Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af rigtig scottefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
clbak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 maj 2013 20:23
Mit fyr: scotte 16 kw
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4534

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af clbak » 12 maj 2013 20:47

Hej
Jeg har brug for et par gode råd, som jeg håber der er nogen erfarne pille fyr brugere der kan hjælpe mig med.
Mine planer
Jeg har besluttet mig for og købe et scotte fyr, men jeg er i tvivl om det skal være et 16 kw eller 20 kw. med version 10 styring?
Jeg er blevet anbefalet og droppe min akutank, det vil passe mig fint, da jeg kan få mere plads til en større pille beholder. Men er det en god ide og droppe akutanken?
På mit Scottefyr skal der monteres VVB priotering til mine varmvands beholdere og hvis jeg fjerner akutanken skal der også monteres en varmeveksler til at aflede min overskuds varme fra min solfanger.

Lidt om mit anlæg
Jeg har i dag et brændsels fyr som jeg varmer mit hus op med hvor jeg har to boliger på hver sin streng.
Mit nuværende fyr er et SIME fyr FB 5 som er ca. 10 år gammel.
Her ud over har jeg et solfanger anlæg med 6 fag af 1x2 meter

Jeg har 134 m2 som er dårlig isoleret, 73 m2 som er middel isoleret og 91 m2 som er super isoleret, her har vi næsten aldrig varme på, i alt 298 m2.

Gode råd og erfaringer er velkommen


levi

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af levi » 12 maj 2013 20:53

clbak skrev:Hej
Jeg har brug for et par gode råd, som jeg håber der er nogen erfarne pille fyr brugere der kan hjælpe mig med.
Mine planer
Jeg har besluttet mig for og købe et scotte fyr, men jeg er i tvivl om det skal være et 16 kw eller 20 kw. med version 10 styring?
Jeg er blevet anbefalet og droppe min akutank, det vil passe mig fint, da jeg kan få mere plads til en større pille beholder. Men er det en god ide og droppe akutanken?
På mit Scottefyr skal der monteres VVB priotering til mine varmvands beholdere og hvis jeg fjerner akutanken skal der også monteres en varmeveksler til at aflede min overskuds varme fra min solfanger.

Lidt om mit anlæg
Jeg har i dag et brændsels fyr som jeg varmer mit hus op med hvor jeg har to boliger på hver sin streng.
Mit nuværende fyr er et SIME fyr FB 5 som er ca. 10 år gammel.
Her ud over har jeg et solfanger anlæg med 6 fag af 1x2 meter

Jeg har 134 m2 som er dårlig isoleret, 73 m2 som er middel isoleret og 91 m2 som er super isoleret, her har vi næsten aldrig varme på, i alt 298 m2.

Gode råd og erfaringer er velkommen
298 m2, - og hvis i næsten aldrig har varme på de 91 m2, - så ville jeg vælge 16 kw anlægget.

Jeg er helt enig, - akkutanken skal væk - og en veksler til overskudsvarmen skal monteres :great:

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af Aaen » 12 maj 2013 21:27

Det kan god være at jeg er forkert på den, men har man ikke næsten altid akku tank til sine solfanfere? er ikke så meget inde i solfangere

clbak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 maj 2013 20:23
Mit fyr: scotte 16 kw
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4534

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af clbak » 12 maj 2013 22:03

Jeg har en brugsvands varmebeholder der bliver varmet op direkte fra min solfanger, her ud over har jeg en akkutank med en indbygget spiral, som opvarmer mit radiator vand når der er en overproduktion af varme fra solfangeren.

levi

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af levi » 12 maj 2013 22:44

Aaen skrev:Det kan god være at jeg er forkert på den, men har man ikke næsten altid akku tank til sine solfanfere? er ikke så meget inde i solfangere
Du har helt ret - jeg gik ud fra iht. det første indlæg at den vvb han har var en solbeholder (Hvilket også viser sig at være tilfældet) :great:


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af Aaen » 12 maj 2013 22:53

Ok, så er jeg med. :) Regner med at komme ud og besøge dig Levi, næste mandag, overvejer nemlig selv solvarme :wink:

levi

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af levi » 12 maj 2013 22:57

Aaen skrev:Ok, så er jeg med. :) Regner med at komme ud og besøge dig Levi, næste mandag, overvejer nemlig selv solvarme :wink:
Du skal være velkommen :great:

clbak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 maj 2013 20:23
Mit fyr: scotte 16 kw
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4534

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af clbak » 13 maj 2013 19:00

Er der nogen der har erfaring med om der bliver for meget pause fyring i varme perioder.
Jeg tænker at i sommerperioden skal der næsten kun produceres varme til VVB og en lille smule til noget gulvvarme i badeværelset, bliver der ikke mange opstart/nedlukning i denne periode nu hvor der ikke er nogen akutank buffer?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Valg af rigtig scottefyr

Indlæg af pille bruger » 13 maj 2013 19:20

clbak skrev:Er der nogen der har erfaring med om der bliver for meget pause fyring i varme perioder.
Jeg tænker at i sommerperioden skal der næsten kun produceres varme til VVB og en lille smule til noget gulvvarme i badeværelset, bliver der ikke mange opstart/nedlukning i denne periode nu hvor der ikke er nogen akutank buffer?
Når man kombinere vvb prioritering med urstyring, laves der kun varme når der er brug for det.
Pausefyring er der ikke brug for.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar