Scotte, Woody eller Baxi?? Hjælp!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
MortenV
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 nov 2012 16:52

Scotte, Woody eller Baxi?? Hjælp!

Indlæg af MortenV »

Hej Stoker/Pille prof'er!
Vi har netop købt et hus fra 2005 på 220 m2. Der er gulvvarme som eneste varmekilde i hele huset, inkl. garagen. Vi har pt. et gammelt oliefyr vi vil skrotte og har besluttet at vi vil have pillefyr/solceller i stedet. Nu er spørgsmålet, hvilket fyr skal man vælge??? Vi har haft forskellige firmaer ude og afgive tilbud, men vi er meget i tvivl! :|
Vi er blevet anbefalet/har bl.a. fået tilbud på følgende:
Baxi kedel 20kw (kan indstilles til 10, 15, 20kw)/Iwabo Villa S2 brænder og Mafa silo på 730 l.
Woody Black Star 10kw uden pillebeholder, med varmt vands prioterings ventil og med silo på 500 l.

Herudover overvejer vi også Scotte!

Der er ca. 10.000 kr. forskel i de to tilbud, Baxi er selvfølgelig dyrest. Og vi ligger på et prisleje på omkring 40.000 til 50.000 kr. Dette er inkl. afskaffelse af gammelt oliefyr og olietank.
Vi vil gerne have en stor silo så vi ikke skal fylde piller på så ofte...

Hvad synes I er den bedste løsning? :roll: Mvh. Morten.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Scotte, Woody eller Baxi?? Hjælp!

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg formoder du har taget dit nuværende olieforbrug, og via diverse omrengningstabeller fundet ud
af hvor mange kw du skal erstatte ?

Hvis ud kan nøjes med et 10kw fyr, så tror jeg et Skotte pillefyr er bedste og billigste løsning.

Hvis du du bor på en landejendom, med adgang til billigt biobrændsel som f.eks korn, raps, majs,
så kan du overveje et stokerfyr i stedet for et pillefyr, men stokere som f.eks en Bax MultiHeat 1.5
er ca dobbelt så dyre som pillefyr, så du skal opvarme en del før en stoker bliver det bedste valg.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
xkfc

Scotte, Woody eller Baxi?? Hjælp!

Indlæg af xkfc »

Det vigtigste er at få noget der kan starte og stoppe uden tændbriketter og ildrager.

Jeg har ikke sat mig ind i de forskellige fabrikater. De er sikkert ok alle sammen, man skal bare lære at køre med dem.

Personligt er jeg mest til Scotte/Woody men det er nok mest fordi jeg kender det. Årsagen til at jeg fik Scotte var at en kammerat havde et, og jeg tænkte da mit, (det der billige halløj, kontra mit TwinHeat, haha) lidt som Chevrolet spark kontra MB300.

Alligevel blev jeg overtalt, og gud hvor er vi glade i dag. Ikke et ondt ord om stokere, for har man tid, lyst og en masse mystisk brandbart, så er det jo sagen. Og nogen elsker at ræse med motorsaven, og fyre store akkumuleringstanke op.

Besvar