Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af nemocharley » 26 jan 2014 19:55

det var det vi gjorde - men sørg for at røret er så højt oppe at du ikke skal stå og bukke dig - altså kunne hælde fra hoftehøjde. Men som sagt det svinede altså noget. Personligt ville jeg vælge et stort magasin til den løsning, så du ikke skal stå derude og hælde i så tit.

Og - jeg ved godt det er dyrt, men hvad med fjernlager og sug - har vi været inde på det før?


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af DBS » 26 jan 2014 20:00

Nu kunne man nøjes med at købe suget, silo kunne man bruge noget brugt, eller lave noget selv.

et 110mm Wavin at træk røret/slangen i, ville jo ikke være nogen herregård.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af Brandsen » 26 jan 2014 20:12

Halløj i forum,

Nej, hold nu op, hvis der er en ledig længe, så derover med pillefyret eller stokeren !

Ingen grund til at have støv, røg og møg, eller brandfare inde i hovedhuset.

Man skl jo også have et sted hvor konen ikke kommer, hvor man kan slibe kædesaven,
hvor den gamle Triumpth Bonnie kan stå tørt og lunt, og hvor der lige er plads til en kølestoker,
sådan bare lige for at have et hånd depot i nærheden, gerne med Blå Royal i tanken..

... og i dag var temp i mit værksted 15 grader, ingen grund til at have koldt værktøj,
jeg hader ringgaffel nøgler der er under frysepunktet ! Dixi, Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af nemocharley » 26 jan 2014 22:14

Madster skrev:Hej,

I en anden tråd har jeg spurgt til valg af typer af pillefyr, og der er jeg ved at have snævret mig godt ind, men i den tråd havde jeg egentlig antaget at jeg helt sikkert skulle have fyret i de 60m2 kælder jeg har, men er kommet i tvivl om hvorvidt det er bedre at have det i en af de andre længer på gården?

Her er fordele/ulemper, som jeg selv ser det.

Pillefyr i kælder:
+ Man skal ikke udenfor for at "pille" ved det.
- Piller skal transporteres ned af kort kældertrappe (6 trin)

Pillefyr i længe:
- Nedgravning af cirka 10-15 meter rør
- Lidt større mulighed for vandindtrængen m.m. (ældre bygning, dårligere vedligeholdt end stuehus)
+ Ingen risiko for kulilte i huset og mindre fare ved eventuel brand
+ Kælder kan på sigt bruges som bryggers eller lign.
+ Piller kan køres direkte ind med pallevogn

Det var hvad jeg lige kunne komme på, men hvad har i andre erfaring med?
Og hvordan med det varmetabstekniske, noget at overveje der?
er der ikke nogen der kan give trådstarter et cirkatab på de 15m rørføring? Hvis jeg husker ret så har trådstarter kig på den nye RTB kedel fra NBE og så MGM. Jeg ved fremløbstemp. er afgørende her, men måske trådstarter selv har et bud på hvad der kan holdes til?

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af Kruse » 26 jan 2014 22:26

En anden ting at tage med. Er der skorsten der kan bruges det ene sted og tilkobling til varmeanlæget, eller er penge ikke noget problem.
Vis der skal laves varmt vand om sommeren er det nok en fordel at have fyr i huset, men ellers ville jeg nok helst have den i udhus.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af Madster » 28 jan 2014 23:06

Tak for endnu flere input.

Der er to mulige placeringer i længer:
Længe A er i modsatte hjørne af huset af det nuværende fyrrum, og derhen til vil der nok være 25-30 meter.
Rørerne kan dog allerede føres ind i husets krybekælder allerede efter 10-15 meter.
Længe A har en stor, ældre kornsilo, som jeg egentlig ikke havde planer om at bruge til noget, men ved nærmere eftertanke kan den måske bruges til træpiller?

Længe B er i samme hjørne af huset, som det nuværende fyrrum, og derfor vil der være cirka 15 meter, hvis ikke mindre.
I længe B regner jeg med at indrette værksted på et tidspunkt.

Ingen af længerne har i øjeblikket nogen skorsten eller lignende.

I forhold til fremløbstemperatur, der er jeg helt blank i forhold til hvad der er mest optimalt. Det eneste jeg kan sige er, at vi ikke har mulighed for at bruge gulvvarme som primær varmekilde i hele huset, da der i stueetagen er et gammelt trægulv, som vi gerne vil bevare.
Overvejer i stedet nogle paneler, der også fungerer som radiator (http://www.elpan.de/alt-om-wanpan-c-32.html), men er slet ikke sikkert at det bliver dem.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Pillerfyr i kælder elelr udbygning?

Indlæg af From » 28 jan 2014 23:13

Madster skrev:Tak for endnu flere input.
Længe B er i samme hjørne af huset, som det nuværende fyrrum, og derfor vil der være cirka 15 meter, hvis ikke mindre.
I længe B regner jeg med at indrette værksted på et tidspunkt.

Ingen af længerne har i øjeblikket nogen skorsten eller lignende.

Overvejer i stedet nogle paneler, der også fungerer som radiator (http://www.elpan.de/alt-om-wanpan-c-32.html), men er slet ikke sikkert at det bliver dem.
Stil fyret i længe B, så er det også nemt at lave varme i det kommende værksted.

Mine forældre har EL-pan i deres stuer og har haft det lige siden at El varme var billig opvarmning (og der er længe længe siden) Jeg synes at det giver en god varme fordeling, dog ikke lige så godt som el-varme.


Besvar