Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal jeg vælge??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Thygesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 maj 2012 21:02
Mit fyr: Salamander - Fastbrændsel
Areal: 288
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 25m2

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Thygesen » 04 maj 2012 22:04

Hey Allesammen.

Fedt at der findes et forum med så mange mennesker og så meget viden! Håber I har lyst til at dele lidt ud :)

Jeg har lige købt en ejendom med et stuehus på 288 m2, som idag opvarmes med en stor gammel Salamander kedel.

Fyret står idag indenfor i huset, men skal flyttes ud i et nyt fyrrum i en tilstødende bygning. Fyrrummet bliver bygget tilpas stort, så det er ikke plads der er problemet :)

Jeg har selvfølgelig kikket på de billige Woody, Scotte, Biomax mm.
Men er nok kommet frem til den konklusion at jeg ikke vil fastlåse mig til træpiller, da priser så ligesom er fastsat på brændsel. (Ved jo ikke hvornår regeringen komme i tanke om afgifter)
Skal siges at jeg har adgang til korn til en overkommelig pris.

Derfor kunne jeg godt tænke mig en stoker som kunne køre med både piller og korn. Eller ihvertfald have muligheden for at kunne blande noget korn i, i vinterperioden.

Huset er nogenlude isoleret og 80% af det har gulvvarme. Tænker selv på en Stoker med størrelse omkring 25Kw. Ved ikke om det er helt skudt ved siden af?

Skal siges at skorsten fejeren har sagt go for at jeg flytter Salamanderen med ud I det nye fyrrum. Derfor vil jeg kunne spæde lidt til de to dage hver tiende år, hvor det blev aller koldest.

Mit budget ligger omkring 50k. Nogle bud og erfaringer??

På forhånd tak :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Bigfoot » 04 maj 2012 22:07

først og fremmest, så kan en 15KW af de bedre mærker gøre det for dig.

f.eks en baxi multiheat 1.5 eller endda en twinheat CPi12... Baxien kan fås for under 50, twinheaten sniger sig vist lige en anelse over....

Problemet ligger til gengæld i dit budget... 50K til et komplet anlæg, det er ikke mange penge. Og skal du både køre træ og stoker, så skal der vel også nogle ventiler og sager til, for at skille de to anlæg fra hinanden?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Flemmingth » 04 maj 2012 23:16

50k rækker ikke :(
Det ved jeg af egen nylig erfaring.
Jeg havde oliefyret kedel og fastbrændselfyr.
Er næsten færdig med nyt fyrrum. Mangler kun en mur.
Det løb indtil nu op i ca. 75k, og jeg har selv lavet ALT = Ny skorsten + flytte fastbrændselkedel + ny Baxi Multiheat 1,5 (erstatter oliedyret) + alt det løse (rør/fittings/ventiler/haner/rørisolering/ . . . )
De fem største poster i runde tal:
Baxi MH 1,5 42.000,- (var på tilbud)
Scancore keramisk skorsten, 7,5 m armeret 10.000,- (var på tilbud)
Fittings, instrumentering, cirk.pumpe mv. 6.000,- (genbrugt mest muligt fra det gamle anlæg)
Metro 110 L VVB 5.000,-
Rørisolering 3.000,-
Pris på kedel og skorsten holder ikke idag. Det er nok extra 5k-10k.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Thygesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 maj 2012 21:02
Mit fyr: Salamander - Fastbrændsel
Areal: 288
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 25m2

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Thygesen » 05 maj 2012 23:40

Nej jeg er nok med på at jeg ikke får et komplet anlæg til 50k. Det var mere stokkeren jeg tænkte på, da jeg skrev 50.
Mener I godt nok at jeg kan nøjes med en 15 Kw til 288 m2? Har kikket lidt på Prima Combi Light? Ved ikk om nogen har gode / dårlig erfaringer?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Bigfoot » 06 maj 2012 07:22

Thygesen » 05 May 2012, 23:40 skrev:Nej jeg er nok med på at jeg ikke får et komplet anlæg til 50k. Det var mere stokkeren jeg tænkte på, da jeg skrev 50.
Mener I godt nok at jeg kan nøjes med en 15 Kw til 288 m2? Har kikket lidt på Prima Combi Light? Ved ikk om nogen har gode / dårlig erfaringer?
hvis du vælger en baxi eller en twinheat, så kan du nøjes med de modeller på ca 12-15 Kw... de andre modeller tør jeg ikke udtale mig om, da f.eks KL2 kræver 25Kw til dine kvadratmeter (det siger en del om produktet hva?)
En baxi kan nemt klare dine kvadratmeter, jeg har været med ude og servicere en 1,5'er, som klarer 390kvm, inkl to varmvandsbeholdere. Det er en dobbeltbolig den kører på.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Flyball » 06 maj 2012 08:37

Thygesen » 05 May 2012, 23:40 skrev:Nej jeg er nok med på at jeg ikke får et komplet anlæg til 50k. Det var mere stokkeren jeg tænkte på, da jeg skrev 50.
Mener I godt nok at jeg kan nøjes med en 15 Kw til 288 m2? Har kikket lidt på Prima Combi Light? Ved ikk om nogen har gode / dårlig erfaringer?
Som der har været oppe talrige gange før, så er det absolut rigeligt med de 15 Baxi kW'er :)

Husk iltstyring og trækstabilisator


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af triumph » 06 maj 2012 10:55

Jeg er sikker på jeg får skældud for det jeg nu skriver, men:
Hvis du køber en stoker i stedet for en pillebrænder, og kun fyrer med piller. Så betaler du flere penge, for at få noget der er dårligere (altså til at fyre med piller).
Du får f.eks ikke aut. optænding. Hvilket gør at mange stokerejer ikke laver vv om someren, men bruger elvarme, hvilket selvføligt er dyrer.
Mange stokere er noget bedagede, både ifh til styring og rengøringsvenlighed. (og de skal regøres oftere, da alternative brændsler ofte krævere mere rensning)
Man skal også huske at tænke på mange brændsler, som f.eks korn, kræver at man kan opbevare et helt års forbrug, og håndtere dem.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af MichaelK » 06 maj 2012 14:22

triumph » 06 May 2012, 10:55 skrev:Jeg er sikker på jeg får skældud for det jeg nu skriver, men:
Hvis du køber en stoker i stedet for en pillebrænder, og kun fyrer med piller. Så betaler du flere penge, for at få noget der er dårligere (altså til at fyre med piller).
Du får f.eks ikke aut. optænding. Hvilket gør at mange stokerejer ikke laver vv om someren, men bruger elvarme, hvilket selvføligt er dyrer.
Mange stokere er noget bedagede, både ifh til styring og rengøringsvenlighed. (og de skal regøres oftere, da alternative brændsler ofte krævere mere rensning)
Man skal også huske at tænke på mange brændsler, som f.eks korn, kræver at man kan opbevare et helt års forbrug, og håndtere dem.
Du får ikke skældud af mig. Jeg er helt enig :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af Flyball » 06 maj 2012 14:26

triumph » 06 May 2012, 10:55 skrev:Jeg er sikker på jeg får skældud for det jeg nu skriver, men:
Hvis du køber en stoker i stedet for en pillebrænder, og kun fyrer med piller. Så betaler du flere penge, for at få noget der er dårligere (altså til at fyre med piller).
Du får f.eks ikke aut. optænding. Hvilket gør at mange stokerejer ikke laver vv om someren, men bruger elvarme, hvilket selvføligt er dyrer.
Mange stokere er noget bedagede, både ifh til styring og rengøringsvenlighed. (og de skal regøres oftere, da alternative brændsler ofte krævere mere rensning)
Man skal også huske at tænke på mange brændsler, som f.eks korn, kræver at man kan opbevare et helt års forbrug, og håndtere dem.
Jeg er sikker på jeg får skældud for det jeg nu skriver, men:
Hvorfor, det er jo bare din holdning.
Hvis du køber en stoker i stedet for en pillebrænder, og kun fyrer med piller. Så betaler du flere penge, for at få noget der er dårligere (altså til at fyre med piller).
Dårligere er måske helt ikke sandt.
Du får f.eks ikke aut. optænding. Hvilket gør at mange stokerejer ikke laver vv om someren, men bruger elvarme, hvilket selvføligt er dyrer.
Dyrere, prøv at regne på de samlede udgifter før du postitulerer.
Mange stokere er noget bedagede, både ifh til styring og rengøringsvenlighed. (og de skal regøres oftere, da alternative brændsler ofte krævere mere rensning)
Alternative brændsler, du har lige antaget at der kun blev fyret med piller.
Man skal også huske at tænke på mange brændsler, som f.eks korn, kræver at man kan opbevare et helt års forbrug, og håndtere dem.
Hvorfor, kan korn ikke modtages i mindre portioner.

Der er altid en holdning til alt, men en holdning er ikke nødvendigvis det rigtige, udover på det emotionelle plan...


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hvad skal jeg vælge??

Indlæg af snubbi » 06 maj 2012 19:39

hej
hvis der vælges en stoker ,er du ikke låst .hvis pillerne pluslig får prisstigninger eller bliver belagt med en afgift af staten .
jeg fyr med flis og jeg har måtte købe stammer sidste til vinterne fyring det har koste mig 7,5 kilo
plus 30 lt diesel til traktoren ,flis huggeren har jeg selv ,til min m2


Besvar