Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra olie til pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 12 jul 2013 21:18

jeg kender ikke lige dit område, men kan minde dig om, at du bør bruge gode rene piller til Scotten. Hellere betale det en palle nu engang koster, end at skulle stå og bande over et eller andet med sneglen, gearet eller fyret senere.

De billige piller hører de kraftigere stokere til. Eller MGM/Slimpel kommer jeg lige i tanke om.


Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 12 jul 2013 21:22

Vil meget gerne købe de gode rene piller, med billige mener jeg bare at der må være en leverandør, som er bedre/billigere end at købe dem i sække i byggemarked ?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af MichaelK » 12 jul 2013 22:17

Jeg køber piller fortrinsvis i Tyskland. Men som bosiddende på Sjæland, så vil det sikkert
være billigere for dig at købe svenske træpiller? -Måske??

Jeg har før handlet Neova træpiller i XL-Byg til 2100,-/palle. levereret i min indkørsel. Så
byggemarkedet behøver altså ikke at være specielt dyrt, heller ikke når det gælder gode
kvalitetspiller. Dog vil træpiller generelt være en smule dyrere på Sjælland, grundet lidt
højere transportomkostninger, og selve det faktum at prisniveauet bare er højere der.
Hvad jeg sådan lige kan se, er prisen ca. 300,-/ton højere på Sjælland, end her i Østjylland.

Men der kan være store udsving i priserne. I de snart 6 år jeg har haft min BioWin, har jeg
handlet træpiller til mange forskellige priser. Priserne har i alle årene varieret mellem
1700,-/ton, til 2500,-/ton.

Den pille jeg ubetinget har de bedste erfaringer med, var en pille af mærket Norpellets.
Denne træpille laves desværre ikke mere, så ikke mere om den. Jeg bruger i dag German
pellets (6 mm.), og dem er jeg godt tilfreds med. En lille tendens til slagger, men ikke på
et niveau mit anlæg ikke selv kan håndtere. Så dem kan jeg varmt anbefale.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar