Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af nemocharley » 09 jul 2013 21:09

wallan skrev:Men vil gerne høre om der er forskel på dem i kvalitet og holdbarhed
Der er lidt forskel mellem 23kw og 16kw - til knap 250m2? Mindre kan gøre, som andre har nævnt, nok gøre det.

Hvis jeg kun måtte vælge mellem de to - så ville jeg nappe NBEén (woody/scotte) - der er rigtig mange som er glade for den og der er masser hjælp at hente herinde. Jeg har aldrig set en c2 - men har kigget grundigt på deres nye træpillekedel passats c1, og den jeg kiggede på var noget sjusk rent ud sagt. Om det siger noget generelt, kan jeg jo ikke sige noget om.

Kvalitet og holdbarhed: MGM/Slimpel og Vølunds Pellux 100 (hvis den har klaret klasse 5 kravene) er blevet nævnt. Atmos vil jeg også nævne i den sammenhæng. Alle til under 30k.

Men hvorfor står valget kun mellem de to kedler?


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af Dunas » 10 jul 2013 16:09

wallan skrev:OK
Lidt info
Huset er fra 1956
248 kvm 98 af dem er kælder ellers i 3 plan
Fyr med gas nu 1922 kubik pr år
Har også brænde oven
Fyret skal kobles på samme skorsten så må der ikke komme træk stabilisator på eller ???
Skorstens fejer hår godkendt skorstene er dog stadig i tvivl om der kommer kondens
Der er der vist noget med passat hår taget højde for det i kedlen
Hvis du kun bruger omkring 1922 kubik gas pr./år, vil dette svare til 1922 X 11,1 kwh = 21334 kwh.
Hvis dette regnes om til træpilleforbrug estimeret svare det til 21334 / 4,8 kwh = 4444 kg træpiller pr./år.
Der med er en 10 kw brænder mere end rigelig til dig. Så du skal absolut ikke vælge passat, da du
ikke har behovet for en 23 kw brænder. Denne vil give dig et dårlig forbrug, når den kommer til og stå
i tomgang (lav ydelse), meget af tiden.
Forstår slet ikke, at du er brændt varmt på en passat i dit tilfælde her???. Men ingen tvivl hvis valget kun
står imellem disse 2 pillefyr. Så er det Woody/scotte 10kw du skal investerer i.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af lamborg » 10 jul 2013 16:26

Nu står der også at han har en brændeovn og derfor spiller frobruget af denne jo også ind i beregningen så jeg tror nu jeg ville vælge at gå i en 16kw så man kan nøjes med at bruge brændeovnen til at fremme romantikken :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af coctail » 10 jul 2013 17:24

For at sammenligne lidt, så ved jeg at passat's kedler er laver i 5 og 6 mm plade, mens f.eks. atmos'en kun er lavet i 3mm plade - det har rigtigt meget at sige mht. levetiden.. Ved naturligvis ikke hvordan det står til med de andre producenter, men den slags "usynlige" ting, skal også tages med ind i billedet, når man skal vælge fyr.

Til en Passat C2'er fås der et neddroslingskit, som gør den om til en C1'er, og dermed kun til en 11kw kedel.
Minimumseffekten på en C1'er og C2'er pillebrænder er den samme.

Uden at have den videre forstand på pillebrændere, vil jeg ikke mene at tomgangsfyring kan være noget problem i en pillebrænder, for den lader jo bare pillerne brænde ud og starte op på ny igen næste gang huset kalder på varme. Hvad siger i andre? Er jeg helt skævt på den?

Inden fyringssæsongen starter, skal jeg have monteret et c1'er pillefyr..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af Flammen » 10 jul 2013 19:37

til vurdering af en kedels kvalitet/levetid, tror jeg nok man kan bruge tørvægten på kedlen som pejlemærke.
en anden ting du nok skal holde for øje, er kedlens vandindhold. er det stort, vil reguleringen ske langsommere med de mindre brændere, og spildet være større ved sommerdrift (vvb/tid)


egmadsen

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af egmadsen » 11 jul 2013 14:28

Jeg vil anbefale en scotte. Jeg havde et DB 16 740 LE fra stokergården og havde det i 8 måneder og det kørte måske alt i alt ordentligt i 3 måneder. Så blev det solgt. Derfor købte jeg et scotte fyr med en BlackStar 1016 kedel. Det var en hel del billigere end det andet fyr men det virker bare :-)

wallan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09 jul 2013 19:24

råd søges hvad skal jeg købe af pillefyr

Indlæg af wallan » 19 jul 2013 21:18

Hej tak for de svar det blev til Woody


Besvar