Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimentionering af nyt anlæg.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
mmm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 feb 2008 20:12

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af mmm » 06 jan 2014 14:13

Jeg står over for at købe en landejendom hvor der i dag er radiator i underetagen tilsluttet et gammelt oliefyr.
1. salen er el-opvarmet. Jeg har tænkt mig at sætte vandbåren radiatorer op.
Der er ikke nogen egentlig opgørelse over varmeforbruget, men energikonsulenten har beregnet sig til 68000 kr. årligt.

Huset er på i alt 282 kvm. er ombygget i 1977 og har ikke det helt vilde isolering. På loft er der 100 mm, jeg regner med at isolere op til 300mm. Vinduer og døre er alle med Thermo, som jeg ikke påtænker at skifte de første par år, de er meget fine tætte. Huset virker sådan set rimelig tæt, bare uden det vilde isolering. På sigt skal det selvfølgelig isoleres mere.

Jeg er lidt i tvivl om hvilket og hvor stort fyr der skal til. Det skal selvfølgelig kunne trække de 282 etage kvm. + på sigt 100-150 kvm. ny stålhal/værksted der skal fuldt isoleres (skal dog kun opvarmes når jeg skal gå der og rode) formentlig bliver det med kalofære.

Jeg laver en del skovflis, så det skal helst være et fyr der kan æde det (iltstyring osv), i stedet for at smide det ud.
Jeg gider ikke rigtig rode med noget "kinagøjl" det har jeg haft nok af. Der skal gerne investeres rigtigt første gang, selvfølgelig så billigt som muligt. Skal leve op til de nye krav.

Hvor stort fyr skal der til?
Hvilket mærke?
Pris?
Er der nogen der har lign. ejendom, vil jeg gerne høre mere om forbrug/ anlæg?

På forhånd tak.


nemocharley

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2014 15:26

umiddelbart tænker jeg KSM eller Twinheat - begge mærker i passende størrelse beløber sig op over ca. 60-70k i anskaffelse

http://www.twinheat.dk/

lidt om KSM´s nye Tuxedo serie

viewtopic.php?f=63&t=17569

Fyrets størrelse? Den er ikke ligetil

68.000dkr på el og olie (er det et gammelt oliefyr)
282m2 middel? isolering + 150m2 frostfrit (med mulighed for periodevis opvarmning - med hvad?) godt isoleret værksted på sigt
Flis som brændsel (udelukkende?)
Senest rettet af nemocharley 06 jan 2014 16:07, rettet i alt 1 gang.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af triumph » 06 jan 2014 16:06

Hvad er godkendt til flis ?
her er et beregningsprogram du kan bruge:
http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html
Senest rettet af triumph 06 jan 2014 16:13, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af J-B » 06 jan 2014 16:11

Du kan prøve at kigge lidt nærmere på KSM stokere, de laver nogle modeller beregnet til skovflis.
http://www.ksm-stoker.dk/dk/oversigt_multistoker.php
Har kun hørt godt om dem og de anlæg jeg har kendskab til, kører problemfrit med diverse brændsler, (piller, træstøv, korn/rapsafrens og flis).
Størrelse på anlæg, så burde en 19kw. kunne klare det, (hvis de 68k. er både til el og olie), men når du får sat en kalorifere til, så vil den nok kunne køre den noget ned i temp, men det kan klares med en buffertank, så du har en del kw. på lager at bruge af.


mmm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 feb 2008 20:12

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af mmm » 06 jan 2014 16:42

Ja de 68000 kr. er for både el og olie til sammen, men det er beregnet (ikke de faktiske tal).
Oliefyret er møg gammelt ja. Og på 1. sal er som sagt el-paneler, som ligeledes er møg gammelt. Jeg vil tro begge dele er fra da huset blev væsentlig ombygget i 1977.
Der ud over kommer det varme vand af en eller anden grund fra en 100L metro EL-vandvarmer, som dog "kun" er 10 år gammel.
Jeg havde tænkt at skrotte både oliefyr og el-paneler og opsætte Rio-paneler på 1. sal + div. isolering af 1. sal, til at starte med, senere også nye vinduer/døre.
Det faktiske boligareal er dog opmålt af den som har lavet energirapporten til 156 kvm. i stueplan og 104 kvm. på 1. sal i alt 260 kvm.

Jeg har ikke så meget flis af jeg vil kunne køre udelukkende på det. Jeg har måske til ca. 30-40% af forbruget. Så det skal gerne være med iltstyring så det selv kan regulere når der skiftes brændsel.
En kalorifere vil helt sikkert tage det meste af varmen ud af fyret, så der skal nok en buffertank på som j-b siger.

nemocharley

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2014 17:36

Måske 20kw kan gøre det for dig med en passende buffer.

Jeg kan læse mig til at rigtig mange ender med at fyre udelukkende med træpiller efter nogle få år, så følgende overvejelse bør nok gøres
1) bliver du ved med selv at lave flis?
2) skal der et fjernlager til flis, som du kan skovle flis ned i med noget maskineri? Er dine forhold gode nok til at flisfyring ikke bliver for irriterende i længden for dig?
3) Hvor skal fyret stå?
4) Jo 30-40% af din brændsel er gratis men hvis du vælger at købe et regulært pillefyr så kan du spare mange penge i anlægsomkostninger (der findes dog billigere stokere end dem der er nævnt - se listen fra dti f.eks)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af MichaelK » 06 jan 2014 19:24

Hvor bor du?

Du bør kontakte Bent vvs, for et godt tilbud. Der kommer et fuldautomatisk
Hargassner til flis, og alt muligt andet du måtte have lyst til at hælde i den.

Bent kontaktes via: http://www.hargassner.dk


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af Ugelvig » 06 jan 2014 20:18

Når vi skal energisætte gamle huse fra før 1977 med dårlig til middel isolering, siger tommelfingerreglen mellem 75 - 100 W pr. kvm. I dit tilfælde vil det så give mellem 20 - 26 kW kedel. Så kan man selvfølgelig argumentere med, at du langs af sted vil renovere og optimere huset, således energikravet sænkes. Ligeledes vil du sikkert sætte flere kvm på, gildesal, værksted m.v. og effektkravet vil stige. Ligeledes har vi en idé om, at kedlen gerne må arbejde for føden, så hellere til den smalle side...

Alternativt kunne du jo oplyse størrelse på eksistende oliefyr og samlet effekt på alle EL-panelerne, giver jo også noget at gå efter.

Ingen tvivl om at de østriske flisfyr er kram - Men de koster også. Havde man uanet af guld ville en Hargassner eller ETA kedel være sagen. Men så snakker vi også mere end en alm. dansk stoker...

Alternativt kunne du jo opsætte et helt alm. træpillefyr i kaskade med en brændekedel. Det kan sikkert fås for samme pris som en god stoker. På den måde har du mulighed for at fyre pind (når du gider eller falder over et billigt læs) og fyrer med træpiller når sofaen kalder... Ser lige at Hargassneren faktisk kan konverteres til pind, så kan den jo fyre det hele...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af J-B » 06 jan 2014 20:56

mmm, hvis du vælger en sammenbygget KSM så er det nok bare hvor tit du skal fylde på? vil gerne spørge en kammerat om han skifter program, hvis det er?


Besvar