Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af anlæg igen-igen

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
CarstenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 aug 2011 13:01

Valg af anlæg igen-igen

Indlæg af CarstenA » 19 mar 2012 15:35

Hej forum-brugere

Nu plejer der jo at komme en strøm af gode ideer og forslag, så forhåbentligt er der et par stykker
Der har tid og lyst til at smide et par inputs til denne her.

Nu har jeg endeligt besluttet mig for at skifte mit gamle oliefyr ud med et pillefyr/stoker.
Jeg har i dag et ældgammelt oliefyr, som back-up, men fyrer til dagligt med mit fastbrændselsfyr, en Passat HO20.

Mit første spørgsmål går på, hvilken størrelse fyr man skal vælge, og ja jeg ved godt at det spørgsmål har været oppe og vende tusinde gange, men synes ikke lige at jeg kan finde en situation der ligner min, her på forum.
Da jeg kun har boet i huset i godt 1 år, og stort set kun fyret med træ, i det år (efter at jeg konstaterede at min gamle oliebrænder kunne sluge 800 ltr. Olie på en kold måned), så ved jeg ikke hvad det faktiske olieforbrug er. Sælger har oplyst at han har brugt ca. 25m3 træ pr. år, men det må mildt sagt være underdrevet 

Fakta er:

2-plans Hus fra 1961 på 229 m2 (sikkert isoleret efter datidens krav)
100 m2 værksted, som opvarmes med en væghængt kaloifere (som i dag kan tvinge min passat i knæ, på trods af at jeg lukker af ind til huset, så det kun er strengen til kaloiferen, der skal fødes)

Måske er der nogle af jer der kan koble disse data til jeres egen situation, og derfor fortælle mig hvad I bruger, af Kw.

På forhånd tak
Carsten


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Valg af anlæg igen-igen

Indlæg af lamborg » 19 mar 2012 16:01

Hej Carsten.
Jeg har en 30kw scotte til 557 m2 . Den måtte arbejde her da det var koldes men den klarede det fint.
Ud fra dit hus størrelse ville jeg sige 16 eller 20 kw men den der kaloifere er sådan lidt vanskelig at bedømme.
Men en 20kw burde vel kunne klare det
Jeg har bare en frygt for underdimisionering fordi jeg har prøvet noget opvarmning som var for småt.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar