Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny installation i hus fra 1975

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Jogge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 mar 2012 21:05

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af Jogge » 29 mar 2012 21:50

Hej

Min kæreste og jeg er lige blevet de heldige ejere af et parcelhus på 200 kvm. fra 1975
Den tidelige ejer (En ca. 85 årig enke) har fyret for omkring 31000 kr. sidste år. Den varmeregning vil vi gerne have sat betydelig ned.
til at starte med, er planen er isolere loftsrummets 300 kvm. (200 kvm. beboelse og 100 kvm. hobbyrum/carport) med 200 mm rockwoll oven på de eksisterende 100 mm.
I huset sidder et gasfyr fra 1995 som blev erstatningen for et gammelt oliefyr.
Vi har snakket om at udskifte gasfyret med et nyt kondencerende fyr med 110 liters varmvandsbeholder, samt et Atmos DC 18S-D fastbrændselsfyr, med 1000 l. akkumuleringstank.
Fordelen ved fastbrændselsfyret er at jeg kommer rimelig nemt til brændet da min far ikke fyrer med andet, og jeg har det fint med at bruge lidt tid på at skaffe brændet hjem.
Ulempen ved at få atmos fyret er at jeg skal have lavet et fyrrum og have lavet en ny skorsten.
Muligheden for pillefyr har vi også været ved at tænke på, der har jeg fået at vide jeg ikke behøver en akkumuleringstank. Dog skal jeg stadig have lavet fyrrum og ny skorsten.
Vi har kort snakket om ikke at bruge gasfyr mere, dog er det nok det vi i første omgang holder fast på, da jeg godt kan lide tanken om at det bare kører.
Det skal lige siges at vi er helt grønne på området da det er vores første huskøb.
Jeg håber der er noget kloge folk der har nogen gode idéer, til den billigste og bedste løsning. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af hensan » 30 mar 2012 20:00

Vil ikke kommentere på fastbrændsels fyr - det er der andre der er meget bedre end mig.

Du planlægger at udskifte dit gamle gasfyr til et nyt kondenserende gasfyr som supplement/back-up til dit nye brændefyr.

Jeg ville nok spare udgiften til nyt gasfyr i dette tilfælde. Det kan godt være at det gamle fyr er uøkonomisk i forhold til nyt gasfyr men hvis hovedfyret alligevel bliver dit brændefyr og du kun kommer til at køre få dage årligt med det gamle gasfyr vil du aldrig kunne kunne spare nok til at forrente et nyt gasfyr.

Hvis du ellers har pladsen ville jeg ikke være nervøs for at skulle indrette nyt fyrrum/skorsten - Hvis dine hænder ikke sidder helt forkert kan det gøres til en fair pris.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af Havmand » 30 mar 2012 20:42

Hej jogge,

Velkommen til...
Og tillykke med huset...

Som hensan er inde på, kan det ikke betale sig at montere nyt gasfyr.

Hvis der ikke er pligt til gas, kunne det være en fn ide at montere et pillefyr....
Gasogen er fint og billigt... Men kræver arbejde... Jeg har et hus fra 150 rimeligt isoleret (300 mm på loft) og fyrede 2 gange. Døgnet. Vinter...

Jeg valgte også en atmos, og er glad for dén, men har lavet plads og forberedt til et pillefyr, da det ikke er altid der lige er tid til at fyre, nær det er koldt...

Jeg har i øvrigt fyret i kælderen... Og har ikke nogle voldsomme problemer eller gener ved dette - når man loge lærer at fyre korrekt, så det ikke ryger ud i rummet...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af mejeristen » 30 mar 2012 21:23

Jogge » 29 Mar 2012, 21:50 skrev:Hej


Vi har snakket om at udskifte gasfyret med et nyt kondencerende fyr med 110 liters varmvandsbeholder, samt et Atmos DC 18S-D fastbrændselsfyr, med 1000 l. akkumuleringstank.
Fordelen ved fastbrændselsfyret er at jeg kommer rimelig nemt til brændet da min far ikke fyrer med andet, og jeg har det fint med at bruge lidt tid på at skaffe brændet hjem.
Vælger du at investere i et fastbrændselsfyr skal det være større end 18kW ellers kommer du til at fyre mere eller mindre i "døgndrift" om vinteren.

Hvis du har 200-300 kvadratmeter vil det være fornuftigt at investere i en akkutank på ~ 3000l og en kedel på ikke under 30 kW, så vil du kunne nøjes med at fyre op 1 gang i døgnet om vinteren
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af John Skov Jensen » 30 mar 2012 21:35

Jogge » 29 Mar 2012, 21:50 skrev:Hej

Min kæreste og jeg er lige blevet de heldige ejere af et parcelhus på 200 kvm. fra 1975
Den tidelige ejer (En ca. 85 årig enke) har fyret for omkring 31000 kr. sidste år. Den varmeregning vil vi gerne have sat betydelig ned.
til at starte med, er planen er isolere loftsrummets 300 kvm. (200 kvm. beboelse og 100 kvm. hobbyrum/carport) med 200 mm rockwoll oven på de eksisterende 100 mm.
I huset sidder et gasfyr fra 1995 som blev erstatningen for et gammelt oliefyr.
Vi har snakket om at udskifte gasfyret med et nyt kondencerende fyr med 110 liters varmvandsbeholder, samt et Atmos DC 18S-D fastbrændselsfyr, med 1000 l. akkumuleringstank.
Fordelen ved fastbrændselsfyret er at jeg kommer rimelig nemt til brændet da min far ikke fyrer med andet, og jeg har det fint med at bruge lidt tid på at skaffe brændet hjem.
Ulempen ved at få atmos fyret er at jeg skal have lavet et fyrrum og have lavet en ny skorsten.
Muligheden for pillefyr har vi også været ved at tænke på, der har jeg fået at vide jeg ikke behøver en akkumuleringstank. Dog skal jeg stadig have lavet fyrrum og ny skorsten.
Vi har kort snakket om ikke at bruge gasfyr mere, dog er det nok det vi i første omgang holder fast på, da jeg godt kan lide tanken om at det bare kører.
Det skal lige siges at vi er helt grønne på området da det er vores første huskøb.
Jeg håber der er noget kloge folk der har nogen gode idéer, til den billigste og bedste løsning. icon_cheesygrin.gif
Sådan en dc18s kan også kun tage 30 cm stykker, hvor de større kedler napper stykker på godt 50.
Så jeg tror du bliver træt af sådan en bette kedel


Jogge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 mar 2012 21:05

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af Jogge » 01 apr 2012 20:16

Det var egentlig tanken at bruge fastbrændselsfyret som backup. Jeg har dog, siden jeg skrev her inde, fået at vide det ikke kan betale sig kun at bruge fastbrændselsfyret engang imellem, når jeg gider smide en pind i?
Hvad er folks meninger om kombi pille og fastbrændsel??
Min far har et billigt pillefyr, der også kan smides en pind i, og er rigtig godt tilfreds med det.
Hvad med at bruge gasfyr om sommeren (måske den gamle der stadig godt nok virker) og pille/fastbrændsel om vinteren??

På forhånd tak for folks meninger

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af Tom_AT » 01 apr 2012 20:36

Kombifyr er vist generelt noget hø, med mindre man vælger et ret dyr løsning. Og så er det alligevel billigere at købe en Atmos D25 og fx et Scotte pillefyr, så man er dækket ind både til piller og brænde.

Men altså. Du spørger om noget 1000-vis af mennesker har spurgt om før dig. Så der er rigtigt meget info allerede at finde på forum. Det er såmænd bare at søge lidt.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ny installation i hus fra 1975

Indlæg af hensan » 01 apr 2012 22:06

Jeg er enig med Tom_AT at du bør undgå kombifyr og vælge et fyr der passer til det du hovedsalig vil fyre med. Jeg tror dog også umiddelbart du er ved at gøre det unødigt kompliceret.

Jeg har selv et ca tilsvarende hus som dig med samme alder, samme kvm og sikkert ca samme isolerings standard og derudover påtænker du at putte mere isolering i.

Jeg regner i denne fyrings sæson at bruge ca 4500 kg piller til ca 8500 kr i min Woody. Det har været en mild vinter og som sådan skal jeg nok forvente at bruge lidt mere på et normalt år men stadig til en yderst fornuftig total pris.

Med en sådan årlig varme udgift skal du passe på ikke at bruge for meget på Hardware i form af fyre + evt et gasfyr som back-up/sommerbrug.

Gør op med dig selv om du vil fyre med brænde og acceptere det arbejde der er i det, Alternativt hvis du ikke vil have så meget arbejde men stadig billig varme og kig på et pillefyr eller den helt arbejdsfri indsats med et nyt gasfyr.

Du kommet til at putte for mange penge i at have både brænde samt pille fyr i forhold til den økonomiske besparelse du kan få.

Du kender tilsyneladende brændefyr fra dine forældre så jeg syntes du skal tage på besøg ved en med et pillefyr og se et sådant og høre erfaringer. Hvis du skriver hvor du er fra er der sikkert mange der inviterer på åbent fyrrum.

Når så du har fundet ud af hvilken fyr løsning du vil gå efter kan du begynde at kigge på diverse mærker og størrelser.


Besvar