Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Twinheat M eller ????

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Lyngvang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Twinheat M eller ????

Indlæg af Lyngvang » 13 jun 2012 23:08

Hej.

Vi skal have nyt fyr i år, og har gennem de sidste mange år hentet inspiration til roskilde dyrskue og andre steder, men vi er stadig i tvivl og ved desværre nok for lidt om det selv.

Vi har hele tiden været fastsat på at der skal fyres med fastbrændsel, både brænde og affaldstræ. Tanken før hen har været et kombi fyr hvor der også kan fyres med piller hvis man ikke er hjemme til at fyre eller om sommeren hvor det måske ikke er nødvendigt at fyre med brænde.

Men til dette års dyrskue faldt vi over Twinheat type M og muligheden for at fyre med flis og brænde, da vi selv laver brændet af træer på vores egen jord og derfor har en del træ i overskud som kan ryge igennem flishugger er dette jo optimalt for os da vi vil kunne udnytte hele træet og ikke kun de større stammer, samtidig har vi også mulighed for at købe flis til en god pris.

Som vi forstod det på sælgeren kører stokeren hele tiden og når man så fylder brænde i kammeret vil flisen tænde brændet og en føler vil registrere at der nu fyres med brænde og derfor skrue ned for stokeren og op igen når brændet er brændt ud.
Er der nogen her inde der fyrer på denne måde der kan fortælle om det fungere optimalt?

Vi har et gammelt hus på små 300kvm der pt er meget dårligt isoleret, dette skal renoveres løbende, men over en del år, samtidigt har vi et nyt stort værksted på 150kvm hvor vi gerne vil have mulighed for at hæve temperaturen lidt om vinteren.
Lige nu har vi et meget gammelt oliefyr der står i huset, det nye fyr skal ud og stå i det nye værksted, fyrrummet bliver 4x4 m minimum så pladsen er ikke noget problem.

Vi er selvfølgelig også åbne for andre muligheder, fx brændekedel og stoker hver for sig.

Kom glad med alle jeres vise ord. :lol:


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Twinheat M eller ????

Indlæg af danni-nielsen » 13 jun 2012 23:23

Når i nu har muligheden for og flise træet så syntes jeg i skal droppe iden om brænde, det er ikke det ekstra bøvl værd.
Hvis i vælger twinheat så vælg ME modellen og ders skrabesystem istedet for. Så skal i ikke fyre så tit heller samt håndteringen af flisen bliver også mindre, husk flis indeholder skimmelsvampe sporer som ikke er godt og få i lungerne, så jo mindre håndtering jo bedre
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Lyngvang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Twinheat M eller ????

Indlæg af Lyngvang » 13 jun 2012 23:30

Vi har ikke mulighed for at flise store stammer, så det er ikke en mulighed desværre.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Twinheat M eller ????

Indlæg af Mike N » 14 jun 2012 01:06

Jeg har en M20i og er rigtig glad for fyret. Det er kvalitet, nem at gøre rent og i det hele taget nem at betjene i hverdagen.
Et minus ksn være den manglende el tænding, men så kan det heller ikke svigte.
Jeg fyre normalt kun med pind og nyder nu arbejdet omkring det. Om vinteren fyre vi med piller de uger jeg arbejder, når vi så kommer forbi fyrrummet fylder vi lidt pind i, som sælgeren sagde. Det virker fint.
Der er mange herinde som ser rødt når vi nævner dette fyr, det er gammeldags, ikke effektivt nok osv. Men tror ikke du finder mange TH ejere det kan forstå dem.
De er drift sikre og utrolig nemme at bruge og så acceptere kreditforeningen dem som værdi forbedring af boligen.
Jeg kan kun anbefale Twin Heat.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Twinheat M eller ????

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jun 2012 06:00

Hvorfor en twin heat til udelukkende brændefyring??. Som jeg kan læse det er dette anlæg kun godkendt til piller og flis.
Ved at benytte dette anlæg udelukkende til fastbrændsel vil du opnår en ringe virkningsgrad i forhold til rigtige fastbrændselskedler


mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Twinheat M eller ????

Indlæg af mrjyden » 14 jun 2012 08:13

Skal lige fortælle at anlægget kun er godkendt til automatisk fyring så det vil nok være bedre med et fastbrændsel kedle og en akku tank og så en pille fyr ved siden af med styring der automatisk tænd ved lav tur på akku og skifter til pillefyr

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Twinheat M eller ????

Indlæg af Zarge » 14 jun 2012 08:57

Naturligvis er det jo vigtigt at kedlen er godkendt!
Men i mine øjne, så er der et kæmpe problem ved normal fyring (optænding-fyring-nedlukning) i en gasogenkedel, netop at den hvergang bliver fyret op fra "kold"... Det tar tid, er lidt bøvlet (igen mest tiden..) og virkningsgraden indtil kedlen når optemp er altså i mine øjne MEGET dårlig... Så det kunne egentlig være lidt sjovt hvis der er nogen der har lidt fakta/erfaringer med om Twinheat kan indhente den lavere virkningsgrad... (kender den ikke, men formoder det er virkningsgraden der er synderen hvis ikke kedlen er godkendt til brændefyring...?)
Ved at undgå at skulle varme kedlen op hvergang...
Kan I følge mig? Lidt ala: hvad er mest økonomisk; en ny bil der accelererer/bremser hele tiden, eller en ældre der kører med en jævn fart... :wink:

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Twinheat M eller ????

Indlæg af Mike N » 14 jun 2012 10:03

Det med virkningsgrad hvor meget snakker vi om?? De fleste der fyre med pind har enten pindet gratis eller megey billigt og så betyder det vist ikke meget om der skal et par ekstra m3 i fyret.
Nu vil lyngvang gerne fyre med flis og så supplere med pind når fyret har behov. Det kan man kun med denne opsætning. Ellers skal alt træ flises og det har han ikke mulighed for, derfor vil en TH eller lignede kedel bedst opfylde hans behov.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Twinheat M eller ????

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jun 2012 10:22

Det bliver aldrig optimalt at fyre med træ i en kedel der fungerer efter samme princip som en salemander koks kedel.
Virkningsgraden ligger omkring de 50 % på denne type afbrænding af hele brændestykker.
Mike du skriver at de fleste der fyrer med træ har træet gratis, hvor har du de oplysninger fra?? Personligt betaler jeg da for mit træ.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Twinheat M eller ????

Indlæg af Mike N » 14 jun 2012 10:36

Hvis jeg kun får 50% ud af mit træ forstår jeg ikke hvordan jeg kan holde huset varm med de 25m3 træ vi bruger på et år.
Måske noget vildt godt træ.
Dem jeg kender der fyre med træ skover selv, oprydning osv. Jeg har indtil nu været selvforsynene. Og er bestemt ikke den eneste, selv tråd starter har selv træ.


Besvar