Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skoven slipper op!!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Skoven slipper op!!

Indlæg af snubbi » 15 nov 2012 15:06

du kunne lade det gl anlæg stå ,hvis du rendt ind i et læs billig træ så har du begge muligheder .eks.et læs paller ,flishuggeren er ikke glad for søm og skruer


pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 16:20

Jeg er kommet over den alder hvor jeg gider fyre med paller osv. de kan godt nok gå hele i fyret men jeg gider ikke!
Tror det bliver en stoker som kan tage både flis og piller, så er jeg rimelig fleksibel med hvad der lige kommer gode tilbud på.
Måske lader jeg den gl. kedel stå, man ved jo aldrig om der pludselig vælter nogle træer!

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af haderslev1234 » 15 nov 2012 16:46

pbn skrev:Jeg er kommet over den alder hvor jeg gider fyre med paller osv. de kan godt nok gå hele i fyret men jeg gider ikke!
Tror det bliver en stoker som kan tage både flis og piller, så er jeg rimelig fleksibel med hvad der lige kommer gode tilbud på.
Måske lader jeg den gl. kedel stå, man ved jo aldrig om der pludselig vælter nogle træer!

jeg kan godt forstå dig, at du ikke gider pallerfyring. Jeg ville pille det ned og som flere forslår, så f.eks. et Reka som
skulle være god kvalitet. MEn igen, så er det umuligt at forudse hvad regeringen finder på af afgifter i fremtiden.

afgifter på brænde og træpiller kommer jo fra årsskiftet..... Tjah så klapper de i hænderne over grænsen :great:

Husk at skrive dine data på ejendom m.v - så er det nemmere for folk at yde en mere præcis hjælp.

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Skoven slipper op!!

Indlæg af danni-nielsen » 15 nov 2012 17:24

Hvis du har pladsen vil jeg anbefale dette anlæg fra twinheat evt. Kombineret med skrabeanlæg eller et silosystem.
http://www.twinheat.dk/dk/produkter/com ... /type-mcs/

Der kan bla. Fåes aske udtag og kridtdoser, mener også man kan få trykluft rens af kedlen.

Har selv deres cpi12 og er fuldt ud tilfreds
PT. Køre den på en blanding af korn-raps afrens og træpiller i træpille programmet uden problemer.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af pelle » 15 nov 2012 18:37

pbn skrev:Hej
Vi fyrer med fast brænde i dag men skoven slipper op, og vi skal finde på noget nyt.
300 m2 der skal varmes op
vi bruger ca. 35 rummeter brænde pr år
Har en Passat halmfyr (Ø 90 x 140 cm. ca) der er ombygget med overliggende røgrør som virker kanon godt, 3.500 liter akku rustfri tank, det virker kanon godt, og der er for nogle år sidenlagt nyt indmad i kedlen i 8 mm. og der er kun fyret træ i den, så der er måske mange år iden stadig

Fra April til Oktober klarer solvarmeanlægget (150 wacum rør) varmt vand og gulvvarme
Har solcelleanlæg og ca. 3.500 kw i overskud når året er omme.

Skal jeg vælge et stokerfyr der kan brænde både flis og piller, eller skal jeg vælge en varmepumpe og så lade Passaten stå til bakup når det bliver rigtigt koldt?

Håber på lidt synspunkter til hvad jeg skal vælge?
Har du 3500 kw/t i overskud når året er omme. :shock: .. Jamen, kære venner. Du skal da have en luft/luft varmepumpe monteret. Den koster cirka 16-19.000 monteret.
Der skrives om cop. til varmepumpe.???? Det er ikke noget jeg fatter meget af. Det er sådan noget nørder sidder og arbejder med..
Ja, Undskyld. Men, det er altså noget nemmere med nogle grad tal... :)
Jeg har fyret med træ i 7-8 år. På denne årstid vil jeg fyre ca. hver anden dag med mit setup. Jeg har iøvrigt solvarme som dig... Men, efter varmepumpen er installeret fyrer jeg nu blot en gang om ugen. Strømforbruget til varmepumpen ligger omkring 6-7 kw/t i døgnet ved en udetemp. på 12-13 grader. Hvis vi vil have en indetemp. på 20 grader. Er ude temp. på 5-6 gr. vil strømforbruget være 9-10 kw i døgnet. Det kan da måske knibe med at få varmen ud i de yderste rum, men, så har jeg jo kedlen og akkutanken.

Jamen, hvorfor prakke manden et stokerfyr på. når han alligevel har en masse strøm til rådighed. Overskydende strøm han kan få 60 øre for. Du får meget mere varme for de samme penge i en varmepumpe og ingen arbejde ved en varmepumpe Luft/luft.. Ca 1 minut hver uge til at rense og støvsuge filtret. 1 kilo træ/stokerpiller giver vel 4 kw/t hvor 1 kw/t el til varmepumpe giver 3-5 kw/t til varme. Men, det vil så være 60 øre du kan få for 1 kw/t el hvor du skal give halvanden til 2 kroner for en kilo stokerpiller.
Last edited by 1 on pelle; edited 15 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 18:59

Ja der er 3.500 kwh. til overs hvert år når strømmen er modregnet.
Hvis jeg skal have en varmepumpe tror jeg nunok det skal være en luft til vand, da jeg ellers ikke får det ud i gulvvarmen.
Problemet er måske at jeg skal have en temperatur på mindst 45 grader på fremløb for at varme ordentlig op.
En anden mulighed er en luft til luft suppleret med lidt stoker til gulvvarme.
De 3.500 kwt. har en alternativ værdi på 30 øre/kwh, som er den pris efter skat jeg får når de sælges.
Jeg tror ikke de 3.500 kwh er nok selv om vi siger at de giver 7.000 kwh. varme. Deter trods ant 35 rummeter træ der skal erstattes på 7 måneder hvor vi fyrer.

F1250
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2011 15:34

Skoven slipper op!!

Indlæg af F1250 » 15 nov 2012 19:02

Sådan Pelle! :great:

Jeg er selv "konverteret" til jordvarme for et år siden. Det spiller bare og koster ikke en masse arbejde pr år.
Imorgen har bimåleren på varmepumpen 1 års fødselsdag, og den står på lige under 7500 kwh.
Det er dyrt vil nogen måske sige, men det er inkl ALT (varmt vand, styring, shunte m.v.) vi er "kun to voksne, men opvarmer 275 kvm gammel gård fra 1864... (dog renoveret)

Efter nytår kan jeg købe el til opvarmening for kr ca 1,5, og hvis vi bare holder en cop på 3 er det 50 øre / kwh varme.
Husk som nogle er inde på at der også er noget der hedder effektivitet på kedler/fyr :)

Når det så er sagt, kan man da godt savne ølen i fyrrummet, men man kan også vænne sig til rødvin i stuen.....

Just my 50 cent :)

/Flemming

Som "bonusinfo" kan tilføjes at tidligere ejer brugte 8-10 tons træpiller i sæsonen + elvandvarmer i sommerperioden....

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af From » 15 nov 2012 19:35

pbn skrev: De 3.500 kwt. har en alternativ værdi på 30 øre/kwh, som er den pris efter skat jeg får når de sælges.
Niks, det er 60 øre/kwh - hvis du bruger "Afskrivningsmodellen" så skal du betale skatten hvad enten du bruger strømmen selv, eller sælger den, hvis du bruger den skematiske model, så kommer du ikke til at betale skat.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 15 nov 2012 19:44

Og det bliver så måske 130 øre pr. kWh med den nye nettoordning. Med en COP værdi på 2 om vinteren, hvor der er behov for det (solfanger klarer det om sommeren), så giver det altså en kWh pris på 65 øre pr. kWh energi, det er 75% mere end hvad samme energi koster med træpiller, prisen d.d., hvor Bygma har træpiller til 1.600,- pr. palle (900 kg), brændværdi på 4.800 kWh pr. 1.000 kg. og en effektivitet på 90% giver det altså noget under de 65 øre pr. kWh. Derudover kommer der en investering på 100.000,-+ for en GOD luft/vand pumpe. Investeringen i et træpillefyr er altså det halve.

Det billigste er altså stadig solvarme og træ, når der tænkes energi pr. investeret krone!!!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 20:02

Nå men hvor mange kwh er 35 rummeter brænde så lige?


Besvar