Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆÆÆLPP! gulvvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
levi

HJÆÆÆLPP! gulvvarme

Indlæg af levi » 13 mar 2013 22:10

Onkel8875 skrev:fordi den koster lidt penge - Jeg har godt nok pumpen Alpha 2 25-60 men kan ikke finde shunte uden pumpe. kan dette overhovedet købes??

Jeg troede fordelerørene og telestaterne var med til at fordele varmen
Jeg er sikker på du kan købe en Altech shunt uden pumpe - spørg din forhandler.

Flowmålerne er med til at fordele varmen i de forskellige kredse (Så hver kreds får den mængde vand den skal have), - men det er jo shunten/pumpen der sender varmen rundt i gulvvarmerne - og fordeler den korrekt så man ikke får kolde pletter på gulvet.


pendec

HJÆÆÆLPP! gulvvarme

Indlæg af pendec » 13 mar 2013 23:12

jeg kan supplere med et eksempel på at køre uden. da jeg købte mit hus, så havde tidligere ejer her ingen shunt på og sendte de 60grader varmt vand direkte ud i gulvet (beton) og tilgengæld ingen brug af alle rør, da varmen alene fra en kreds gav så varmt gulv at de andre ikke behøvede at køre, der var altså ingen kontrol med pumpe rigtig andet end pillefyr som klarede de 60 hele tiden og en vvb.

den fik jeg så skiftet med 4 nye kredse og et lukket kredsløb med shunt og bedre snit temp på alle 4 kredse som kører her. Jeg vil mene du ikke kan klare det fra en ekstern pumpe så du får fordeling cirkulation og genvinding brugt korrekt, hvis du selvf. ikke har denne pumpe på sit eget lukkede kredsløb som kun styrer gulvvarme som andre også her forklarer, så har den præcis den ønsket funktion? men er det forbundet til vvb og evt. radiatorer, så vil de 35-40g nok aldrig kunne bruges længere fremme på strengen :)

Besvar