Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Niclas
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af Niclas »

Goddag alle.

Jeg har kigget lidt med herinde det sidste stykke tid, da jeg var ved at købe mig en ny ejendom. Nu har jeg endelig skrevet under, og det kan kun gå for langsomt.

Boligen jeg køber er:
Nedlagt landejendom fra 1915 på 250 m2(150m2 stue/100m2 1-sal), hulmursisoleret hvor muligt, og ca. 200 mm på loftet. Der er en 460 m2 lade også hvor der er etableret hestebokse i den ene ende.
Nuværende varmekilde er et pillefyr, ca. 8 år gammelt og en gammel salemander brændekeddel.Har ikke lige kunne se mærket på fyret eller en effekt, men det må jeg rode mere med. Der er ikke akku. til brændekedlen. Varmekilden er placeret i en fyrjrum etableret i et udhus.
Centralvarmesystemet er noget værre rod. Rørforingen går fra fyrummet op på loftet til en ekspansionsbeholder, og bliver derefter ført hele vejen ned til diverse radiatorer.

Min bekyming er, at pillefyret og brændekedlen ikke er tilstrækkelige til at varme huset op, hvilket også er "rygterne" i byen. Pga. mit arbejde vil jeg heller ikke være hjemme i hverdagene fra januar af og 6 måneder frem, så jeg skal have en løsning der virker 100% og ikke svigter.

Efter at have snakket meget med min far omkring mulighederne, og trukket på egne og bekendtes erfaringer, er vi kommet til en løsning der er som følgende.

Der skal etableres nyt fyrrum i laden. Der er RIGELIGT med plads, så det kan indrettes så det passer til den løsning jeg har forestillet mig.
Jeg vil invistere i et REKA fyr, jeg ved godt det er dyrt, men jeg kan komme med på en ordning hvor jeg kan fyre med morgenmadsaffald, hvilket ikke koster mig ret meget. Bonden som har aftalen omkring morgenmaden, har selv et REKA og det har kørt upåklageligt i ca. 10 år. Derudover har min far en flismaskine, og har mulighed for at lave gratis flis i skoven, hvis det skulle blive aktuelt. Jeg har prøvet at undersøge hvad en snegl med omrører på koster til sådan en reka, er der nogen der ved det? Så kunne jeg bygge et rum hvor morgenmaden blev smidt ind med en stor snegl, og så tog fyret direkte derfra.

Til at starte med, vil jeg køre vandet på det gamle system, det vil være for stort et projekt at starte med, da rørføringen skal laves helt om. På et tidspunkt, skal der udskiftes gulve i stuetagen og isoleres samt laves gulvvarme, men vil hellere bruge mine penge på en ordentlig varmekilde til at starte med.

Hvad syntes i om den plan som jeg pr. har, jeg lytter selvfølgelig gerne til nogle gode råd og andres ideer.

Niclas
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af triumph »

Hvis du ikke er hjemme. Gider du så rode med flis ?
Hvis du skal have noget der ikke skal fyldes i i en uge. Samt ordenligte forhold til at håndtere og opbevare flis. Så løber sådan et anlæg minimum op i 150.000, hvis du medregner nyt fyrrum.
Reka er et super fyr, men det er ofte for dyrt til at det giver mening at sætte det op.

200 m2 beboelse bør kunne opvarmes med 6-7 tons træpiller = 12-14.000 kr/år
Hvorfor knokle med flis, hvis tilbagebetalingstiden er over 10 år, og anlægget kun holder 15 år.

F.eks koster et 16 kw MGM pillefyr ca 35.000, en scotte 25.000, og mange andre gode mærker koster der i mellem
Brug heller nogen penge på at lave et ordenligt rørsystem, og trykekspasion
nemocharley

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af nemocharley »

De to REKA kedler derr står på dti´s liste er kun godkendt til fyring med træpiller. Om Reka har godkendelse fra andre test-steder ved jeg ikke, men det er noget du skal være obs på.

Hvis du lader varmekilderne være og laver et bedre fordelingssystem med en evt. buffertank til den gamle salemander vil det så kunne give nok varme monstro? Det giver god mening at bide i det sure æble nu og få lavet et varmesystem som du vil have det - så du får den rette varmekilde til det rette fordelingssystem - altså fordeling først, kilde derefter.

Så jeg er nok med Triumph her - biomax, nbe, mgm, ekoheat, minibio, passat, atmos, vølund, hargassner, biotech, windhager - pillefyr kommer i alle prisklasser og med mange forsk. muligheder.
Niclas
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af Niclas »

Nu var det ikke flis der var min hovedenergikilde men morgenmad til 500 kr for en container. Anslået forbrug i energirapporten er 25.000 kr årligt og huset er klasse F. Det er endda lige før at jeg tror det er lavt sat, da huset er så stort og gammelt.

Den gamle salamandere er ikke aktuel da min kæreste helst ikke skal rende og fyre hele tiden når jeg er hjemme. Derfor skal systemet være så automatisk som muligt og bare fungere.
Er også klar over at det er et anlæg i 100.000+, men en årlig besparelse på 20.000kr er heller ikke hel dum. Kan godt se, at der lige skal være styr på en godkendelse, men mon ikke nok at det kunne løse sig.
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...
nemocharley

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af nemocharley »

smider lige listen til dig, så kan du også se navnene på de andre stokerfabrikanter derude (der er flere, men de har godkendelse fra andre steder): http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af triumph »

Niclas skrev:Nu var det ikke flis der var min hovedenergikilde men morgenmad til 500 kr for en container. Anslået forbrug i energirapporten er 25.000 kr årligt og huset er klasse F. Det er endda lige før at jeg tror det er lavt sat, da huset er så stort og gammelt.

Den gamle salamandere er ikke aktuel da min kæreste helst ikke skal rende og fyre hele tiden når jeg er hjemme. Derfor skal systemet være så automatisk som muligt og bare fungere.
Er også klar over at det er et anlæg i 100.000+, men en årlig besparelse på 20.000kr er heller ikke hel dum. Kan godt se, at der lige skal være styr på en godkendelse, men mon ikke nok at det kunne løse sig.
En salamander har en virkningsgrad på under 50%, bare og skifte kedlen kan næsten halvere forbruget.
Vi har et virkeligt dårligt isoleret hus fra 1904 på 135 m2, derudover har vi lejet 70 m2 ud i tagetagen på udlængen af staldbygningen.
Vi brugte sidste år 7,2 tons træpiller ( med 2 familier / 6 personer)
Bemærk at da jeg sagde at der var minimum 10 års tilbagebetalingstid på dit arbejdskrævende reka anlæg. Så var det hvis brændslet var gratis. Hvis du skal betale for det, så bliver den endnu længere.

Hvis du vil fyre med morgenmadsprodukter, så skal du være klar over at det ikke er lovligt.
Jeg ved ikke hvad skorstensfejeren siger når han ser det.
Her er liste over godkendte fyr. Bemærk at de kun må fyre med det de er godkendt til
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af HR LUCCA »

Jeg ville aldrig gå i gang med det projekt og fyre med morgenmad og slet ikke hvis det ikke er lovligt , hvad ville du fyre med hvis det bliver opdaget :| , og heller ikke hvis du ikke er hjemme på hverdage , jeg ville vælge et godt stabilt pillefyr , og tiden du spare ved pillefyret kan du jo nok bruge på mange andre ting på et nyt hus :great:
Niclas
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af Niclas »

Jeg har lidt svært at forstå alles spørgsmål omkring lovligheden ved morgenmaden, for havde indtryk af, at stokerfolket hælder hvad som helst i deres fyr :)

Kan godt være jeg bare ikke ved nok om reglerne, men hvad med dem som fyrer med andre diverse affaldsprodukter? Har da læst om kirsebærsten, rapsafrens, palmeskaller osv. Er der nogen der kan afklare dette for mig så:)

Og angående skorstensfejeren, så kører der i forvejen flere anlæg i området som bruger morgenmaden. Ved godt at lovgivningen skal overholdes, men havde som sagt indtryk af, at alt hvad der ku ryge igennem en stoker kom i den :)
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af triumph »

Niclas skrev:Jeg har lidt svært at forstå alles spørgsmål omkring lovligheden ved morgenmaden, for havde indtryk af, at stokerfolket hælder hvad som helst i deres fyr :)

Kan godt være jeg bare ikke ved nok om reglerne, men hvad med dem som fyrer med andre diverse affaldsprodukter? Har da læst om kirsebærsten, rapsafrens, palmeskaller osv. Er der nogen der kan afklare dette for mig så:)

Og angående skorstensfejeren, så kører der i forvejen flere anlæg i området som bruger morgenmaden. Ved godt at lovgivningen skal overholdes, men havde som sagt indtryk af, at alt hvad der ku ryge igennem en stoker kom i den :)
Så vidt jeg husker kom der nye regler sidste år, hvor alle nye anlæg skulle overholde klasse 305-5.
Den betyder at anlægende skal have en høj virkningsgrad, og lav partikkelemmision. Der er der ikke mange anlæg der kan overholde på alternativ brændsler, da det ofte kræver højere røggastep. for at forhindre løbesod, og brædslet ofte giver meget aske.

Hvis anlæget blev opstillet for mere end et år siden, så skulle det overholde de gamle regler (305-3) Og der var Stokere som baxi og reka godkendt til at fyre med flis og korn. Det er stadigt lovligt at fyre med flis og korn, i anlæg der er opstillet under de gamle regler. Det er altså stadigt lovligt for din bekende at fyre med flis i hans reka
Niclas
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Ny varmekilde til 250 m2 hus.

Indlæg af Niclas »

Nu er det jo stadigvæk ikke flis, men affaldsprodukt fra morgenmad, som han fyrer med.
Hvis de kun må fyre med det de er godkendt til, så er det bare at jeg ikke forstår at der bliver brugt så meget andet. Eller er skorstensfejerne bare ligeglad??
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...

Besvar