Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Indlæg af H.S »

Hej
gi mig et kald 8692 9393 eller mail hs@q-pro.dk så beregner jeg gerne et tilskud på udskiftning på din brændekedel ;-)
og evt et tilbud på ny kedel RTB eller Scotte BS1016
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

levi

Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Indlæg af levi »

Du kan også sælge din energi direkte til f.eks energikoeb.dk - de er meget hjælpsomme :)
dannidines

Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Indlæg af dannidines »

Meget a pro po det Tom skriver, er der så nogen pillefyr (eller andre fastbrændsels former) som er 100% selvrensende?

Mig bekendt, så kræver selv den dyreste østriger enten årligt service af montør (læs: Ikke muligt selv) eller descideret serviceaftale med montør, ellers skal der blot af brugeren, som med RTB, et årligt eftersyn til..

Hvad med MGM, er det en lukket kasse som ikke skal efterses årligt?

Mht. mit RTB så kan jeg dog kun understrege det Tom skriver, indtilvidere er fyret rent indvendigt, men 100% selvrensende er det ikke - efter det har trukket asken ud, så skal jeg nemlig SELV BÆRE ASKESKUFFEN UD!!!! :)

Edit: Lidt om MGM og 6/12/24mdr. intervallerne

http://www.mgm-pillefyr.dk/wp-content/u ... er-MGM.pdf

Edit 2: RTB manual, se side 22:
http://www.readytoburn.dk/files/manager ... 202014.pdf

Faktisk er RTB/MGM meget ens i intervallerne - dog ser 6mdr. lidt mere omstændigt ud for MGM end RTB o mine øjne, men petitesser :)
Senest rettet af dannidines 13 feb 2015 11:28, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Indlæg af nemocharley »

det lyder som en reklamations-sag det med askeskuffen :)

Med til diskussionen hører også hvor mange ton der skal håndteres om året - mindre forbrug = mindre arbejde
dannidines

Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Indlæg af dannidines »

Enig Nemo :)

Men jeg mener nu engang, at fastbrændsel er og bliver fastbrændsel og uanset hvor meget automatik man tilfører, så kræver det tilsyn/rens med givent interval.

Mht. Arbejdet, så lige i MGM/RTB tilfældene, så er arbejdet næsten det samme uanset mængde piller forbrugt ifm det er periode intervaller og ikke mængde som et givet for service. Eneste forskel i min optik er antal gange askeskuffen skal tømmes (1-2 gange/p.a.)

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 26 gange

Scotte eller RTB og flere spørgsmål :-)

Indlæg af Alex fs »

Ang energi tilskuddet, så skal du være opmærksom på om din bbr står til olie eller fast brændsel. J Det lyder tosset.
Men hvis du har olie og under 200 kvm så er tilskuddet fast. Er det derimod fast brændsel, så beregnes det individuelt.
Lovmæssigt er det sådan at der blot skal stå den opvarmning du bruger mest, uagtet hvor mange varmekilder du har. Så har du et brænde fyr så er det helt ok.
Jeg gjorde det selv, sagde blot jeg fyrede med brænde i salamander en, og blot satte olie brænderen på ved lejlighed. Det tager 15 minutter at ændre.
Forskellen her, var på omkring 7000 kr.
Jeg fik det igennem energi nord, som tog blot 120 kr. Inkl personlig betjening. Du skal ikke bruge deres hjemmeside til det.
Nu skriver du det er landbrug, hvis det stadig er registreret med lamdbrugspligt, så kan du yderligere søge landdistrikterne midlerne, hvis du kan bruge noget til proces varme.
Hos mig er proces varme, frostsikring anlæg i kohuset ;-) det er selvfølgelig op til egen (mangelfulde) ; samvittighed.
Det gav her 3000 kr. Og kostede 700 at etablere.
Hvis du har dyr, over 5 DE/år men under 60 DE, kan du søge EU om tilskud til små landbrug i udvikling.

Ang. Fyret så ville jeg kigge efter Mgm, jeg er tilpas med mit.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Besvar