Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra olie til pillefyr i kommende hus

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Mikkel R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02 apr 2013 07:49

Skift fra olie til pillefyr i kommende hus

Indlæg af Mikkel R » 02 apr 2013 08:23

Hej,

Jeg har kig på et hus, men har lidt spørgsmål omkring skift fra olie til pillefyr. Huset er ikke købt (endnu) men er pt. opvarmet af oliefyr, hvor tanken er +30år og skal derfor skiftes alligevel.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget olie den nuværende ejer har brugt til opvarming, og ved ikke om man skal bruge hans tal som udgangspunkt da han vidst kun har brugt huset i weekenden. Ifølge OIS så er der følgende beregnet forbrug:
Energimærke varme C5
Opvarmningsform Fyringsgasolie
Beregnet forbrug pr. år (m3) 5234
Beregnet varmeudgift pr. år (kr.) 41872

Men det stemmer ikke overens med energimærkningen som siger ~1800l olie i forbrug. Hvilket tal tror i jeg skal ligge med op af? Vil gerne kende mine forventede udgifter i forhold til varme inden jeg køber huset. Vi er pt. 2 personer, men kan ikke udelukke at der om et par år kommer flere.

Huset er pt. 116kvm, men første salen er uudnyttet, og der vil derfor blive udvidet til ~210kvm over tid. Huset er så vidt jeg er orienteret hulmurs isoleret, og har energimærkningen D.

Pt. står oliefyret i køkkenet og tanken står i en nedlagt garage - min tanke er at sætte garagen i stand og sætte fyret op der. Garagen står ca 2 meter fra selve hovedhuset.

Jeg tror umiddelbart at jeg går efter så meget komfort som muligt, især hvis jeg ikke er hjemme og fruen selv skal kunne starte/fylde fyret ;-)

Så hvad end der er af muligheder for komfort, længere levetid etc så er jeg lutter øre på tips. Der er en udbygning på ~300kvm så har god mulighed for opbevaring af piller.

Der er pt. ikke nogen brændeovn, men vi regner med enten at få en pejs eller brændeovn opsat i stuen.

Hvad skal jeg gå efter at købe? Kvallitet frem for kvantitet.
Så en anden tråd hvor der var en som endte med et Scotte Black star 10kw med 500l silo.
Hvad med om sommeren, skal jeg i samme omgang også investere i noget solvarme? Dette vil nok sagtens kunne monteres på toppen af garagen. Eller er der andre/bedre alternativer?

Jeg håber jeg har fået alle detaljer med, ellers sig til :-)

Mvh.
Mikkel R


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Skift fra olie til pillefyr i kommende hus

Indlæg af hensan » 02 apr 2013 08:59

Men det stemmer ikke overens med energimærkningen som siger ~1800l olie i forbrug. Hvilket tal tror i jeg skal ligge med op af -->>

Begge tal er teoretisk beregnede og har ikke nødvendigvis noget med virkeligheden at gøre. Energikonsulenten har dog set på huset så ud fra det bør hans beregninger være lidt mere retvisende.

Hvad skal jeg gå efter at købe? Kvallitet frem for kvantitet. -->> Det er et spørgsmål kun du kan svare på. Do skal dog ikke tro at et pillefyr til 90.000 kr nødvendigvis er 3 gange bedre/mere kvalitet end fyret til 30.000. Det er muligt at du før lidt mere automatik på et fyr til 90.000 kr end det til 30.000 kr men kan det berettige til den prisforskel ?
Det enkle svar til det spørgsmål må være at du gør op med dig selv hvad dit budget ca er. Herefter må du ud til nogle forhandlere eller helst brugere for at se fysisk på fyret og høre bruger erfaringer.
Når du køber nyt fyr så tænk på at det måske ikke er fordelagtigt at købe et meget dyrt produkt med forventning om at dette produkt i forhold til et billigere fyr kan holde fx 20 år. Om 20 år er dit fyr uanset mærke teknologisk forældet og det var måske derfor ikke fordelagtigt at betale mere for en (måske) holdbarhed det ikke i virkeligheden bliver udnyttet.

Så en anden tråd hvor der var en som endte med et Scotte Black star 10kw med 500l silo. -->>
Det er et ganske sikkert valg men måske ikke det rigtige fyr for dig ref ovenstående. Dog nok et fyr du ikke kan undgå at have i dine overvejelser når du snakker pillefyr.

Hvad med om sommeren, skal jeg i samme omgang også investere i noget solvarme? -->> Økonomisk kan det ikke svare sig at investere i solvarme når du har pillefyr. Morderne pillefyr har et lavt forbrug om sommerem på varmt vand og du kommer måske til at bruge piller for 1000-1500 kr per sommer for det som solvarmen kan lave. Tilbagebetalingstiden vil derfor blive for lang på et solvarme anlæg. Hvis du alligevel investerer skal det være af ideologiske grunde eller komfort grunde (pillefyret kan være slukket om sommeren)

Jeg tror umiddelbart at jeg går efter så meget komfort som muligt, især hvis jeg ikke er hjemme og fruen selv skal kunne starte/fylde fyret -->>
Du må fortælle konen at med morderne kønsmønstre kan hun slæbe pillesække det er ikke forbeholdt dig. (Hvis du så er smart laver du efterfølgende den arbejdsfordeling at hun klarer støvsugning/tøjvask og du klarer fyret).
Du komme ikke uden om at der er mere arbejde med et pillefyr uanset mærke end med et oliefyr - Jeg selv bruger ca 1 time/mdr på pilleopfyldning/rens men igen tag på besøg ved en bruger og se/hør hans erfaring - der er meget mere givende end forklaringer over nettet.

Besvar