lave et regnestykke på både pillebrænder og varmepumpe, pillebrænderen er jo noget dyrere i installation da der skal trækkes rør til din lille lade, varmepumpen kan jo relativt nemt installeres på det eksisterene system.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Michael Lind Hansen » 12 jan 2008 17:01

Oliefyret var også kun en strejftanke. Det blir det aldrig!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af MichaelK » 12 jan 2008 17:55

Hej Michael

Man skulle næsten tro du beskrev mit hus :)

I øvrigt kan jeg oplyse at du, med det angivne olieforbrug, ikke behøver et fyr på
mere end 10 KW. Hvilket fyr det skal være kan jeg ikke rådgive dig om.
Men j.f. din tidligere tråde her på forummet, hvor du ønsker at fyret skal være
"altædene", så er det ikke min Biowin du skal kigge efter :wink:
Du skal finde et fyr, der kan passe sig selv i en uge til 1 ½, og samtidig have lager-
kapacitet til samme tidsperiode. Og med et forbrug på 20-30 kg/døgn i de koldeste
vinterdage, vil det give en krævet beholder til ca. 350 kg. brændsel.

M.h.t. isolering ville jeg måske overveje lidt mere isolering i loftet min. 300 mm.
Den sidste nye isoleringsnorm siger 400 mm. i loftkonstruktioner, gældende for
nybyggeri. Da der i dit tilfælde er tale om renovering, så behøver du ikke at
overholde dette, men det er da en ledetråd :wink:

Ang. isolering i gulv, kan jeg oplyse at kravene hedder 200 mm. flamingo i de rum,
hvor der ikke indrettes med gulvvarme. Og 300 mm. hvor der er gulvvarme. Igen
gælder det, at disse tal kan fraviges, når der er tale om renovering, eller hvor de
fysiske rammer umuliggør at man kan overholde kravene.
Eksempelvis kan der på ældre huse, være så lidt sokkel, at man ikke kan grave nok
af gulvet til, at få plads til den ovenfor anbefalede mængde isolering. Man skal nem-
lig undgå at grave under underkant af sokkel. Skal man længere ned skal væggen
understøbes.

Hulmurs isolering har jeg fået lavet i foråret 2007. En rigtig god investering. Her vil
jeg anbefale at få isoleret men flamingogranulat. Det har den fordel, fremfor flamingo-
kugler, de ikke så nemt drysser ud af hulmuren hvis det, i forbindelse med din ombyg-
ning, skulle vise sig at være nødvendigt at lave hul i muren.


MVH

Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Michael Lind Hansen » 13 jan 2008 09:57

Som sagt Michael så søger jeg overordnet hjælp.
Jeg overvejer så mange muligheder som muligt. Hvis jeg skal igang med laden så kan jeg ikke se andre muligheder at det skal kunne tage så mange brændsler som muligt for i fremtiden at kunne spare mest muligt på varmeregningen. Men det giver umiddelbart også mest muligt arbejde.

PS. Jeg har af erfaring lært at man skal spørge om tingene i de rette underfora derfor spreder jeg lidt mine spørgsmål når jeg søger info om noget nyt. Og det gør jeg ofte.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af MichaelK » 13 jan 2008 11:33

Hej

Jeg har været igennem samme proces som dig. Jeg undersøgte muligheden for et jordvarme anlæg.
Og havde også en energikonsulent fra NRGI til at besigtige min ejendom. Han beregnede et anlæg
med en årlig driftomkostning på ca. 15.000,- Dertil kom anlægsudgifterne på ca. 130.000,-

Alt for dyrt efter min mening. Også selvom jeg i min egenskab som medarbejder i et entreprenør-
firma, havde muligheden for at udfører gravearbejdet selv, så kom det alligevel til at koste 115.000,-
at etablere det. De 15.000,- i driftomkostninger var endda beregnet ud fra at jeg efterisolerede huset
op til sidste nye isolationsnorm (2006). Hvilket praktisk taget ikke rigtig ville kunne lade sig gøre i et hus
fra 1891.

Mit Biowin pillefyr kan faktisk udbygges med et pillesug, så anlæget selv henter piller ind fra et eksternt
lager. Men da Biowin kun kan bruge træpiller, er den mulighed jo ikke aktuelt for dig. Idet du efterspørger
noget der er "altædene" icon_cheesygrin.gif Men med pillesuget monteret ville Biowin'en kunne køre i
flere uger uden opsyn. Netop en af de egenskaber du efterspørger.

Men held og lykke med din søgen efter det rette anlæg :great: Håber du finder det new24


MVH

Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Klaus » 13 jan 2008 16:38

Michael Lind Hansen skrev:Som sagt Michael så søger jeg overordnet hjælp.
Jeg overvejer så mange muligheder som muligt. Hvis jeg skal igang med laden så kan jeg ikke se andre muligheder at det skal kunne tage så mange brændsler som muligt for i fremtiden at kunne spare mest muligt på varmeregningen. Men det giver umiddelbart også mest muligt arbejde.

PS. Jeg har af erfaring lært at man skal spørge om tingene i de rette underfora derfor spreder jeg lidt mine spørgsmål når jeg søger info om noget nyt. Og det gør jeg ofte.
Inden du bliver besat af et altspisende fyr skal du da vide jo billigere brændsel jo "dårligere" brænder det også og insisterer du på at fyre meget i din brændeovn (og isolere meget) kan det godt blive en træls cocktail, da fyret gerne vil lave lidt for at brænde godt med det "dårlige" brændsel.
Og billigt brændsel, leveres sjældent i sække så mere arbejde og mere aske. og arbejde med at save/flække brænde til brændovnen også.
Men tænk over hvor du helst vil ligge dit arbejde?, jeg ligger mit ved stokeren og det billige brændsel og hyggefyrer i pejsen.
Men skal du have en lille altspisende stoker er en Benekov R15 Tornado et godt bud. Min 27er spiser næsten alt, nu også smuld. Og den har mindre problemer med at komme af med slagger fra fx korn!

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Michael Lind Hansen » 13 jan 2008 17:09

Jeg vil lige rette lidt i mine kriterier.
En andenmulighed for mig ville nemlig være at anskaffe mig et pillefyr der så skulle stå inde i huset/bryggerset!

Men skal dette være en mulighed skal anlægget fylder max (bredde) 1m x (længde)1,5-1,8m
Der er ikke plads til akku tank!

Denne mulighed havde jeg ikke taget med i første omgang.
Jeg er dog lidt bange for at det vil svine for meget men jeg har jo ikke erfaringer med skidtet!

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af BVMP » 14 jan 2008 05:49

Michael Lind Hansen skrev:Jeg vil lige rette lidt i mine kriterier.
En andenmulighed for mig ville nemlig være at anskaffe mig et pillefyr der så skulle stå inde i huset/bryggerset!

Men skal dette være en mulighed skal anlægget fylder max (bredde) 1m x (længde)1,5-1,8m
Der er ikke plads til akku tank!

Denne mulighed havde jeg ikke taget med i første omgang.
Jeg er dog lidt bange for at det vil svine for meget men jeg har jo ikke erfaringer med skidtet!

Også skal du lige huske at der skal være plads til lidt brændsel - ellers skal du jo hente i hallen hele tiden. Og jo et pillefyr sviner - ikke meget, men nok til at jeg vil mene at der skal lidt ekstra støvsugning til før konen er tilfreds = mere arbejde!
Så hellere ha' fyret i et fyrrum i hallen.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Lidt overordnet hjælp til valg af opvarmning!

Indlæg af Falck » 14 jan 2008 08:11

Michael Lind Hansen skrev:Jeg vil lige rette lidt i mine kriterier.
En andenmulighed for mig ville nemlig være at anskaffe mig et pillefyr der så skulle stå inde i huset/bryggerset!

Men skal dette være en mulighed skal anlægget fylder max (bredde) 1m x (længde)1,5-1,8m
Der er ikke plads til akku tank!

Denne mulighed havde jeg ikke taget med i første omgang.
Jeg er dog lidt bange for at det vil svine for meget men jeg har jo ikke erfaringer med skidtet!
Hvis du vælger, et af de små pillefyrings anlæg fra NBE, så fylder de ca 1 meter ud i rummet, og med 320 l pille magasin, kan de klæmmes ned til små 2 meter i længden.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar