Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

På herrens mark....

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
hermansen79
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23 aug 2014 10:22
Mit fyr: RTB 16kw
Areal: 250m2 + 80m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted

På herrens mark....

Indlæg af hermansen79 » 23 aug 2014 10:55

Hej alle Stokerpro brugere....

Jeg er lidt på herrens mark....Spørgsmålet har I sikkert fået før, og hvad jeg kan læse mig til findes der ikke nogle entydige svar...(Fandens også, der er jo heller ingenting der er nemt nu til dags.)

Som så mange andre, står jeg nu og skal have et nyt pillefyr, og jeg er meget i tvivl om mit valg.

For at I kan give mig det "mest entydige svar" vil jeg prøve at lave en grundig beskrivelse om hvem jeg er, og hvilke ønsker jeg har.

Først lidt om mig og vores hus:

Elektriker er professionen, så skulle mene at jeg godt kan håndtere lidt teknik. Jeg har dog valgt at få en professionel til at opstille pillefyret, da jeg vil have det til at køre rigtigt fra dag 1. Jeg er faldet for hedestokers gode service, og vejledning. Så uanset hvad bliver det nok der jeg køber anlægget

Huset består af: 250m2 nyrenoveret, og jeg vil betragte huset som middelisoleret. Pt. har vi et fastbrændselsfyr, og det kan desværre ikke kan følge med efter til- og ombygningen. Ny stålskorsten ø150mm. 7kw peak solcelleanlæg - Så om juni - juli - august, kører jeg som regel vandvarmeren over på strøm.

Mine krav har været: Et nemt, robust og gennemprøvet anlæg. Et anlæg som bare kører, jeg har ikke ønsker om at tweake og tune anlægget. Omvendt har jeg ej heller noget imod at skulle rense det engang imellem, jeg gider bare ikke hver uge. Kort sagt: Et drift stabilt anlæg, jeg ikke skal rende og stille på hveranden dag. Jeg ved godt at pris og kvalitet følges som regel ad, men min maks grænse for prisen på anlægget ex. momtering hedder ca. 30.000 - 40.000 kr. Mit anlæg behøver ikke se godt ud - DET SKAL BARE KØRE!!!!

Jeg har selv draget flg. konklusioner på nedenstående anlæg og søger input til disse konklusioner:

Vølund Pellux 100 20kw anlæg.
Fordele: Gennemprøvet anlæg
Ulemper: Kan kun køre ned til 6kw - Har desuden læst lidt om at den skal have iltstyring for kunne køre 100 modulerende?

RTB
Fordele: Efter sigende et anlæg der mere eller mindre passer sig selv.
Ulemper: Har hørt flere nævne at det kræver ø100mm skortsten? Er lidt i den dyre ende! Jeg er også bange for "børnesygdomme" anlægget.


Scotte 16kw ink. kompressorrens
Fordele: Gennemprøvet anlæg, Stokercloud tiltaler mig
Ulemper: Vil jeg bruge meget tid på at tilpasse og justere anlægget?


Nu har jeg brugt en del tid på denne side, og har læst at flere nævner også MGM? Er det et nyt anlæg som jeg skal tage stilling? :-)

Jeg håber I vil hjælpe!

Mvh. Søren


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

På herrens mark....

Indlæg af pille bruger » 23 aug 2014 11:04

Både Scotte og RTB er gennemprøvede anlæg.
Samme styring, samme brænder - forskellig kedel.
Ja de skal køres ind = afvejning af piller.
Tager 6 min. gentages efter en måneds tid.
Styring kan styres over nettet = http://stokercloud.dk/
Scotte renses ca. en gang i kvartalet, RTB ca. en gang om året.
Hvis du ikke gider finindstille altid er det helt ok, det det de fleste her på forum får tiden til at gå med icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

På herrens mark....

Indlæg af nemocharley » 23 aug 2014 11:23

Både Atmos og MGM bør du kigge på ud fra det du skriver. Ugelvig her fra forum har beskrevet sin Atmos ret godt. Klaus har ligeledes beskrevet sin MGM godt. Deres beskrivelser finder du under "Mit fyrrum og mine indstillinger".

Men de tre du selv er inde op er også oplagte.

Det kan anbefales at tage på fyrspark ved private inden der vælges.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

På herrens mark....

Indlæg af Landlyst » 23 aug 2014 11:48

Altså bare fordi at man kan stille og gøre ved, er det ikke nødvendigt... Jeg har sådan set ikke gjort andet end at lave afvejninger og så køre det selv... Men du SKAL ikke pille bare fordi at mulighederne er der... Så lige meget om du vælger det ene eller andet så er der ting som nogle bruger fordi at de kan... Eller er så nærige at de skal se om de kan spare en pille om dagen... Men det er hvad man gør det til...

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

På herrens mark....

Indlæg af JFinderup » 23 aug 2014 12:07

Med stort set samme begrundelse valgte jeg Atmos - også fordi man kan få et godt pakketilbud med en buffer tank ... og en sådan skulle jeg bruge til min solvarme.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

På herrens mark....

Indlæg af Lau » 23 aug 2014 13:21

Jeg fravalgte bevidst scotte familien, fordi for mange i min omgangskreds har bøvlet med dem - de har kørt fint, forbrændingsmæssigt, men teknisk har de været for skrøbelige: 3 fyr over 2 års drift = 5 eltændere, 4 lysfølere, 2 eksterne sneglmotorer, 1 styring. Derudover har 2 af dem døjet med pivutætte kedler.

Mit valg blev et MGM Junior, det har jeg, i den grad, glædet mig over - kører som mit gamle gasfyr, dog kun med udgifter til træpiller plus jeg skal slæbe træpillerne i ny og næ.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

På herrens mark....

Indlæg af triumph » 23 aug 2014 18:16

Lau skrev:Jeg fravalgte bevidst scotte familien, fordi for mange i min omgangskreds har bøvlet med dem - de har kørt fint, forbrændingsmæssigt, men teknisk har de været for skrøbelige: 3 fyr over 2 års drift = 5 eltændere, 4 lysfølere, 2 eksterne sneglmotorer, 1 styring. Derudover har 2 af dem døjet med pivutætte kedler.

Mit valg blev et MGM Junior, det har jeg, i den grad, glædet mig over - kører som mit gamle gasfyr, dog kun med udgifter til træpiller plus jeg skal slæbe træpillerne i ny og næ.
Det må have været nogen meget uheldige venner du har...
Det er helt korrekt at man skal skifte en eltænder eller 2 om året (jeg har købt 10 stk i kina for 200 kr). Men ellers synes jeg ikke at man bøvler med defekte dele.
Mit anlæg er fra 2006 (dog fik jeg et godt tilbud på at få opgraderet til black star kedlen, og ny styring. Men brænder og snegl er original)
jeg har aldrig skiftet nogen motorer. Jeg har skiftet en lysføler, men det var kun fordi der gik en metalgenstand i klemme i sneglen, så det brændte tilbage.
Jeg måtte skifte styring efter 5-6 år, men fik en ombytter til 1500 kr. hos Scottedoktor.dk.
Så det er hverken driftsikkerhed, eller udgifter der skal afholde dig fra at købe en scotte.
Der hvor scotten er dårligere end mgm er eltænderen på mgm,en holder meget længe (men koster vistnok 4-5000 hvis den skal skiftes, hvilket den forhåbenligt først skal efter rigtigt mange år)
MGMén har en opbygning som de dyre østrigske modeller. Bare lavet som simpel bondemekanik (ment positivt !. Her ser det ikke ud til at der er noget man ikke selv kan finde ud af) Det betyder bla. at den har en rigtig snegl, der ikke er særligt følsom over for smuld, og forskellige pillelængder. Her er en scotte lidt mere kritisk, og der skal vejes piller af ved pilleskift, eller meget smuld. MGM kan nærmest brænde hvad som helst af (i pilleform) Klaus har brændt hestestrøelse af.
Personligt kan jeg godt lide den måde brænderen på mgm er opbygget på. Her burde det være muligt at lage en optimal blanding af piller/luft. Selv ved lave ydelser.
Scotten /blackstar kedlen er ikke 100 % tæt. Hvis den står i beboelse, kan den godt lugte lidt under opstart/nedluk, og ved kompressorens. Det er også nemt at svine ved rensning af kedel.

Der hvor Scotten er bedre, er at den er billigere, den har nok den mest avanceret styring på markedet (sammen med RTB) Den kan give dig en forbedret brændselsøkonomie. Der er solgt mange (50.000 ? tror jeg) Så der er masser af hjælp at hente.
Det er nemt at få reservedele, og de er billige.
Anlægget er lavet af nemt udskiftelige enkelt dele => hvis kedlen, brænder eller styring går, er det nemt og billigt at udskifte.
MGM sælges kun af et enkeltmandsfirma beliggende i Herning. Hvilket på trods af der ydes en fin service, gør at der ofte er lidt langt til hjælpen. Og der er en risiko for at firmaet måske ikke er der i fremtiden.
Jeg har set 3 installationer af MGM, jeg syntes alle at de var lidt sjusket udført.

her kan du læse om de tanker min far gjorde sig da han skulle vælge:
viewtopic.php?f=208&t=19094&p=214182&hi ... te#p214182

Brugeravatar
hermansen79
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23 aug 2014 10:22
Mit fyr: RTB 16kw
Areal: 250m2 + 80m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted

På herrens mark....

Indlæg af hermansen79 » 24 aug 2014 09:17

Hej Allesammen

Tak for svarene.

Jeg var igår ude at sparke lidt til en Scotte 16kw, akkurat magen til den som jeg kigger på. Det tiltaler mig at evt. reserdele er nemme og hurtige at få fat i.

Jeg vil dog gerne høre fra nogle der har en Pelluxfyr, som jeg kunne se I drift?
Er der nogen der har hørt noget vedr. RTB og problemstillingen med ø150 skorsten?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

På herrens mark....

Indlæg af pille bruger » 24 aug 2014 09:19

hermansen79 skrev:Hej Allesammen

Tak for svarene.

Jeg var igår ude at sparke lidt til en Scotte 16kw, akkurat magen til den som jeg kigger på. Det tiltaler mig at evt. reserdele er nemme og hurtige at få fat i.

Jeg vil dog gerne høre fra nogle der har en Pelluxfyr, som jeg kunne se I drift?
Er der nogen der har hørt noget vedr. RTB og problemstillingen med ø150 skorsten?
Præcis hvad mener du er problemet med rør dimensionen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
hermansen79
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23 aug 2014 10:22
Mit fyr: RTB 16kw
Areal: 250m2 + 80m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted

På herrens mark....

Indlæg af hermansen79 » 24 aug 2014 09:46

Røggassen er ca. 40 grader på en rtb. Jeg har hørt flere nævne at det et et problem, når skorstenen ikke er max ø100


Besvar