Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
levi

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af levi » 29 jan 2013 18:41

Ugelvig skrev:Du Levi, Vølunds er også med interface og mulighed for alarm ;)

Men hvorfor skulle der komme driftsstop? Passer man sit fyr, nogenlunde forsvarligt burde det vel bare køre???
Helt enig, - normalt kører et pillefyr bare derudaf, - men vi har her tale om et udlejningssommerhus hvor ejeren nok ikke er ret ofte.....

Det er Ikke ensbetydende med man ikke kan montere et pillefyr - men man kan jo risikere at blive kaldt på arbejde lige pludselig :oops:

Men hvis det er det man vil, - så gør man det jo bare (Og passer anlægget - så skal det nok også køre), - Jeg ville ikke gøre det hvis jeg havde et sommerhus jeg udlejede.... - Lejeren betaler jo for varmen/EL/Vand...


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af MichaelK » 29 jan 2013 18:50

Hoval Biolyt er også en mulighed. Med automatisk pillesug vil den
Såmænd køre i flere uger ad gangen.

Eksempelvis ville min BioWin have kørt de sidste 4 måneder uden
et eneste tilsyn- eller driftsstop, hvis ikke jeg altså havde sparet
pillesuget væk? Men jeg skal altså i fyrrummet og fylde piller på.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Ugelvig » 29 jan 2013 18:55

Men du har helt ret Levi, så sjovt er det sgu ikke at skulle ud til en stak fulde folk, der klager over, at der ingen varme er nogen steder... Hov, det lyder som noget jeg har gjort en gang... ;)

Enig Michael, der findes andre træpillefyr, der kan klare lange perioder uden tilsyn...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 29 jan 2013 21:03

levi skrev:
Tænk dig nu godt om, - et pillefyr i et udlejningssommerhus, - det kan blive interessant hvis der kommer driftstop - så kan du blive kaldt til sommerhuset i tide og utide...

Hvis du absolut vil have et pillefyr, - så ville scotten være et godt valg (Det er meget driftsikkert), - og Scotten kan du holde øje med online, - og også få alarm fra på din telefon hvis der skulle ske noget...

Men igen, - hvis jeg havde et udlejningssommerhus så ville jeg være ligeglad med udgiften til opvarmningen, - den betaler lejer jo.....

Hvis det er fordi du vil "score" lidt på opvarmningen ift. dine indlejere, - så vælg en Scotte, - men være klar over - DET ER IKKE ET OLIEFYR!
Jeg er godt klar over den kræver pasning og jeg vil være nød til at komme hvis pillefyret svigter men det er jo rart stadig at have olie gufferen i serie.
Det er svært at score på energien kan jeg bare få det til at balancer er jeg glad ja olien stiger og stiger så kan det jo blive svært at få det udlejet hvis energi afregningen er tårn høj.

Men hvis jeg vælger en Scotte kan den så køre med en anden extern fast snegl feks en fra Biomax'en som for mig at se er mere stabil i drift i længer tid med hensyn til smuld. Kan man lave sådan en kombination??
Har selv Stoker her hvor jeg bor en Passat og med blæst piller i silo med tilfølge en del smuld men det æder stokeren jo uden vider. Men jeg tænker på en fyr kun til piller i den billig ende som kan køre sikkert en uge af gangen uden opsyn af en der er ædru icon_cheesygrin.gif

levi

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af levi » 29 jan 2013 21:06

Olaf13 skrev:
Jeg er godt klar over den kræver pasning og jeg vil være nød til at komme hvis pillefyret svigter men det er jo rart stadig at have olie gufferen i serie.
Det er svært at score på energien kan jeg bare få det til at balancer er jeg glad ja olien stiger og stiger så kan det jo blive svært at få det udlejet hvis energi afregningen er tårn høj.

Men hvis jeg vælger en Scotte kan den så køre med en anden extern fast snegl feks en fra Biomax'en som for mig at se er mere stabil i drift i længer tid med hensyn til smuld. Kan man lave sådan en kombination??
Har selv Stoker her hvor jeg bor en Passat og med blæst piller i silo med tilfølge en del smuld men det æder stokeren jo uden vider. Men jeg tænker på en fyr kun til piller i den billig ende som kan køre sikkert en uge af gangen uden opsyn af en der er ædru icon_cheesygrin.gif
Biomax sneglen ser mere stabil ud - men lad dig ikke narre, - det motor/Gear der er brugt er ikke meget værd og holder slet ikke som en Linix motor/Gear gør som Scotte sneglen er født med - så mit råd er - hold dig til originalen (Evt. kan du med fordel montere et elektrikkerrør i midten af spiralen hvis du oplever doseringsproblemer).

Køb gode piller, - og smid lidt madolie i siloen hvergang du fylder den, - så får du ikke problemer med sneglen i mange år :great:


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Oldgaard » 29 jan 2013 21:44

levi skrev:
Køb gode piller, - og smid lidt madolie i siloen hvergang du fylder den, - så får du ikke problemer med sneglen i mange år :great:
Alternativt så ved jeg der er en bruger ( eller flere ;) ) som har lavet en automatisk dosering af olie til pillerne, til ganske få penge ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 29 jan 2013 22:52

Oldgaard skrev:
Alternativt så ved jeg der er en bruger ( eller flere ;) ) som har lavet en automatisk dosering af olie til pillerne, til ganske få penge ;)
Ja jo det kan man måske lege med hvis man er blevet forlovet med en flex men men hvis jeg får en kæmpe silo i rummet skal snglen jo nok være 3 meter eller mere og så skal sneglmotor også være større osv mon ikke problemet så også bliver større med en flex snegl?
Vølund og alle de andre kommer jo med en fast snegl så hvad er pålidelig?
Jeg er ikke helt med på at jeg skal først bygge den om før den bliver pålidelig :roll:

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af mrjyden » 29 jan 2013 22:55

kik efter evt økofen eller windhager de er rimelig automatisk og kan fåes med silo stytemmer så du kan køre op til 3-6 tons igennem inde der skal tømmes for aske på deres store modeller

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Smut 25 » 19 nov 2013 23:01

jeg købte min scotte med en 500 liters silo og har lavet oversider på den
så jeg kan ha godt 600 kg i siloen
jeg bruger stadig den orginale snegl

jeg ville tag en 20 kw med en v7 styring en 500 liters silo også gi den nogen ordentlige
piller de billige er der som regel også mindre varme også skal du bruge flere kg om ugen

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 19 nov 2013 23:25

Hej Smut
Det rum (depotrum) fyret skal stå i er ikke så stor at der kan være en 500 liters silo, nu er det sådan at jeg vil flytte over i nærheden deraf og passe det fyr jeg vælger at sætte op. Andre udlejer i området har sat pillefyr op og lader bureauet passe det men det går slet ikke folk fra bureauet har ikke forstand nok til at køre med og passe pillefyr og de skriver også regninger ud for at passe det. Så jeg håber at jeg kan få solgt huset her og flytte snart.
Mon ikke et 15 kw pille fyr kan klare poolhuset? jeg vil være der et par gange om ugen så kan det nok ikke gå helt galt med 300 liters silo?


Besvar