fjernvarme eller luft-væske pumpe

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Ollii »

Bente skrev:Har fyrrum, ca 4 x 4 m. Har 2 murede skorstene, en til masseovn, en til oliefyret i fyrrummet. Ikke så glade for at slæbe piller, men har overvejet: Scotte, 0,75 kubik-m. silo ved siden af scotten, og 4 kubik-m. "opbevaringssilo", indblæste piller i den store silo, sug eller snegl til lille silo. Har ikke noget imod lidt rengøring, er mere bange for slæbet.
Ps. Jack Russel terrier? :-)

Der kan komme problemer med indblæste piller i scotten. Mest fordi hullet i sneglen er meget lille så der kan dannes bro henover.
Da der kan forekomme betydelige mængder af smuld efter indblæsning.

Men jeg har dog aldrig prøvet scottes egen løsning og kan derfor ikke kommentere på den.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Bente
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente »

Greve, PilleFyr, Ubådskaptajn, Jack Russel Terrier og nu Baron, vi kommer langt omkring i denne tråd ;-) Er rigtig glad for de mange og gode råd og ideer :-) Venlig hilsen Bente
nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley »

Den har ihvertfald ry for pålidelighed (omend der er nogle ting man skal være obs på - de problemer folk oplever med deres Pellx brændere kan også forekomme her i mindre omfang). Kedlen er nok noget af det bedste jeg har set, for den her type pillefyr med ekstern brænder. Men jeg tøver med at anbefale den til andre, da de typer ikke/begrænset modulerende brændere for mig at se er bedst egnet til solvarme (med et passende vandlager). Og det kræver plads. Eller også skal kwydelsen passe næsten præcis på kw behovet, så man holder antallet af tænd/sluk begrænset. Pellux 100 med iltstyring er lidt en hybrid, som er undtaget fra ovenstående - den er bare ikke lovlig at sætte op pt. Pellmaxen er ikke så kræsen med skorstenen, og den var ret nem at sætte til.

MGM tilbyder en fuldt modulerende kompakt sammenbygget løsning, med langt mere automatik til lidt billigere penge. Men den er stadig lidt ukendt og uprøvet på det nordiske marked. Nu kender jeg ikke MGM ret godt, men ud fra priserne med installation (knap 40k) for en mgm comfort, så lader det til, den heller ikke kræver en masse ekstra gejl for at have en god drift. Apropos smuld - MGM æder lidt af hvert, den er robust kan jeg læse mig frem til.

Havde jeg ikke solvarme var det blevet en MGM junior (nye model) her på matriklen.

Ja man lærer lidt af hvert her på Stokerpro Bente icon_cheesygrin.gif
nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley »

Bente skrev:Jo, men jeg kan ikke finde ud af hvor stort det skulle være, og hvor stort mit pille forbrug ville være. Kan du hjælpe ud fra hus beskrivelsen ovenfor?
Ps. PilleFyr( new15 )...Hvad bilder de dem ind ...jeg er en ærbar Quinde!! :)
Med 2000l olie vil dit pilleforbrug være på 4-5 ton. Lige nu har i varmt brugsvand via el, hvis træpiller skal sørge for varmt vand så skal der ligges lidt til. Men regn med 5 paller til en pris af cirka 2200dkr pr. palle pt. Men det er med det forbehold, at I bruger masseovnen som hidtil.

5 paller piller må siges at være forholdsvist beskedent i forhold til hvad andre mosler med. Opleves det stadig som for meget at skulle håndtere, så er der to muligheder, som ikke udelukker hinanden.

1) transport system - detaljerne i dette kommer også lidt an på hvilket fyr i vælger.
2) solvarme til at nedsætte forbruget (sammen med masseovnen, kommer i langt med et brugsvandsanlæg (måske helt op til 5mdr hvor der slet ikke skal slæbes piller). Der er dog ikke god økonomi i solvarme (tvivler på at selv et meget stort anlæg vil kunne slå mere end to paller af det samlede årsforbrug). Vil i gerne have at solvarmen også skal kunne give varme i radiatorene - så skal i se på et kombianlæg (Henrik Schack fra q-pro har nogle ok priser) eller et anlæg af den type Niels Lyck (varmtvandfrasolen.dk) sælger.

Solvarme giver mere økonomisk mening i. forb. med et nyt oliefyr eller varmepumper. I forbindelse med træ er det mere komforten, man skal tænke på.
Bente
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente »

Er der nogen der ved hvordan "standardhuset" på 130 kv.m. er isoleret? Kan man regne baglæns: 130 kv.m. bruger 18,1 Mwh altså må huset være isoleret som var det bygget i 19xx? Venlig hilsen Bente
Ps. Hvad sagde sneglen som sad ovenpå skildpadden?............ Uuuuuuh!

Bente
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente »

Har lige indset hvor tååååbeligt spørgsmålet er, fløjte fløjte fløjt. Bente
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Lau »

Bente skrev:Har lige indset hvor tååååbeligt spørgsmålet er, fløjte fløjte fløjt. Bente
Det er nu ikke helt tåbeligt, der er bare en bedre måde at lave regnestykket på.

Ved du ca. Hvor mange liter olie du bruger, på en kold vinterdag?
Bente
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente »

Nej ikke rigtigt, 2000 l olie på et år er det bedste bud jeg kan give. Venlig hilsen Bente :-)
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Lau »

Du har et lidt højere forbrug end jeg. Jeg bruger ca. Svarende til 1500 liter olie om året. Mit højeste dagsforbrug, de sidste 2 vintre, har været hvad der svarede til 13 liter olie.

13 liter olie kan omregnes til forbrugte kilowatt, til opvarmning af paladset.
1 liter olie, svarer til 10 kilowatt.
Så jeg har brugt 130 kilowatt, på et døgn.
130 kilowatt, divideret med 24 timer, er et middelforbrug på 5,42 kw. Så helt teoretisk kunne jeg snildt klare mig med et 6 kw fyr.

Hvis vi antager du har brugt op til 20 liter på et døgn, er regnestykket altså 20 liter olie, gange med 10 kilowatt og divideret med 24 timer = 8,33 kw.
Det vil sige du kunne klare dig med et 10 kw fyr, men realiteten ville nok være at du, måske skulle fyre op i masseovnen, de kolde vinterdage.
Når det så er sagt, så tror jeg ikke dit daglige forbrug har været højere end måske 16-17 liter olie, men jeg kan godt lide at være lidt pessimistisk.

Fordelen ved et fyr der kører lidt på grænsen, er at udnyttelsen af brænslet er bedre, end når fyret står og klatfyrer.
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Lau »

Nå ja, en installation af et fornuftigt fyr, løber vel op i ca. 40.000 kroner.

Så mit valg ville være nemt, er der mulighed for fjernvarme - så tror jeg at det ville blive min løsning. Så skal du ikke røre en finger.

Der kan stadig supleres med masseovn og dens lækre funktion.

Hvis du dog vælger et pillefyr, så vær sikker på at du vælger et der ikke kræver dagligt tilsyn, det skal helst køre lige så driftsikkert som et oliefyr.

Besvar