Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
renepaulsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22 apr 2013 12:23

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af renepaulsen » 23 apr 2013 11:10

Tak for svaret majland :)
Ugelvig skrev:Men jeg kan kun anbefale, at du kommer ud og kigger på forskellige opsætninger og finder lige netop det du vil have.

Jeg kunne jo provokere ved, at sige, at du skal kigge på solfanger også, da du så kunne have "gratis" varme og varmtvand om sommeren :)

Sig til hvis du vil kigge på en Atmos kedel, har lidt forskellige opsætninger stående i det Sønderjyske, jeg kan vise frem.
Jah, problemet er bare at det vil skænde husets ydre, og det synes især min kæreste ville være synd.
Men med tiden kunne jeg godt forestille mig at der blev sat noget op på en evt. carport.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af Ugelvig » 23 apr 2013 11:15

Hehe... Men så forbered anlægget til solfanger, så er det MEGET nemt gjort, når du har overbevist fruen ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af nemocharley » 23 apr 2013 11:31

mht. kombiløsninger kan jeg anbefale dig at tage en god snak med Niels Lyck (Varmtvandfrasolen.dk).

Pille fyr og akkutank m. diverse løsdele vil koste mellem 35k og 50k alt afhængig af fyrtype og anlægstype. Min fars gamle arbejdskammerat har en atmos 14kw på en 1200 liters olietank. På taget har han 60 rør på hver side af taget (42 graders hældning, øst/vest vendt). De har knap 200m2 - huset er gennemrenoveret. Årligt forbrug - ca 5 paller. Hans varmeanlæg står ham i knap 60.000 (købt ind over en 12årig periode), men han har altså også hænderne skruet rigtig på.

JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af JessFrankJessen » 23 apr 2013 12:40

Det må vist være for et dårligt isoleret hus

218m2 * 2,5m * 35 / 860 = 22kW

Jeg har regnet på at jeg ikke har været over 30% af nominel effekt som uge gennemsnit på mit 29kW fyr (Sammenlignet forbruget fra TI's test med mit maks forbrug). Dvs jeg kan i princippet nøjes med et fyr på 9kW. Men så er der heller ikke noget overskud en isvinter med hård frost og storm.

Men OP har vel en ganske god ide om hvor meget strøm der er brugt til opvarmning. Så er der ogå nemt at regne om i træpiller. Og et årsforbrug af træpiller kan også bruges til at estimere et fyr størrelse.

De seneste fyringssæsoner har jeg indfyret i gennemsnit brugr 5100kg ~ 25000kWh - Regner jeg med en virkningsgrad på ~80% svarer det til ~20.000kWh som elforbrug[/quote]


Det er da temlig overdimensioneret er det ikke?

Det må da være dyrt at køre med så lav effekt??

Mit hus er fra 1977, og er lige blevet renoveret, så nej det er ikke dårligt isoleret.

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af CRHansen » 23 apr 2013 12:53

Jeg ville tage ud og se på et par forskellige pille fyr så du kan danne dig et indtryk fra en slut bruger. Hvis du fortæller hvor du bor så er jeg sikker på der er flere forskellige her på forum der gerne viser deres fyr frem.


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af majland » 23 apr 2013 13:32

JessFrankJessen skrev: Jeg har regnet på at jeg ikke har været over 30% af nominel effekt som uge gennemsnit på mit 29kW fyr
Det er da temlig overdimensioneret er det ikke?

Det må da være dyrt at køre med så lav effekt??

Fyret er indkøbt til huset i 1998 og vi købte huset i 2002. Da vi købte det var kun stueetagen beboelse og det var uden isolering på loftet og med piv utætte vinduer. Så størrelsen var nok fin dengang. Den første vinter var værste forbrug 67kg/døgn bare for stueetagen.

Siden er huset energirenoveret så godt som muligt og 1.salen er taget i brug. Worstcase med det nye tag har været 48kg/døgn en uge i februar 2011.

Det er også klart at det ville give en bedre brændselsøkonomi at skifte til en moderne pillebrænder med start/stop og selvoptæning. Men selvom jeg måske kan hente hele 20% er det kun en besparelse på et par tusinde om året. Så det kan ikke svare sig at skifte det halv gamle fyr før det er slidt op. Btw er fyret nu slukket for sommeren og solvarme og elpatron klarer det. Hvis det så bliver for koldt en dags tid ryger der bare et par pinde i brændeovnen. Der var lige knapt 20grader i stuen imorges, men her over middag kom solen frem og så bliver der heller ikke behov for supplerende varme idag. Der skal et par dage i streg til med gråvejr for at det er nødvendigt at tænde op. I princippet kunne vi også tænde fyret igen, men er det bare for en dag eller to er brændeovnen hurtigere end at få varme igennem gulvvarmen.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar