Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
perB
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 maj 2012 12:02
Mit fyr: Woody BS1016 16kw
Areal: 200m2+100m2 garage
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca 18-30kg

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af perB »

Mange tak for tilbuddet.
men hvis du kan give mig målene på placering og hulstørrelse, så kan jeg laserskære en, og tigsvejse på.
der må have en udskæring i dækslet, som det skal passe med.
Det vil jeg gerne hvis du vil lave.
Hullet er 21-22mm, således at ventilens 3/4" gevind kan gå igennem.
Mit røde "hus" har et tilsvarende, men større hul
IMAG0373.jpg
Det er iorden med mig hvis vi bare bytter det rustfri "hus".
Hvornår skulle vi evt. bytte ?

perB
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 maj 2012 12:02
Mit fyr: Woody BS1016 16kw
Areal: 200m2+100m2 garage
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca 18-30kg

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af perB »

Kunne du ikke sende mig en PM med dit tlf. nr.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af Flammen »

så synes jeg vi skal holde os til at bytte huset/herd. derved undgår bad feelings, hvis uheldet skulle være ud og der ryger en blæser el. gearmotor.

jeg skal hurtigst muligt få skåret/tigsvejset holderen til magnetventilen på.

byttet kan derfor ske snarest, alt efter hvor du bor. jeg bor ved ulfborg (6990)

du får lige en pb
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af Flammen »

opdatering.
igår fik perB og jeg byttet brænder, og vi fik os en god sludder :great:
per nævnte at han havde haft problemer med slagge lige foran eltænderen. det var jeg nu overbevist om at jeg nok kunne justerer mig ud af. da jeg monterede brænderen, tog jeg risten og rejfede huller let, for at knække de skarpe kanter, og derefter pudse den med stålbørsten på bænksliberen så den var helt glat. så mente jeg betingelserne for problemfri drift var optimeret.
afvejning og blæserjustering blev fortaget, og en kontrol af o2, så også fornuftig ud (iltstyring er deaktiveret)
imorges kiggede jeg så til den, og dælme om ikke jeg også får den omtalte slagge foran eltænderen. jeg rensede den og justerede lidt på renseblæs. har nu kigget til den igen her til aften, og problemet er der stadig, og uændret!!!
perB havde eftermonteret kompressorrens, i håbet om at det kunne løse problemet, men slaggekagen ligger jo lige præcis det eneste sted på risten, som kompressorrensen ikke kan nå, og er derfor uden effekt.
perB og jeg har forskellige kedler, skorstenstræk, og piller, men har det samme problem med denne brænder.

tænker om det er et designproblem på den rist? det er denne - billed nr 9

parameter: blæser: 15 - 20 - 24 - skorstenstræk 0, renseblæs 40% 4sek

2. problem. ved stop, blæser den delvis forbrændte piller af risten over i askeskuffen! kan blæs og tid ved nedlukning justeres. kan ikke finde det (ver. 6.78)

3. problem jeg ville tage eltænderen ud, da den sad roteret i 45gr. dette skulle vise sig at være en næsten håbløs opgave. på min gamle woody 20/16kw, kunne den den selv falde ud, når brænderen blev vippet bagover, og gummityl var fjernet. så enkelt er det bare ikke på 10kw. jeg måtte bruge en vinkelspidstang, og en rundstok ind fra brændersiden, for at slå den ud. det forlængede nok ikke ligefrem levetiden på den. den kan kun være der, når den er roteret.
findes der ikke et chuck norris trix, så den kan skiftes med et hurtigt hug? eller skal man bruge gas og ilt + luftmejsel!
brænderen er kun 1½mdr gammel, og var for lille på det anlæg den har siddet på. derfor formoder jeg at den kun har haft ganske få optændinger

håber at nogle af jer superbruger har nogle løsningforslag, eller evt hvad jeg gør galt.

woody 20/16kw har mere albuerum, den er slet ikke så kritisk med indstillingerne. skal nu nok få has på denne
perB
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 maj 2012 12:02
Mit fyr: Woody BS1016 16kw
Areal: 200m2+100m2 garage
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca 18-30kg

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af perB »

Hej

Jeg kan forstå at du har arvet alle mine problemer med askekage sammen med min 10kw brænder. Det er jeg ked af at høre. Hos mig har den kun haft ganske få optændinger. Den var jo for lille og kørte derfor med en høj ydelse næsten hele tiden.

Med din 16kw brænder har jeg overhovede ingen askekage problemer. Samme piller som før.
Har lavet afvejning og over et par dage justeret blæser. Der har ikke været så meget som en anelse tilløb til askekage, selv under indkøringen de første par dage. Asken i askeskuffen har samme farve og ligner asken som min 10kw lavede.

Måske en flad rist som på 16kw er bedre ?
Kan det så være fordi sneglen af en eller anden årsag ikke får skubbet pillerne udad ?

Hos mig kører din 16kw godt, selvom den er noget sulten :shock:

10kw parameter: blæser: 19 - 25 - 30 - skorstenstræk 1 - renseblæs 32% 5sek
16kw parameter: blæser: 20 - 26 - 32 -skorstenstræk 1 - renseblæs 35% 5sek
mvh
PerB

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af Flammen »

det glæder mig at den opfylder dine forventninger uden bøvl.
askekagen er som sådan ikke et problem, det irreterer mig dog, at jeg ikke kan finde ud af justerer mig ud af det.
den passer dog meget bedre til mit forbrug, og modulerer stille og roligt i hele registeret
20/16kw hævede ganske hurtigt temp, og gik derefter over på lumrefyring (10%) 10kw står hele tiden og arbejder, men over hele registeret. det føles som om der er mere ro på anlæget
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af triumph »

Flammen skrev:opdatering.
igår fik perB og jeg byttet brænder, og vi fik os en god sludder :great:
per nævnte at han havde haft problemer med slagge lige foran eltænderen. det var jeg nu overbevist om at jeg nok kunne justerer mig ud af. da jeg monterede brænderen, tog jeg risten og rejfede huller let, for at knække de skarpe kanter, og derefter pudse den med stålbørsten på bænksliberen så den var helt glat. så mente jeg betingelserne for problemfri drift var optimeret.
afvejning og blæserjustering blev fortaget, og en kontrol af o2, så også fornuftig ud (iltstyring er deaktiveret)
imorges kiggede jeg så til den, og dælme om ikke jeg også får den omtalte slagge foran eltænderen. jeg rensede den og justerede lidt på renseblæs. har nu kigget til den igen her til aften, og problemet er der stadig, og uændret!!!
perB havde eftermonteret kompressorrens, i håbet om at det kunne løse problemet, men slaggekagen ligger jo lige præcis det eneste sted på risten, som kompressorrensen ikke kan nå, og er derfor uden effekt.
perB og jeg har forskellige kedler, skorstenstræk, og piller, men har det samme problem med denne brænder.

tænker om det er et designproblem på den rist? det er denne - billed nr 9

parameter: blæser: 15 - 20 - 24 - skorstenstræk 0, renseblæs 40% 4sek

2. problem. ved stop, blæser den delvis forbrændte piller af risten over i askeskuffen! kan blæs og tid ved nedlukning justeres. kan ikke finde det (ver. 6.78)

3. problem jeg ville tage eltænderen ud, da den sad roteret i 45gr. dette skulle vise sig at være en næsten håbløs opgave. på min gamle woody 20/16kw, kunne den den selv falde ud, når brænderen blev vippet bagover, og gummityl var fjernet. så enkelt er det bare ikke på 10kw. jeg måtte bruge en vinkelspidstang, og en rundstok ind fra brændersiden, for at slå den ud. det forlængede nok ikke ligefrem levetiden på den. den kan kun være der, når den er roteret.
findes der ikke et chuck norris trix, så den kan skiftes med et hurtigt hug? eller skal man bruge gas og ilt + luftmejsel!
brænderen er kun 1½mdr gammel, og var for lille på det anlæg den har siddet på. derfor formoder jeg at den kun har haft ganske få optændinger

håber at nogle af jer superbruger har nogle løsningforslag, eller evt hvad jeg gør galt.

woody 20/16kw har mere albuerum, den er slet ikke så kritisk med indstillingerne. skal nu nok få has på denne
Billed no 9 er en sommerrist. Billed 12 er en alm standardtrist
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Opgradering fra 10kw BS1016 til 16kw

Indlæg af Flammen »

triumph skrev:Billed no 9 er en sommerrist. Billed 12 er en alm standardtrist
nope, det var risten på den brænder jeg byttede. 10kw jeg har nu sidder der en rist magen til billed nr 9

Besvar