Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af KristianVilhelm » 08 feb 2012 19:37

Nu kan jeg godt se at de under alle 3 links, skriver at de køre på skovflis, det stiller jeg mig nu temlig tvivlene overfor, spørg evt. efter referrencer.
Vælger du et magasin på eksempelvis 360 L, fylder det med flis, kommer du godt nok til at løbe hurtigt. - Flis fylder mindst 5 gange så meget som piller. Korn ca. 1/3 mere.

Så er det vel nærmest ligeså nemt at købe i et fastbrændselsfyr, hvis man alligevel skal rende og fylde skidtet hele tiden. :wink:

Okay, overdrivelse fremmer forståelse, men hvis du regner med at skulle fyre 550 m2 op med et 25 kw fyr, og så fyre med flis, må det godt nok give lidt arbejde.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af Bigfoot » 08 feb 2012 19:52

KristianVilhelm » 08 Feb 2012, 19:37 skrev:Nu kan jeg godt se at de under alle 3 links, skriver at de køre på skovflis, det stiller jeg mig nu temlig tvivlene overfor, spørg evt. efter referrencer.
Vælger du et magasin på eksempelvis 360 L, fylder det med flis, kommer du godt nok til at løbe hurtigt. - Flis fylder mindst 5 gange så meget som piller. Korn ca. 1/3 mere.

Så er det vel nærmest ligeså nemt at købe i et fastbrændselsfyr, hvis man alligevel skal rende og fylde skidtet hele tiden. :wink:

Okay, overdrivelse fremmer forståelse, men hvis du regner med at skulle fyre 550 m2 op med et 25 kw fyr, og så fyre med flis, må det godt nok give lidt arbejde.
helt enig.

en 2.5'er baxi, kan dog godt klare almindelig flis. Der er vist et par stykker herinde som kører med det. Den har jo netop sneglerøret udformet som en firkantet kanal, så der er plads omkring sneglen til det.

Men jeg vil også sige, at 360 liters kabinet, hvilket kun er omkring 250 liter tank eller sådan (baxi oplyser sjovt nok ydermål på tanken, selvom den er med skrå kanter indvendig. Fandt jeg lige ud af den anden dag)
Det er for lidt hvis man vil køre på flis.

Men nu er det jo korn som nævnes her. Det kan selv en 1.5'er klare. Men det er ikke altid en dans på roser at køre på korn, det kan være mere bøvl end glæde. Og det tærer dælme på materiellet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af Landlyst » 08 feb 2012 20:29

Jo bigfoot man ka godt tørre korn bare med luft, det går hurtigere med varm luft dog..

Men jeg kunne godt lige tænke mig at vide hvad det er for et korn tørringsanlæg der skal bruges? Og 20-25 tons er altså ikke ret meget... Der findes jo tørrevogne der ka rumme det...

ppwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 06 jan 2012 22:22
Mit fyr: Benekov L 25
Areal: 206
Brændsel: ½ træpiller + ½ korn
Fremviser gerne i postnummer: 8654

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af ppwj » 08 feb 2012 20:46

Det er en lille mængde korn der evt skal tørres så det er ikke det der skal afgøre det. og den skal jo ikke blæse i flere dage det er kun midt på dagen når luftfugtigheden i forvejen er længst nede. og måske er kornet slet ikke vådt efter høst og skal bare køles. men havde tænkt mig at sætte en køler foran insugningen til blæseren. blæseren er en 5 hk højtryksblæser fra kongskilde. men det er ikke den der skal afgøre det.

og med hensyn til gildesal og værksted skal de jo ikke være varme konstant det skal bare være sådan at der kan sættes varme på derude. og begge dele er også isoleret.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af timkenneth » 08 feb 2012 21:22

ppwj » 08 Feb 2012, 20:46 skrev:Det er en lille mængde korn der evt skal tørres så det er ikke det der skal afgøre det. og den skal jo ikke blæse i flere dage det er kun midt på dagen når luftfugtigheden i forvejen er længst nede. og måske er kornet slet ikke vådt efter høst og skal bare køles. men havde tænkt mig at sætte en køler foran insugningen til blæseren. blæseren er en 5 hk højtryksblæser fra kongskilde. men det er ikke den der skal afgøre det.

og med hensyn til gildesal og værksted skal de jo ikke være varme konstant det skal bare være sådan at der kan sættes varme på derude. og begge dele er også isoleret.
gør dig selv den tjeneste at spar op til den mindste reka eller twinheat cpi12 -> især når du kun skal have 200 km2 opvarmet "det meste af tiden"


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af KristianVilhelm » 09 feb 2012 06:15

Vil nok nærmere sige, spar op til et lidt større fyr. Det er da ærgeligt at købe noget der ikke kan varme det op.

Når det er sagt er 45.000 heller ikke meget at smide efter et stokerfyr, det er nok desværre enten, lidt op for budgettet, eller lidt ned med forventningerne, som jeg ser det.

Evt. noget brugt, jeg kunne aldrig selv drømme om det, men dermed ikke sagt det ikke kan være udemærket.


Besvar