Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Klaus » 27 nov 2012 13:50

Du kan kikke lidt på mine erfaringer med MGM her: viewtopic.php?f=19&t=13881
Har pt. kørt 2 måneder uden jeg har gjort andet end at fylde piller på.
Ingen ugentlige eller månedlige pligter andet end fylde piller på og hive i røgrenseren. Det er heller ikke nødvendigt at have ekstra reservedele liggende!
MGM er opbygget simpelt med lignende med Biowin ol. Og vælger du Comfort Lux har du også selvrensende røgkanaler og udtagning af aske til en fornuftig pris.
http://www.mgm-pillefyr.dk/


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Renevinum » 27 nov 2012 20:29

godsejeren skrev:jeg fyrer i en gammel salamanderkedel og der er alt for stort tab i den min røgtemperatur ligger på 225 grader ca hvor de nye anlæg er meget mere effektive så et nyt anlæg er klart at anbefale
Jeg fyrer også piller/flis af i en gammel salamander kedel, og havde også en meget høj røgtemp. (230 grader). Fik så lavet en røgvenderplade som kunne hænge ned fra røgkanalerne i top, det fik røgtemp. Ned på 160 grader så helt klart en forbedring.
For 1 uge siden fik jeg så koblet en røgkøler på, og det virker sku over al forventning, røgtemp. Er nu nede på ca. 50 grader og vores forbrug er næsten halveret.
Og det har " kun" kostet 5000kr, men det var også fordi jeg købte ny kedel som er brugt som køler samt en ny røgsuger.

nemocharley

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af nemocharley » 27 nov 2012 20:44

Interessant. Hvis jeg i mit lille bryggers/fyrrum havde plads til både den gamle salamanderkedel og en pillesilo, så ville jeg da prøve det af.

Men som trådstarter skriver, så er ekoheaten købt og i drift. Tænkte om du (Renevinum) kunne lokkes til at uddybe i en separat tråd med billeder etc?

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Renevinum » 27 nov 2012 20:49

nemocharley skrev:Interessant. Hvis jeg i mit lille bryggers/fyrrum havde plads til både den gamle salamanderkedel og en pillesilo, så ville jeg da prøve det af.

Men som trådstarter skriver, så er ekoheaten købt og i drift. Tænkte om du (Renevinum) kunne lokkes til at uddybe i en separat tråd med billeder etc?
Kan jeg godt prøve, så skal jeg bare lige ha' fundet den bærbar frem den har jeg jo ikke brugt siden jeg fik iPhone :-)


Besvar