Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af snubbi »

der er forsynings sikkerhed i at have 2 fyr frem for 1 , desuden kan et lille fyr bedre køre sommer drift når der er lille varme forbrug , end et stort der skal fedtfyre for så har i samme problem med dårlig forbrænding som nu.
jeg går ud fra at der er jord til ejendommen der er sikkert nået der er lidt fugtig /dårlig så var det måske en ide at til plante det til med energi pil .hvis i planter ca 3-4 hektar måske lidt mere .med pil høster ca 1/3 af stykket om året i om drift så har i selv den brændsel i skal bruge . fra i starter går der ca 3 år så er i selv forsyninet med energi det næste 20 år mener der eu til skud til nonfod/skovrejsning .
pil kan høstes med en majs høster.det gør det i sverig.
hvis den skal høstes med maskine er der nået med rækkerafstand man skal være obs på.
når pilen er plante skal man klippe toppen det først år så skyder den med 3 eller flere skud dermed mere større mængede brændsel pr.hektar
pilen giver ca 6-10tons første gang ,den giver ca 25 tons pr hektar anden gang den bliver høste.
stik lingen laver i selv tag nogle pile kviste der er som en finge tykkelse klip dem ud i ca 20-25cm længede og sæt dem i en spand vand så slå de rødder så er det bare at plante dem.

jeg fyre selv med flis,bor i kanten af en by det var først efter 3 år at naboerne spurt hvad jeg fyre med .har aldrig modtaget en klage .det brænder helt ren ,tro mig at hvis det lugtede her hvor jeg bor skal jeg nok få det at vide

MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af MNP »

Der er en del jord med, så det kan jeg da nævne for ham, men tror godt nok den er for god til pil.
Der står 12000 juletræer som er 35 år gamle, tror der er flis i dem til et par år ;O)
Men min bror overvejer at plante nogle poppel til brændefyret.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af EKP »

Den debat vdr. Poppel kører allerede I fastbrændselsgruppen...
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af snubbi »

hej
prøv den hjemme side http://www.energipoppel.dk
når poppel/pilen er ca 3-4 år kan den høstes med en majs høster
hvis man siger at hvert af de 3 leje mål bruger 45 m3 flis +/- lidt så skal i bruge ca 135 m3 flis om året det er ca 2stk 40 fod container fulde flis.
nå i fliser gran træerne så må i sikker jer at at flihuggeren den laver en ensart flis unde for mange stikker
i kan plante poppel/pil i stedet for gran træerne ,der er eu tilskud til at planter energi pil/poppel :great:

Besvar