Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
casper8660
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 mar 2012 11:27
Mit fyr: På udkig
Areal: 190+80
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Årligt forbrug: 5-8 ton
Geografisk sted: Skanderborg

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af casper8660 » 10 apr 2012 14:21

Hej

Her er så mit første indlæg i dette forum, hvor det jo vrimler med en masse gode indlæg. Jeg er dog i tvivl om et par ting, så derfor mit indlæg.

Vi bor på en gård og byggede nyt stuehus på 190m2 i 2006. Huset er rigtig godt isoleret. Vi har, indtil februar i år, haft en KSM multistoker (175-13), men det sprang i luften (fysisk!) og tog det halve af staldbygningen med sig. Det er en lang historie. Vi skal have et nyt fyrrum og selvfølgelig nyt fyr. Vi har ingen planer om at bruge det til andet en piller, så en fullblown stoker er ikke nødvendigt. Jeg har en kollega som har anskaffet sig et Woody og er meget tilfreds.

I forbindelse med genopførelse af staldbygningen laver vi et al-rum på ca. 80m2 med gulvvarme. Der bliver isoleret og sat termovinduer i. Gulvvarmen vil blive etableret som en selvstændig streng, uafhængigt af huset. Det forrige fyr var på 12kW og kørte meget tit på pause, så jeg er lidt nysgerrig på om Woody 16kW er for meget/lidt, når der nu kommer den ekstra bygning på. Såvidt jeg kan forstå så er det et mindre problem mht. kapicitet da Woody er fuldautomatisk?

Fyrrummet er placeret i stalden og der går isolerede slanger/rør i jorden til stuehuset (ca. 10 meter).

Vil Woody 16kW (med Blackstar kedel) være et godt valg? Jeg påtænker at sætte et 500l magasin på.

Håber at I kan hjælpe. På forhånd tak. :)


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af majland » 10 apr 2012 15:24

Har i noget supplerende opvarmning i huset ?

For hvis fyret kan få hjælp af f.eks en brændeovn i en uges tid under en isvinter hvert tiende år kan en 10kW jo sikkert slå til resten af tiden.

PS den lange historie om eksplosionen vil vi også gerne have ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af timkenneth » 10 apr 2012 15:31

eksplosionen var vel røggasser i siloen?

snup en 10kw, hvis den er for lille vil du ret nemt kunne få et 16 kw brænderhoved på.

edit. men du kan nu også bruge en 16 kw og så ændre parametre så den slapper af når der ikke er så meget brug for varme.
der skal nok komme en som kan give en et bedre bud.

hvad har tidligere forbrug været?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af Lintz » 10 apr 2012 16:12

Jeg har selv en Scotte 16 kw som du kan se under min Avatar - Til 160 m2 dårligt isoleret hus, Den er nogle gange for stor men hellere dét end have een der er for lille :D
I min overbevisning er det meget skidt at fryse, også selv om det kun er hver 5 år eller såén når man har investeret i helt nyt fyr.
Scotten hygger sig tit på 30 - 40 %, og hva så, den brænder jo fint og jeg går da ikke ud fra at den bruger flerer piller end en 10 kw der ligger på 60 - 70 % i ydelse.

Sådan som jeg kan læse det får du ca 270 m2 som du skal opvarme - Med al respekt for dem som sværger til en 10`er så synes jeg det lyder for lidt.
Du skriver at det er vel isoleret men ligger det udsat for blæsten har du en stor afkøling som du også skal tage hensyn til, Har du f.eks 20 m facade som ligger så vestenvinden rammer den, mener jeg ikke at det er helt ligegyldigt.

Du kunne jo udfylde din profil lidt mere - Der er mange som gerne viser "fyren" frem og måske bor der en i dit nærområde.

Velkommen til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af majland » 10 apr 2012 16:32

Scotten hygger sig tit på 30 - 40 %, og hva så, den brænder jo fint og jeg går da ikke ud fra at den bruger flerer piller end en 10 kw der ligger på 60 - 70 % i ydelse.
Nu kan jeg ikke huske tallene fra scotten i hovedet, men prøv at se på prøvningsrapporterne fra teknologisk. Ofte vil den lille være mest effektiv ved nominel effekt sammenlignet med en større ved mindre last. Men nu er det jo to forskellige brændere på samme kedel så forskellen er nok ikke ret stor.

Men forår og efterår hvor behovet er langt under nominell effekt vil den lille sikkert være væsentligt mere effektiv ?
Sådan som jeg kan læse det får du ca 270 m2 som du skal opvarme - Med al respekt for dem som sværger til en 10`er så synes jeg det lyder for lidt.
Jeg har et fyr der er alt for stort. Jeg har ikke i nyere tid været over 29% af nominel ydelse (som uge gennemsnit). Dvs jeg vil kunne nøjes med 8,5kW og i praksis har jeg langt de fleste vinteruge kunnet nøjes med 5kW (Og så har jeg end ikke taget højde for at et nyere fyr vil være mere effektivt). Så ja et 10kW fyr ville nærmest komme til at kører til at køre fuldlast hele tiden når vi har en rigtig kold uge med kraftig blæst. Men jeg har så også en brændovn der kan supplere hvis det skulle blive nødvendigt. Skulle jeg skifte idag ville det bliver til et omkring de 9-12kW med et stooooort magasin.

Men vi har planer om at skifte de gamle termovinduer ud med nye energiruder. Det vil ihvertfald ikke øge varmehovet... Og twinheat'en holder sikkert mindst 10år endnu
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af timkenneth » 10 apr 2012 16:33

ja jeg tog også lidt mit "10 kw sværg" i min lidt igen, men tog udgangspunkt i 12 kw KSM som ofte går i pause, men det kan der jo være flere grunde til. hvis hele hytten er gulvvarme og det er godt håndværk, så vil jeg ud fra den sparsomme viden der er fremlagt, mene 10kw kan gå...men 16kw, måske 20kw vil give et skønt overskud med de nye kvadratmeter...hvordan de så skal opvarmes.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af Lintz » 10 apr 2012 16:46

timkenneth » 10 Apr 2012, 16:33 skrev:ja jeg tog også lidt mit "10 kw sværg" i min lidt igen, men tog udgangspunkt i 12 kw KSM som ofte går i pause, men det kan der jo være flere grunde til. hvis hele hytten er gulvvarme og det er godt håndværk, så vil jeg ud fra den sparsomme viden der er fremlagt, mene 10kw kan gå...men 16kw, måske 20kw vil give et skønt overskud med de nye kvadratmeter...hvordan de så skal opvarmes.
Tror det var Ulrik - Vores kære Redaktør som skrev (sådan nogenlunde) i en tråd. Det kan da godt være at en 16 kw tænder dobbelt så mange gange - og hva så - en el-tænder koster godt 100 kr - og så har man overskuddet.
En ting er sikkert - investerer man X antal tusinde kroner i et fyr og det viser sig at på den koldeste dag i de næste ti år at fruen fryser - ja så skal man nok få det at vide.
Hva er moralen så i det....Fyret (Ikke fyren) skal være stort nok til at konen kan holde varmen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af majland » 11 apr 2012 09:20

Lintz » 10 Apr 2012, 16:46 skrev: En ting er sikkert - investerer man X antal tusinde kroner i et fyr og det viser sig at på den koldeste dag i de næste ti år at fruen fryser - ja så skal man nok få det at vide.
Lige præcist derfor jeg spurgte :"Har i noget supplerende opvarmning i huset ?"

Vi bruger ikke meget brænde - mindre end et par rummeter om året. Men en brændeovn er super til lige at hæve temperaturen et par grader i en fart.

I løbet af vinteren bruger vi den kun til hygge af og til, men forår og efterår bruger vi den også til regular opvarmning når det pludseligt bliver lidt køligt i en periode fyret er slukket.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
casper8660
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 mar 2012 11:27
Mit fyr: På udkig
Areal: 190+80
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Årligt forbrug: 5-8 ton
Geografisk sted: Skanderborg

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af casper8660 » 11 apr 2012 09:38

Vi har desværre ikke brændeovn, eller andre alternative kilder.
Mht. tidligere forbrug så har det ligget på mellem 5-8 ton på en sæson. Fyret har været slukket helt fra maj til oktober. Kombi-vandvarmer har klaret det varme vand om sommeren. Nu kommer der så den nye bygning på også, så forbruget må forventes at stige, selvom den bliver isoleret efter alle kunstens regler.

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Nyt pillefyr - lidt specielt setup

Indlæg af famdue » 11 apr 2012 10:11

Lidt herfra :wink:

Jeg har et par gange synes min 16 kw Scotte nok var vel rigelig i størrelse :|

Det synes jeg ikke længere :P

Med de muligheder der er for urstyring, og en eventuel ny herd(nr.33) fornemmer jeg, at der ikke er de store problemer med eks. last på 30-35 % i en 16 kw :wink:

10 Kw Woody/Scotte kan dog også pines til 12-13 Kw, kan jeg se efter at have leget lidt med naboens nye Woody 10 kw :oops: 10 kw passer dog perfekt til naboen icon_cheesygrin.gif

Jeg kan dog personligt godt lide, at der er lidt mere gods i Scotte 16 KW :great:

Og som Lintz, skal jeg heller ikke nyde noget af en eventuel "enkelt kold" januardag i 2017, hvor konen skulle fryse bare en anelse :shock: Det vil blive husket frem til 2025 :evil: :evil:

Hilsen

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!


Besvar