Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift til pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Skift til pillefyr?

Indlæg af Aaen » 22 maj 2013 20:47

Pneus2 skrev:Tak til alle for en masse konstruktive svar - rent guf for en nybegynder. Eller rettere - en der slet ikke er begyndt endnu.

Må erkende er jeg har lidt usikkerhed på hvor meget og hvor ofte, jeg skal "se til fyret". Kan man tage en uge på ferie og være rimelig sikker på, at det stadig kører, når man kommer hjem? Forudsat det selvfølgelig ikke er løbet tør for piller.
Hvor ofte er I ude og kigge til fyret? Ikke kun af lyst, men også for at være sikker på, at det brænder som det skal.


Lars
Det kommer jo helt an på hvor stort dit magasin er og hvilken til det er på året.
Jeg har lige kørt 18 dage på 160 kg piller(fyldt magasin), til varmt vand og gulvarme.
Om vinteren er det ca 10 dage på 160 kg.
Og jeg plejer at rense mit fyr for hver palle piller jeg har kørt igennem. Og ellers skal der vel ikke gøres noget ved det :)

Så ja, du kan sagtens tage på ferie


nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 maj 2013 20:57

Ventilationsrist af en slags. Og husk at få en samtale med din skorstensfejer inden du går i gang, det er ham, som bestemmer. Min skorsten har isokern 12.5cm, og det passer til en del fyr - der er jo noget med træk, temperatur og kondensering.

Alt afhængig af hvad du vil give for et anlæg, så er der et stort udvalg. Skal det være et pillefyr eller en regulær stoker (som kan fyre med flere typer brændsel). Skal det være et kompakt anlæg, sammenbygget enhed, ekstern brænder og snegl, pillesug og fjernlager... der er nok at tage stilling til.

Hoval Biolyt og Windhager hører til i den absolutte top også med prisen. Biotech som jeg nævnte før, har jeg set kørende ved en, som efter eget udsagn ikke har haft et eneste problem i 6 år. Han får blæst pillerne ind, tømmer askeskuffen et par gange årligt, og betaler sig fra fast årlig service inkl. rengøring og det er det.

En MGM til 30k tilbyder dig måske den samme luksus over den samme periode.

Bare eksempler - jeg har ingen aktier i ovenstående. Og har i øvrigt købt et andet slags fyr end de ovenstående.

scottedor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:36
Mit fyr: scotte 16 kwh. 4.12
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Aabenraa

Skift til pillefyr?

Indlæg af scottedor » 22 maj 2013 21:48

jeg ville vælge scotte i dag hedder det NBE. jeg kører selv med et anlæg på sjette år og kender tyve andre anlæg de kører problemfrit det kan nemt passe sig selv i en uge.dem du kan se skrive hele tiden er dem som har alt mulig ekstra bygget på det eneste vi andre har er skift af eltænder en gang imellem det kan variere . prøv at snakke med Søren ved dansk vvs center i gørlev så får du både en god behandling og en god pris
erik

nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 maj 2013 22:09

og nu kan man jo købe en keramisk el-tænder til scotten - 50.000 tændinger har jeg læst andetsteds på dette forum. Fotosensoren har også haft en kortere levetid, men jeg ved ikke hvordan det er nu.

Scotten har et servicenetværk og et know-how herinde på forum som siger spar to, hvilket jo er en kæmpefordel. Diverse tilkøbsmuligheder inkl. nye styringer. 35000 anlæg solgt og til ca 25k for et 10kw kompakt anlæg (dertil skal naturligvis lægges pris for diverse løsdele, ombygning etc.).

Men der er andre anlæg en Scotten derude. Nogle af dem er bedre og noget til meget dyrere.

Pneus2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 maj 2013 18:50
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 150+30
Brændsel: TPI Supreme
Årligt forbrug: 3,5
Geografisk sted: Haslev
Modtaget likes: 1 gang

Skift til pillefyr?

Indlæg af Pneus2 » 26 maj 2013 15:49

Ja, så gik der da en masse timer med at pløje hjemmesider igennem for at gøre sig bekendt med alle de forskellige fyr, som I har anbefalet - eller i alt nævnt som en mulighed.
De lækre "Østrigere" er vist uden for min økonomiske vilje, så jeg må give køb på noget af alt det avancerede. Så er der bl.a Scotte, MGM, Pellux og har desuden andet steds fra hørt om en TPK.
Fyrrummets størrelse (4 kvm ledig plads) indikerer en eller anden form for kompakt løsning, dvs med sammenbygget magasin - og så må jeg leve med at skulle fylde på lidt oftere. Ikke lige til at trække noget igennem væggen til et eksternt magasin med mindre jeg får overtalt fruen til at hun ikke skal have bilen i garagen længere.

Næste step er vel noget med størrelsen. 150 kvm hus + 30 kvm værksted/udhus/fyrrum, som i alt fald skal holdes frostfrit. Hidtil er det klaret på tabet fra vores gamle Tasso oliekedel, som har en virkningsgrad a la "få 1 og betal for 2".
Om vinteren bruger vi ca. 80 ltr olie pr. uge udover brændeovnen - om sommeren til varmt vand (og kedeltab!) ca 15 ltr / uge. Så vil en Pellux (4 - 20 kW) eller TPK (6 - 25 kW) ikke være for stor eller hvad?. Kan selvfølgelig bruge brændeovnen lidt mindre, men der er jo noget charme ved at sidde og se på flammerne....

Altså har jeg - med mindre nogen af jer kommer med en helt anden løsning - MGM 15 eller en Scotte 1016 Mini tilbage, som i hvert fald teoretisk skulle kunne dække behovet.

Scotten kan jo se er temmelig udbredt - så jeg vil både kunne finde en forhandler / montør tæt på - og få masser af hjælp fra forumet, hvis/når jeg får problemer efterfølgende.

MGM er vist noget mere sjælden - er der nogen herovre på øen, der sætter dem op p.t.? Og så har fyrrummet skorstenen i den "forkerte" side, så enten bliver det er langt røgrør eller så skal fyret drejes 90 grader.
Er der i øvrigt nogen, der ved hvor meget det kan skilles ad?
Døren indtil fyrrummet er kun 74 cm bred, så det kan jo være at det bliver afgørende for beslutningen.

Jeg kommer vist til se om jeg kan finde nogle anlæg i lokalområdet og blive klogere.


Lars


nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 26 maj 2013 16:31

Jeg kender ikke TPK men ved at Pellux 100s PB brænder tænder og slukker efter behov (de er testet til mange tændinger). I praksis ser det ud til, at brugerne derude har en fin driftsøkonomi på den type brændere, som altså kan måle sig med både Scotte og MGM.

MGM er en sammenbygget kedel, som der ganske rigtigt ikke er så stort et service netværk til som NBE (men NBE er også i særklasse her). Indtil videre lader det til at MGM er plug&play - jeg har endnu ikke læst om skuffede/frustrerede brugere. MGM kan i opbygning sammenlignes med de dyre "østrigerfyr" og det er ikke kræsen med pillerne. Jeg kender ikke dens styringsmuligheder, dertil må du få fat i dem der ejer fyret.

Og Black Star er stadig et fint valg, især til det du efterlyser med styring og it-muligheder.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Skift til pillefyr?

Indlæg af MichaelK » 26 maj 2013 17:29

Ang. "Kig til fyret", så må svaret være "Stort set aldrig", for mit vedkomne.
1gang om året skal det renses grundigt, og ellers skal jeg kun sørge for
piller. Jeg var nemlig nærig, og sparede automatisk pillesug væk.


MVh.




PS.:
Ovenstående beskrivelse passe kun på et af de dyrere produkter, som BioWin, Hoval BioLyt m.fl..

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 26 maj 2013 19:43

Jeg var ikke helt tydelig med MGM, det lader til at den i komfort nærmer sig de dyre østriger-fyr. Askeskuffe tømmes for hver 500kg, et håndtag til rens af røgrør, aut. rens af brænderhoved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Skift til pillefyr?

Indlæg af MichaelK » 26 maj 2013 20:18

Bortset fra "østriger fyr" har automatisk rens af røgrør, automatisk rens af brænder, og asketømning for hver 5000 kg. piller. :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar