Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skoven slipper op!!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 16 nov 2012 14:11

Jeg ville sørme også helst have en varmepumpe, men er hundeangst for at sidde og fryse til vinter, jeg skal altså have en fremløbstemperatur på 55 grader for at holde varmen, og vi har jo alle hørt om dem der bruger 20 - 30.000 kwh strøm til en varmepumpe, efter en investering på omkring de 100.000 kr. Men hvem får man til at garantere noget?
Forhandlerne siger at de garanterer, men når jeg så siger top! og jeg vil aftale at de monterer anlægget og jeg sætter pengene gerne med renter ind på en spæret konto og efter første år får han pengene hvis anlægget holder hvad de lover, ellers kan han hente maskineriet igen, så er der ingen der vil sælge mere!!!
Jeg har 2 ha. lige rundt om huset så der er plads nok til slanger osv.
Lige lidt til "Ugelvig": et 6 kw solcelleanlæg yder under optimale forhold i DK. nærmere 5500 kwh bare så ingen sætter forventningerne for højt.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af martin_b » 16 nov 2012 16:55

Jeg har i sommer skiftet fra jordvarme til pillefyr, fordi det var alt for dyrt med jordvarmen. Det kostede omkring 50.000,- kr. om året i strøm, og om vinteren kunne det lige klare at holde 16-17 grader i stuen, når det var rigtig koldt, så kunne det nærmest ingenting.

Jeg fik tilbud på et Vølund Fighter 22 Kw jordvarmeanlæg til 180.000,- kr, som forhandleren mente muligvis kunne holde en temperatur på 20 grader i huset året rundt. Men nogen garanti ville han ikke give! Det turde jeg ikke satse på, så jeg valgte et pillefyr i stedet. Her regner jeg med at bruge 12 tons piller om året, og have en temperatur på 23-24 grader. 20 grader føles for mig alt for koldt. Jeg vil ikke bruge så mange penge til el og indkøb, og så være nødt til at ligge under et tæppe i min stue om vinteren.

Du skal huske på, at et jordvarmeanlæg kun kan betale sig, hvis man kan nøjes med ca. 30 grader i fremløb. Dvs du skal have et HELT tæt og superisoleret hus med gulvvarme, for at det kan give en komfortabel temperatur indendørs.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 16 nov 2012 17:36

@PBN, jeg takker for irettesættelsen. Så blev jeg også lidt klogere i dag :)

@martin_b, du er desværre ikke den eneste. De folk, der så siger man bare skal installere et solcelleanlæg også har imo tabt sutten. Så snakker vi investering på 200-300.000 kr. for at fyre (VP og solceller) - og det er stadig ikke sikkert, at varmen kan holdes... :s :(

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af Landlyst » 16 nov 2012 17:49

Altså skal man investere i en energikilde sammen med en varmepumpe, så må en vindmølle da være nr. 1, den laver jo mest strøm når det er koldest/blæser = Hvor huset kræver mest varme....

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af pelle » 16 nov 2012 18:50

Hej
Jeg prøver lige igen.

Som jeg forstår det har du et velfungerende fyrings anlæg og stor akkutank dertil. Og du har 3500 kw/h strøm i overskud. Altså strøm du vil sælge hvis du ikke selv kan få det brugt...
Så, er du og jeg i samme båd. Jeg har 3900 kw/t i overskud når året er omme. Det var helt bevidst at jeg lavede solcelleanlægget så stort. Netop fordi jeg ville have en luft/luft varmepumpe. Så, jeg ikke skulle fyre så tit. Så, nu kører varmepumpen hele tide og laver en god varme. Centralvarmeanlægget klarer resten. Der er jo termostater på. Så, akkutankens indhold af varme holder længe. Varmepumpen kostede de her 16 -17000 monteret med moms. Det er den den udgift der er ved det. Det er det jeg mener. Når du har det "gratis"strøm til rådighed, så fyr det af i en varmepumpe. Så, skal du fyre meget mindre. Vælger du stokerfyr skal du jo til at købe træ piller til 1.5 kr pr kilo. hvor du kan få 60 øre for det overskydende strøm. Det skal du så, som jeg ser det beskattes af.
Men, det er muligt der er noget jeg har misforstået.
Jeg har ikke et øjeblik fortrudt mit valg. Jeg vil tro at det der cop kommer til at lægge på 1:3 i gennemsnit i fyringssæsonen. Altså du får 3 kw varme for 1 kw strøm. Strømmen har du jo.
Men, hvis du helt vil slippe for at fyre med træ. Så, må der jo nok et stokerfyr til. Men, så er det ikke co2 fri varme. Det er strømmen fra solcellerne til en varmepumpe.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 16 nov 2012 19:00

En vindmølle til 300.000 og så en jordvarme til 180.000 for MÅSKE at få 20 grader i stuen!
Det lyder nu ikke lige som noget der bliver meget salg i, for os der bor i store huse som måske ikke er isoleret efter de nyeste standart så er det nok mere en ny trailer, så vi kan hente piller med hjem fra Tyskland.

@Pelle
Jeg tog også ekstra solcelle anlægget større end nødvendigt, du har nok ret i det der med en luft til luft varmepumpe, nu ser vi efter næste sommer hvor meget strøm der er i banken. Jeg har kun brænde til denne vinter, og har ikke tid (er selvstændig med meget rejseaktivitet) til at samle brænde, så derfor skal jeg finde på noget andet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af pelle » 16 nov 2012 20:55

pbn skrev:En vindmølle til 300.000 og så en jordvarme til 180.000 for MÅSKE at få 20 grader i stuen!
Det lyder nu ikke lige som noget der bliver meget salg i, for os der bor i store huse som måske ikke er isoleret efter de nyeste standart så er det nok mere en ny trailer, så vi kan hente piller med hjem fra Tyskland.

@Pelle
Jeg tog også ekstra solcelle anlægget større end nødvendigt, du har nok ret i det der med en luft til luft varmepumpe, nu ser vi efter næste sommer hvor meget strøm der er i banken. Jeg har kun brænde til denne vinter, og har ikke tid (er selvstændig med meget rejseaktivitet) til at samle brænde, så derfor skal jeg finde på noget andet.
Ok... Jeg syntes blot tingene skal spille sammen. Du skal fyre i hele sæsonen og ikke kun der det rigtigt fryser. For naturligvis kan en varmepumpe til småpenge ikke løfte hele husets varmeforbrug. Men, med solvarme, fastbrændsel og varmepumpe der via termostater "snakker sammen" vil jeg tro du omtrent kan halvere brændeforbruget..Det kan jeg sagtens. Men det er et både og og ikke et enten eller.
Men, at forære 3500 kw/h overskydende strøm væk til 30 øre pr. kw/h efter skat og i stedet købe træpiller til 1,5-2 kr. kiloet. Det syntes jeg umiddelbart ikke lyder smart.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 16 nov 2012 23:00

Pelle, vi er da helt enige om, at det er dumt at forære strømmen væk. Men man skal heller ikke investere sig fattig :)

En luft/luft VP er jo beregnet til at "toppe" varmen i et given rum/afdeling af huset. Det er jo ikke noget, der kan styres via enten varmesystemet eller varmt brugsvand (således varmen kan bruges overalt i huset).

Skal det styres af det eks. varmeanlæg, snakker vi jo en luft/vand eller vand/vand VP, det fåes ikke til under 100k, hvis vi ønsker en høj COP værdi. Så overskuddet kunne bruges med EL-patron i VVB.

Derfor mener jeg stadig at enten pillefyr eller stoker må være løsningen. Kig evt. på TwinHeat, de laver nogle fine anlæg til flis/træpiller. Atmos laver nogle fine combi kedler til træ/træpiller.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af pelle » 17 nov 2012 11:53

En luft/luft VP er jo beregnet til at "toppe" varmen i et given rum/afdeling af huset. Det er jo ikke noget, der kan styres via enten varmesystemet eller varmt brugsvand (således varmen kan bruges overalt i huset).

Radiator termostaterne stilles til feks. 21 gr. og varmepumpen stilles til feks. 23 gr. Jo men, så lukker radiatorene. Det er vel det samme som når man fyrer i brændeovn. Men, der skal man jo være der til at fyre. Varmepumpen er jo igang hele tiden. Den føler på den luft temp. der går igennem den. Man, kan vel også benytte en luft til vand varmepumpe og lade returvandet gå igennem den. og så hæve temp. op til det ønskede fremløb med kedlen. Jeg mener sådan en varmepumpe til vand koster omkring 40.000 kr.
Det jeg har valgt har kostet mig 17.000 kr. Og det virker nu rigtig godt her. Nu, vil jeg gå ud og fyre så vi har varmt vand til bad og til de radiatorer varmepumpen ikke helt kan nå... Jeg har ikke fyret siden i lørdags..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

nemocharley

Skoven slipper op!!

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2012 22:35

Interessant indlæg med mange lærerige svar (ihvertfald for mig :) ).

Jeg vil tillade mig at give mit besyv med.

Jeg vil holde det enkelt, da der er blevet luftet mange synspunkter.

Firkantet sat op.

Overskuds kwh er 3500 - hvilket giver ca 11.000 kwh rumvarme via en kvalitets luft/luft varmepumpe (15.000+). Det giver god mening. Pumpen skal dog placeres optimalt ift. jeres adfærd i hjemmet.

mht. brugsvand - det store solfangerareal, må give godt med, sammen med en elpatron så er der da en vis omend dyr ekstra sikring.

luft/vand, boligventilations etc er for mig at se lidt dyre løsninger, til en der har så mange ting i spil i forvejen.

sådan ville jeg gribe det an.

Hvis det ikke er nok, så kender jeg nogen der har indmuret bioovn med vandharper til centralvarmen - det er ret effektivt.....meeen det er ca 8kg træ pr fyring... og skoven bliver jo ikke større ved den løsning.


Besvar