Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lille indendørs pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Snild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 jun 2013 19:54

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af Snild » 25 jun 2013 20:49

Hej med jer.

Jeg er ny bruger på stoker pro, og vil gerne stille et spørgsmål.

Jeg har en lille fyrrum midt i mit hus. I øjeblikket står der et oliefyr af mærket tesolin, som fungerer udemærket. Mit olieforbrug er ca 16000 kr. årlig.
Jeg overvejer at skifte til pillefyr men mit problem er, at det skal være meget lille. Jeg har talt med skorstensfejeren omkring et Bering pillefyr (b50 X h120 X D 70 som jeg godt kan installerer.
Er der nogle der har erfaring med dette fyr, eller evt. synes jeg skal se noget andet? Jeg er opmærksom på at tanken er lille (55 kg) men den kan man gøre en smule større med ekstra tilkøb.
Jeg har set den køre i virkligheden hos Home energicenter, og det lader til den kører fornuftig.

På forhånd tak.

Hilsen

Snild


dannidines

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af dannidines » 25 jun 2013 20:57

Af de små kleine fyr er hapero det mindste og mest lydløse

nemocharley

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 25 jun 2013 21:36

Hvor stort er dit lille fyrrum præcist, hvordan er adgangen dertil og har du tænkt på brandsikring og transport af piller? Hvor mange penge vil du bruge på et pillefyr? Med et forbrug på 16000dkr kan der jo godt gå lang tid før det er tjent ind (man regner cirka med en halvering af brændselsudgifterne, når man går fra olie til træpiller).

Du bruger cirka 1500liter olie om året? Dvs at den optimale kedel størrelse er lige omkring 4-7kw.

Hapero er et godt bud, 65k? - lille pillemagasin ca 60kg
Variowin 6kw fylder heller ikke så meget, men er nok den dyreste. Lille pillemagasin
Mgm junior 10kw til 21k 150liters magasin
Scotte BS1016 mini 10kw 25k 150kg magasin


Men der er andre, hvis du har pladsen til dem.

Passats Bioheat 15kw til 50k er f.eks. meget renlig.

http://www.pejsemontoren.dk/index.php?m ... turnid=113

Jeg går ud fra det er den her. Pris og størrelse er ok. Pillemagasinet er lille. Fyret er ikke ret udbredt i DK, hvilket gør dig mere afhængig af forhandler/installatør både med service og viden. Jeg kender ikke fyret, og ved ikke hvad der kan drille ved det - om noget, pillefyret kan jo sagtens være rigtig godt bare fordi det ikke er så udbredt i DK. Grunden til at jeg nævner pillemagasinet er jo at ved manuel opfyldning kan du regne med opfyldning hver anden dag, måske hver tredje i en kold vinteruge. Man kan også tænke i eksternt lager og sug - men det koster jo altsammen.

Her er prisen på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/CALDAIA-PELLE ... 4171f730db

så det er ca 10k dyrere i dk.

Et andet meget lille pillefyr er den polske minibio, med større pillemagasin - men ellers den samme problemstilling som edilkamin bering fyret: http://www.lavprisvvs.dk/shop/10-kw-mini-500853p.html

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af mgmone » 29 jun 2013 07:04

Hej
MGM Junior model 2013 har 170 liter magasin 93% nyttevirkning, fylder 74 x 55, har nu alle de samme funktioner som MGM Comfort så som: varmluft tænder, selvrensende brænder m.v. og prisen er nu 27 kilo.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nemocharley

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 29 jun 2013 09:04

mgmone skrev:Hej
MGM Junior model 2013 har 170 liter magasin 93% nyttevirkning, fylder 74 x 55, har nu alle de samme funktioner som MGM Comfort så som: varmluft tænder, selvrensende brænder m.v. og prisen er nu 27 kilo.
Hilsen Karsten
Med de forbedringer,så bliver det vist ikke meget mere optimalt :) (trådstarter læs evt. denne tråd: viewtopic.php?f=19&t=13881 )

modulerer den stadig mellem 2 og 10kw?


jopa

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af jopa » 29 jun 2013 10:44

nemocharley skrev: Et andet meget lille pillefyr er den polske minibio, med større pillemagasin - men ellers den samme problemstilling som edilkamin bering fyret: http://www.lavprisvvs.dk/shop/10-kw-mini-500853p.html
Den er sød. Kunne godt finde på at tage et smut til Polen og hente sådan en lille fyr og udskifte med mit oliefyr der har stået backup uden at blive brugt.

nemocharley

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 29 jun 2013 13:12

den står til knap 22 herhjemme, tror du der er meget sparet ved at køre til Polen efter den, når man regner brændstof, tidsforbrug osv med?

Anyways - nu har jeg lige søgt lidt på den nye mgm junior 9kw - jeg må altså sige at den ser særdeles spændende ud - superkompakt, plads til ca 5 16kg sække, samme arbejdsvenlige features, renlighed og arbejdsvenlighed som comfort 15kw modellen - og så til 27800,-.

jopa

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af jopa » 29 jun 2013 13:26

nemocharley skrev:den står til knap 22 herhjemme, tror du der er meget sparet ved at køre til Polen efter den, når man regner brændstof, tidsforbrug osv med?
Har en bekendt der kører pille transport fra Polen og de Baltiske lande.
Mon ikke han kan få plads på trækket til sådan en lille fætter 8)

nemocharley

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 29 jun 2013 13:50

okay ja det kan nok ikke gøres meget billigere - jeg har søgt dem lidt på nettet og de står jævnt hen til 3000 euro. Kostrzewa laver jo også en anden 10kw m. lambda, sammenbygget enhed som mgm - men de er nok noget dyrere. http://www.boilersforpellets.com/

nemocharley

Lille indendørs pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 06 jul 2013 11:33

Snild skrev:Hej med jer.

Jeg er ny bruger på stoker pro, og vil gerne stille et spørgsmål.

Jeg har en lille fyrrum midt i mit hus. I øjeblikket står der et oliefyr af mærket tesolin, som fungerer udemærket. Mit olieforbrug er ca 16000 kr. årlig.
Jeg overvejer at skifte til pillefyr men mit problem er, at det skal være meget lille. Jeg har talt med skorstensfejeren omkring et Bering pillefyr (b50 X h120 X D 70 som jeg godt kan installerer.
Er der nogle der har erfaring med dette fyr, eller evt. synes jeg skal se noget andet? Jeg er opmærksom på at tanken er lille (55 kg) men den kan man gøre en smule større med ekstra tilkøb.
Jeg har set den køre i virkligheden hos Home energicenter, og det lader til den kører fornuftig.

På forhånd tak.

Hilsen

Snild
Jeg er nysgerrig efter at hvad enden blev på historien?


Besvar