Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Indlæg af meier » 20 aug 2014 15:51

Hejsa ..


Jeg skal ha et pillefyr - men er kommet til at tænke på om det egentlig godt kan stå i min uopvarmede/ikke isolerede garage ..
Jeg tænker på hvor meget man taber i varme fra kedel osv ??

Det ville være en kæmpe fordel pga plads mangel i fyrrum ..der er ca 6 meter til garagen og nuværende fyrrum. -

Pillefyret skal primært sluttes til gulvvarme og lave varmt vand, på et tidspunkt vil jeg dog godt ha solvarme om sommeren ..
så vidt jeg kan forstå skal jeg så ha en akkutank - men kan jeg fx allerede nu med fordel anvende en sådan sammen med et pille fyr ..eller hvordan... er det bedre pillefyret småbrænder næsten hele tiden ..


Mvh

Brian
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432


nemocharley

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2014 16:34

Jeg har valgt en løsning med akkutank og solvarme, og er rigtig glad for det. Fyret tænder op og varmer til setpunkt. Når varmen kommer under setpunkt, starter fyret op igen. Det er ret enkelt, og jeg kan nøjes med 4-5 årlige rensninger/asketømninger. Ingen sodning, røg etc - bare fuld blæs fra start til slut.

En sådan løsning kunne hedde Atmos pillefyr, akkutank, solvarme -

men der er et konvektionstab ved sådan en tank, de fleste på forum ville sværge til et fuldt modulerende pillefyr uden akkutank og helt fravælge solvarmen, da det ikke rigtig bliver hentet hjem økonomisk. En MGM eller en Scotte kunne være et bud i det tilfælde. Både MGM og Scotte har styringsmuligheder, som kan give dig store besparelser i overgangs-sæsonerne. De gamle pausefyrende stokere er en helt anden snak - men du efterlyser ikke en stoker.

Jeg ville isolere garagen og den skal self. leve op til din skorstensfejers krav. Og det er en god idé at have et godt stort fyrrum hvor det er let komme frem med træpillerne.

der er flere pillefyr derude (ret mange - pellux 100 blandt andet) - men hvad forventer du af et fyr, hvad er budgettet, hvor stort et areal skal opvarmes (nuværende forbrug)

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Indlæg af meier » 20 aug 2014 16:58

Tak for hurtig feedback :-)

Budgettet er ala BILLIGST muligt gerne brugt og gerne gør det selv , da jeg skal bruge penge til nyt tag, nye gulve osv ... :-)

Grunden til jeg overvejer solvarme delen er også den dejlige tanke om gratis varme :-) ... men kan da godt ske et moderne fyr æder så lidt piller at det ikke er besværet værd..

Arealet er ca 130m2- sidste år brugte jeg kun brændeovn..og brændet ca 10m3 ask .. men det var heller ikke luksus hygge bare tæer uhmm ahha varmt på nogen måde - tværtimod :-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

nemocharley

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2014 17:24

det kan være vanskeligt at finde et brugt pillefyr som må genopsættes da de nye krav har fjernet en del.

Men en ny Biomax compact med løsdele kan anskaffes til omkring 20k den fylder ikke ret meget, og solo kedlen måske lidt billigere men den fylder mere, compact fylder måske så lidt at den kan stå i nuværende fyrrum (så skal der måske heller ikke bruges så mange penge på skorsten) - huske dog at der skal slæbes træpiller til fyret.

men du kan jo lave en købsannonce herinde - hvor du efterlyser et pillefyr. Det kan jo være at der er et brugt 10-16kw scottefyr, eller en ældre biomax derude, som der er nogen der vil af med.

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Indlæg af meier » 20 aug 2014 22:13

Ja det er lidt skørt med de nye krav, jeg mågerne sætte en ny olietank op og fortsætte med at fyre i den gamle kedle fra 1950 ...og benytte den af tidligere ejer udførte gulvvarme uden isolering !! men skifte til et brugt pilllefyr nej nej slemt slemt ..anyway tror jeg aldrig min skorstensfejer har været i fyrrummet ... og aner hvad der står der inde...sidst jeg havde monteret et gammelt brændekomfur .. kiggede han bare hurtigt ..

Men jeg bor også på landet :-)

Nå men vil læse lidt op på biomax compact - hvis det er en af de mindste .... evt har jeg over vejet at tilbygge et udvendigt pillemagasin - kunne man vel gøre..

Men igen TAK for råd...dette er et SUPER fedt forum !!
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432


nemocharley

pillefyr (i uopvarmet garage ??) akku/sol

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2014 22:16

pøjpøj med din videre fremfærd :)


Besvar