Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmegenvinding

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
levi

Varmegenvinding

Indlæg af levi » 30 sep 2013 22:38

pso skrev:Kender ikke din varmeudgift, men 8 % af f.eks 10000 kr i varmeudgift er 800 kr.
Man ikke forrente og afskrive ret meget for de penge.
Hov - nej nej, - det har du helt ret i, - men det var nu heller ikke for at forrente mit anlæg at jeg lavede mit indlæg :)

Det var blot en pointe om at regnestykket er lidt mere nuanceret end som så.

Jeg er skam helt enig i at varmegenvinding ikke er en økonomisk gevinst - men derimod en komfort mæssig kæmpe gevinst :great:


levi

Varmegenvinding

Indlæg af levi » 30 sep 2013 22:40

Ugelvig skrev:Bare lige husk, at skifte filter ikke?! ;)

Der ligger desværre nogle ret foruroligende forsøg, der viser at ventilationsanlæg, der genbruger varmen (Genvex m.fl.) ophober store mængder partikler og svampespore i luften. Jo egentlig stik imod, hvad de burde gøre med blandt andet effektive kulfiltre.

Derfor er nogle af "indeklimaoraklerne" faktisk inde på, at netop udluftning, med følgende "energitab" er det eneste rigtige.

Hvorvidt de har ret eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men én ting er helt sikkert, frisk luft skal der til. Så åben ventilationsriste i døre og vinduer og luft ud, luft ud, luft ud... ;)

Én ting der dog irriterer mig ved de ventilationsanlæg jeg har oplevet er deres problemer med at styre forskellige temperature i samme bygning. Hvis der f.eks. er et vindue åbnet i soveværelset og derved ikke varme på, vil det mærkes som træk i andre rum, hvis der ikke tilføres en masse energi i indtaget i de andre rum... Det kan være anlæggene har været sat forkert op, men det er sgu træls at sidde i træk i stuen...
Hvis du oplever de genér du beskriver der - så er anlægget ikke lavet korrekt.

Det med svampesporer og partikler vil jeg lige dykke længere ned i, - det er første gang jeg hører den historie - og det undrer mig lidt, - jeg har solgt disse anlæg i snart 15 år, - og har ALDRIG hørt om det du siger der før.

Jeg snakker lige med toppen inden for ventilationsanlæg om den påstand :great:
Senest rettet af levi 30 sep 2013 22:59, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Varmegenvinding

Indlæg af martin_b » 30 sep 2013 22:48

Jeg er spændt på hvad du finder ud af Søren.

Noget andet: kan I ikke høre jeres genvindingsanlæg? Der må vel være noget lyd fra det eller hvad?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

levi

Varmegenvinding

Indlæg af levi » 30 sep 2013 22:59

martin_b skrev:Jeg er spændt på hvad du finder ud af Søren.

Noget andet: kan I ikke høre jeres genvindingsanlæg? Der må vel være noget lyd fra det eller hvad?
Man kan ikke høre varmegenvinding hvis det er lavet korrekt :great:

levi

Varmegenvinding

Indlæg af levi » 01 okt 2013 10:43

Ugelvig skrev:Bare lige husk, at skifte filter ikke?! ;)

Der ligger desværre nogle ret foruroligende forsøg, der viser at ventilationsanlæg, der genbruger varmen (Genvex m.fl.) ophober store mængder partikler og svampespore i luften. Jo egentlig stik imod, hvad de burde gøre med blandt andet effektive kulfiltre.
Nå nu har jeg snakket med den klogeste mand jeg kender inden for ventilation - Allan fra http://www.airconnection.dk

Han spørger hvor de svampesporer og partikler dog skulle komme fra - som du omtaler ?

Jeg har aftalt med Allan at Du er velkommen til at kontakte ham direkte - så du kan blive opdateret lidt :great:


levi

Varmegenvinding

Indlæg af levi » 02 okt 2013 23:41

Ugelvig skrev:Bare lige husk, at skifte filter ikke?! ;)

Der ligger desværre nogle ret foruroligende forsøg, der viser at ventilationsanlæg, der genbruger varmen (Genvex m.fl.) ophober store mængder partikler og svampespore i luften. Jo egentlig stik imod, hvad de burde gøre med blandt andet effektive kulfiltre.

Derfor er nogle af "indeklimaoraklerne" faktisk inde på, at netop udluftning, med følgende "energitab" er det eneste rigtige.

Hvorvidt de har ret eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men én ting er helt sikkert, frisk luft skal der til. Så åben ventilationsriste i døre og vinduer og luft ud, luft ud, luft ud... ;)

Én ting der dog irriterer mig ved de ventilationsanlæg jeg har oplevet er deres problemer med at styre forskellige temperature i samme bygning. Hvis der f.eks. er et vindue åbnet i soveværelset og derved ikke varme på, vil det mærkes som træk i andre rum, hvis der ikke tilføres en masse energi i indtaget i de andre rum... Det kan være anlæggene har været sat forkert op, men det er sgu træls at sidde i træk i stuen...
Har du fået snakket med Allan - Ugelvig ?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Varmegenvinding

Indlæg af Ugelvig » 03 okt 2013 08:29

Nej, ikke endnu. Har ikke haft tid til at dykke ned i det igen. Skal lige have fundet de tyske artikler igen og læst dem igennem inden jeg kontakter ham.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar