Valg af pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
kgs
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jul 2014 12:03
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 160
Brændsel: Olie
Geografisk sted: Østjylland

Valg af pillefyr

Indlæg af kgs »

Da vores hus skal have nyt tag, har vi besluttet, at tiden også er inde til opsætning af pillefyr i stedet for vores oliefyr og brændeovn.
Sidste år nedgravede vi isoleret løgstør-rør, således at der kan indrettes fyrrum i muret udhus, som samtidig skal rumme værksted og huset er nu klar til støbning af nyt gulv. (har set vejledning til indretning af fyrrum og snakket med skorstensvejer).

Nu skal pillefyret så vælges.
Hidtidigt olieforbrug 2300 liter + 5 rummeter brænde -> behov for et anlæg på 10 kW iflg. NBE's omregner.
Selv om pensionsalderen nærmer sig, har jeg ikke interesse i at bruge tiden ude ved pillefyret. Jeg forstår, at jeg skal forvente at bruge mere tid på pasning af pillefyr end oliefyr, men vil helst begrænse behovet for pasning og løbende indstilling af fyret.

Jeg ønsker opbevaring af piller i lukket garage ved siden af fyrrummet, hvilket kræver snegl igennem væggen eller pillesug, alt afhængigt af i hvilken ende af fyrrummet, jeg placerer fyret. Foretrukne placering kræver pillesug.

Vores skorstensfejer og smed foreslog en Baxi TBK 6-24 kW, men selv om den er modulerende, kan jeg forstå, at den er unødig stor og dermed mindre økonomisk.

Derfor har jeg tænkt på f.eks. RTB 10, MGM comfort lux 15, eller tilsvarende.
Der vil vel være risiko for, at RTB kan vise sig at have børnesygdomme - er faktisk blevet frarådet den, men forestiller mig dog, at NBE har så mange anlæg kørende i DK, at de må løse eventuelle problemer, som måtte komme.
Jeg vil måske også lige tage en snak med en montør af Hoval Biolyt - men jeg er bange for, at den kan blive for dyr en løsning.

Jeg vil gerne høre synspunkter hertil og evt. forslag til andre anlæg.

Er der nogen i østjylland, som har relevante anlæg kørende og som gerne deler erfaringer?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af Tom_AT »

Hvad ligger budgettet på ?
Jeg synes stadig MGMs pillefyr er det mest interessante af de modeller der er til at betale. Af en eller anden grund synes jeg slet ikke RTB er interessant. Den er for dyr i forhold til fx MGM og Pellux. Tilhængere af NBE slår sig godt nok på at den har langt mere avancerede menuer end Pellux og MGM. Men for mig at se skal det holdes så simpelt som muligt og bare virke. Det lader det til at MGM gør, som tilsyneladende er rent plug n play.
Ja og så synes jeg også at de modeller med løs pillebrænder (RTB, Scotte, Pellux osv.. ) virker lidt billigt, i forhold til fx MGM som er en integreret brænder. Men det er nok bare mig. Eneste grund til jeg ville vælge et NBE produkt er at en Scotte er billig.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af pille bruger »

RTB har ingen børnesygdomme.
Min har kørt fra dag et uden at jeg har pillet i den, foreløbig 5 mdr,
og det ser ud som om at der godt kan gå endnu 5 mdr. inden jeg skal gøre noget.
Så et års tid mellem serviceintervallerne.
Styringen er kendt af mange og er velafprøvet,
brænderne er også kendt af mange og velafprøvet,
kedlen er ny konstruktion men gennemtestet.
Jeg ved ikke hvem der har givet dig de råd, men vedkommende er ikke helt opdateret.
Hvis du er frisk på en køretur, er du velkommen i mit fyrrum.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
nemocharley

Valg af pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Velkommen til :)

Hvad med den nye Hargassner? Eller en Biotech, eller en Variowin - nu hvor du nævner Biolytten, som også er i den høje prisklasse.

Passats Bioheat kan man købe til 45k og med fjernlager og sug kommer man udenom ulempen ved dens lille pillemagasin.

Personligt ville jeg nok gå efter MGM Junior, da den har en østriger-opbygning uden at stikke helt af i prisen - men jeg ved ikke hvordan en evt. fjernlageranordning funker til den.

Husk at finde ud af om du kan få et muligt energitilskud.
Senest rettet af nemocharley 27 jul 2014 08:57, rettet i alt 2 gange.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af triumph »

Jeg tror nok at jeg ville vælge en MGM junior på 10 KW, frem for den større MGM comfort

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af nasty »

tja vi her er nbe Woody 10 kw mini anlæg og det passer sig selv der bliver fyldt piller på en gang om ugen ca i vinter året og her i sommer perioden er det 2 måneder siden der er fyldt piller (128 kg) der kan være 160 kg i siloen, på dels fordi at der er styring på hvornår der må laves varmet vand og det gør at vi kun bruger 2 kg piller i døgnet.
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
kgs
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jul 2014 12:03
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 160
Brændsel: Olie
Geografisk sted: Østjylland

Valg af pillefyr

Indlæg af kgs »

Mange tak for hurtige inputs:

Tom_AT: Jeg skønnede, at det nok ville koster omkring 75.000 kr. for hele sættet, inkl. skorsten. Selvfølgelig ønsker jeg ikke at anvende unødvendige penge. På den anden side, vil jeg langt hellere betale lidt ekstra og så få noget der virker problemløst.
Jeg er jo vant til oliefyr med årligt serviceeftersyn. Derfor under det lidt, at mange tilsyneladende opfatter det som en overraskende god nyhed, at deres fyr kører problemløst. Det burde vel være en selvfølge...eller det er det måske ikke?

Pille bruger:
Måske ikke opdateret information hos vedkommende, som havde været med ved jeres præsentation af anlægget i marts(?). Jeg påtænker at besøge en VVS-installatør i nærheden, som har RTB-anlægget. Ellers tak for dit tilbud.

nemocharley:
Jeg kikker på en Biolyt (ganske vist nogle år gammel) her i eftermiddag. Hvilken model blandt de nævnte, ville du pege på og med hvilken begrundelse?

Jeg ville gerne se en MGM i funktion. Eller måske besøge deres showroom - vist i Herning.

Ja, jeg er opmærksom på energitilskud.

triumph:
Tror du comforten er for stor til vores hus? Eller hvad er argumenterne?

nasty:
Det lyder dejligt. Jeg synes imidlertid det er vanskeligt at finde op og ned på det hele, når man den ene dag læser, at en Woody / Skotte er enkle kedler, som er særligt velegnede til entusiater, som gerne selv justerer på tingene og den næste dag læser, at RTB og andre er særligt gode til sådan nogle som mig, der helst anvender teknik til selv at styre forbrændingen, rense osv.
Min kollega, som har en Woody har forklaret, at den nok ikke er det bedste valg for mig.
pendec

Valg af pillefyr

Indlæg af pendec »

@kgs
Som forklaret i andre tråde her for nyligt, så er østrig modellerne for dem som vil betale andre for at rode med deres fyr og lave service . RTB kan , med tiden, vise om de også vil gå den vej, eller for mange gds folk køber denne også og får hjælpen igennem forums og motiveres denne vej.

Du skal holde dig langt væk fra stoker pillefyr modeller, da de måske kan kræve mere af din fritid end du ønsker, hvis ikke indstillet korrekt.

Modellerne som Biowin og Biotech, Biolyt og andre kan du også købe på ebay.de , og hente dem selv i NordTyskland og spare 20-30K på modellerne, bare husk at checke at den model du køber også er godkendt. Så er det op til dig om du vil spare og selv klare servicen som jo egentlig ikke er udbredt når mange mener østrig modellerne bare kører, kører og kører uden brok.
nemocharley

Valg af pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Hvis du kan få fingrene i en lettere brugt og ellers velholdt biolyt til en god pris (og på ca 10kw) så var det da en god løsning. Jeg nævnte de andre da de også er "østriger" - kvalitet/pris og det i den sammenhæng måske var godt med lidt flere tilbud. Hargassner er ny på det danske marked, så den har jeg ikke set på, men jeg har set på variowin, biotech toplight og hoval biolyts nye model - det er alle gode pillefyr. Biotechen var mest oplagt til mig pga. muligheden for et stort magasin og gode dimensioner.

et hus på 160m2, normalt isoleret (nyt tag lig med ny isolering?) burde kunne nøjes med 10kw. Olieforbruget på 2300l og brænde forbruget peger også derhen af. MGM comfort går op til 17-18kw.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af triumph »

bemærk at brugte anlæg skal overholde EN 305-6. Så vidt jeg husker måtte f.eks biowind ændre på deres fyr for at overholde de nye regler. Så derfor er det ikke sikkert at et nyere brugt pillefyr må genopstilles. selvom at man stadigt kan købe det som nyt. Den slags skal undersøges grundigt inden køb.
Personligt ville jeg hellere købe en ny mgm frem for en brugt østriger.

Mit argument for junior modellen, var at hvis en 10 kw er stor nok, så bør man ikke købe en 16 kw. Det gælder ikke bare mgm, men alle fyr.
Jeg syntes at du skulle få fyret monteret med styring, så det stopper med rumtemp, og/eller rumtemperatur. Dette kan både MGM/Scotte/RTB.
Og vil give dig betydelige besparelser på pilleforbruget i overgangsperioder, samt højere komfort

Besvar